Do logopedy warto wybrać się, jeśli któryś z etapów rozwoju mowy dziecka przesuwa się w czasie z sześciomiesięcznym opóźnieniem. Co może zrobić specjalista?
                        
Logopeda oceni:
	- budowę aparatu artykulacyjnego (czy nie ma żadnych wad anatomicznych czy innych dysfunkcji w obrębie aparatu mowy),
 
	- sposób oddychania (czy odbywa się on podczas snu nosem czy może przez usta, czy faza wydechu jest dłuższa od fazy wdechu),
 
	- słuch fizyczny (poprzez orientacyjne badanie) lub w razie jakichkolwiek podejrzeń zaproponuje konsultację z laryngologiem lub audiologiem),
 
	- sposób połykania dziecka oraz pozostałe czynności w obrębie narządu żucia tj. odgryzanie, gryzienie, żucie,
 
	- stan zgryzu dziecka czy nie ma żadnych odchyleń od normy bądź zaproponuje spotkanie z ortodontą (jeżeli dziecko posiada już uzębienie stałe),
 
	- stan słuchu fonematycznego czyli zdolność różnicowania znaczeń wyrazów różniących się jedną głoską , inną pod względem artykulacyjnym np. kasa – kosa, szal- sal, lok- rok itp.
 
Niepokojące symptomy :
	- Dziecko nie reaguje na nasze polecenia mimo kilkukrotnych powtórzeń, warto zgłosić się na badanie słuchu.
 
	- U dziecka często występują infekcje górnych dróg oddechowych, warto zwrócić uwagę na sprawdzenie stanu ucha środkowego i ocenić stań migdałków podniebiennych. Możliwe jest występowanie płynu w uchu środkowym jak również przerośniętego trzeciego migdałka i ucisku na trąbki słuchowe.
 
	- Dziecko w nienaturalny sposób zacina się, powtarza sylaby nie tylko podczas wzburzenia emocjonalnego, ale także podczas zwykłych wypowiedzi i towarzyszą temu napięcia ciała, tiki i inne współruchy należy skonsultować się ze specjalistą terapii jąkania.
 
	- Dziecko podczas artykulacji głosek szeregu ciszącego ( ś, ź, ć, dź), syczącego ( s, z, c, dz) lub szumiącego (sz, ż, cz, dż) wsuwa język między zęby, należy skonsultować się ze specjalistą. Niezależnie od wieku międzyzębową artykulację głosek trzeba eliminować, by nie utrwalać nawyku. Korekta z wiekiem jest coraz trudniejsza.
 
	- Dziecko w wieku 4 lat realizuje głoskę r jako j należy zgłosić się na terapię. Dziecko do końca 6 roku życia może realizować głoskę r jako l ( wymawiać np. lowel zamiast rower , lecz nie jowej).
 
	- W 5 roku życia dziecko sz, ż, cz, dż, realizuje jako ś, ż, ć, dź , nie czekaj zgłoś się do logopedy.
 
 Konsultacja: Edyta Szczerbińska, logopeda