1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda

Moda na czarownice

Pokazy haute couture na jesień 2017 roku domów mody, od lewej: Dior, Elie Saab, Valentino (Fot. Spotlight)
Z okazji zbliżającego się święta Halloween przyglądamy się jednemu z najbardziej feministycznych trendów w historii mody.

Nasze wyobrażenia o tym, jak wyglądają czarownice, kreuje głównie popkultura. W bajkach wiedźmy pojawiają się zwykle jako nieatrakcyjne, odpychające starsze kobiety ubrane w czarne szaty i charakterystyczny stożkowy kapelusz o wielkim rondzie. Z kolei bohaterki takich filmów, jak „Czarownice z Eastweak”, „Harry Potter” czy „Totalna Magia” – na pierwszy rzut oka niczym się nie wyróżniają. Ich wyjątkowość i niezwykła moc tkwi w ich wnętrzu i umyśle. Dlatego łatwo się z nimi utożsamiać.

Kadr z filmu „Totalna magia” (1998). W rolach głównych wystąpiły Nicole Kidman i Sandra Bullock. (Fot. Forum)

Legendy o czarownicach inspirowały projektantów wielokrotnie. Trudno się dziwić, są one symbolem kobiecej siły, niezależności i solidarności. W 1993 roku modelka Kate Moss pojawiła się na wybiegu u francuskiej projektantki Martine Sitbon w stroju współczesnej czarownicy – w dwuwarstwowej sukni do ziemi wykończonej tiulem i charakterystycznym kapeluszu, także ozdobionym tiulem.

Po tym, jak Alexandem McQueen dowiedział się, że jedna z jego dalekich krewnych była ofiarą procesów czarownic w Salem, postanowił zadedykować jej kolekcję na jesień–zimę 2007 roku. Zatytułował ją „In Memory of Elizabeth Howe, Salem 1692”.

W 2017 roku, podczas odbywających się w Stanach Zjednoczonych protestów przeciwko prezydenturze Donalda Trumpa, jedna z kobiet trzymała transparent z hasłem: „Jesteśmy wnuczkami czarownic, których nie byliście w stanie spalić”. To zdanie, pochodzące z noweli „The Witches of BlackBrook” autorstwa Tishy Thawer, stało się mottem kobiet walczących o własne prawa i sprzeciwiających się tradycyjnym modelom społecznym. Czarownice zostały nowymi ikonami feminizmu i ponownie muzami projektantów.

Pokazy na wiosnę–lato 2017 roku marek Preen i Loewe oraz pokaz Alexandra Wanga na jesień–zimę 2017 roku (Fot. Spotlight)

W kolekcji na sezon wiosna–lato 2017 roku u hiszpańskiej marki Loewe pojawiły się skórzane naszyjniki – nietoperze, a u Preen pentagramy wyszywane na białych sukienkach. Sarah Burton, dyrektorka kreatywna domu mody Alexander McQueen, przed rozpoczęciem pracy nad kolekcją na sezon jesień–zima 2017 zabrała swój zespół do Kornwalii, która słynie z legend o stowarzyszeniach okultystycznych, odprawianych tam czarach i rytuałach. Na wybiegu mogliśmy zobaczyć modelki w romantycznych sukniach do ziemi ozdobionych haftami i motywami roślinnymi.

Pokazy na jesień–zimę 2017 roku domu mody Alexander McQueen (Fot. Spotlight)

Maria Grazia Chiuri, dyrektorka kreatywna Diora, w kolekcji haute couture zaprezentowała płaszcz wykończony ręcznie wyszywanymi kartami tarota. Modelki na wybiegu Alexandra Wanga – ubrane w aksamitną czarną sukienkę i skórzaną ramoneskę – wyglądały jak licealistki z filmu „Szkoła czarownic”. W tamtym czasie czarownice pojawiły się jeszcze w kolekcjach m.in. Valentino, Eliego Saaba, Ricka Owensa i Alberty Ferretti.

Pokazy haute couture na jesień 2017 roku domów mody, od lewej: Dior, Elie Saab, Valentino (Fot. Spotlight)

W tym sezonie czarownice zagościły na wybiegu jednej z najbardziej obiecujących nowojorskich marek – Puppets and Puppets. Jak przyznała Carly Mark, współzałożycielka marki, tematem przewodnim kolekcji jest sabat czarownic.

Pokaz na jesień–zimę 2022 roku marki Puppets and Puppets (Fot. Spotlight)

Kiedyś wierzono, że czarownicą może zostać tylko siódma córka siódmej córki czarownicy. Projektanci dają nam do zrozumienia, że dzisiaj czarownicą może być każda z nas.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Reklama
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze