1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. „Nie chodzi o rozwiązanie problemu, a o umiejętne zarządzanie konfliktem”. Specjaliści od budowania relacji radzą, jak dobrze kłócić się w związku

„Nie chodzi o rozwiązanie problemu, a o umiejętne zarządzanie konfliktem”. Specjaliści od budowania relacji radzą, jak dobrze kłócić się w związku

W zarządzaniu konfliktami w związku kluczowa jest bezpośrednia komunikacja oraz wspólne, konstruktywne rozwiązywanie problemów. (Fot. Skynesher/Getty Images)
W zarządzaniu konfliktami w związku kluczowa jest bezpośrednia komunikacja oraz wspólne, konstruktywne rozwiązywanie problemów. (Fot. Skynesher/Getty Images)
Konflikty są nieuniknione nawet w najbardziej zdrowej relacji. Nasze cele, potrzeby i zainteresowania zawsze będą się różnić – zarówno w sprawach dużych, takich jak wychowanie dzieci, jak i małych, np. podział obowiązków w domu. Jednak – wbrew powszechnemu przekonaniu – konflikty same w sobie nie są oznaką, że w związku dzieje się nie najlepiej. Tak przynajmniej twierdzą eksperci zajmujący się badaniem relacji, którzy przekonują, że ważniejsza od rozwiązywania problemu, jest umiejętność zarządzania nim. Jak prawidłowo to robić? Przeczytajcie.

– Dobrze zarządzane konflikty dają szansę na wzmocnienie i rozwój naszych relacji – twierdzi Nickola General, profesor psychologii na Uniwersytecie w Auckland, specjalizująca się w nauce o związkach. – Nie chodzi o rozwiązywanie konfliktów, ponieważ wiele problemów par może nigdy nie zniknąć. Chodzi o zarządzanie nimi – mówi z kolei psycholożka Julie Gottman, która wraz ze swoim mężem Johnem Gottmanem zajmuje się badaniem relacji. Jak wynika z ich badań, złe zarządzanie konfliktami, np. wycofywanie się z nich lub ich unikanie, pozbawia partnerów możliwości poprawy sytuacji i sygnalizuje brak zaangażowania w relację. To z kolei prowadzi do zmniejszenia satysfakcji ze związku oraz może mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia obojga partnerów.

John i Julie Gottman są małżeństwem amerykańskich psychologów zajmujących się badaniem relacji. Są również autorami wielu poradników nt. związków romantycznych. (Fot. Randy Shropshire/Getty Images) John i Julie Gottman są małżeństwem amerykańskich psychologów zajmujących się badaniem relacji. Są również autorami wielu poradników nt. związków romantycznych. (Fot. Randy Shropshire/Getty Images)

Liczne badania potwierdzają, że chociaż partnerzy w satysfakcjonujących związkach żyją dłużej i mają mniej problemów zdrowotnych niż ci samotni lub niezadowoleni z relacji, napięcia i konflikty w obu przypadkach są równie częste. Konflikty w związkach romantycznych są też szczególnie silne i stresujące, negatywnie wpływają na zdrowie psychiczne, podnoszą poziom kortyzolu, a nawet obniżają odporność i zaburzają prawidłową pracę układu krążenia. Są jednak pewne plusy. – Konflikt może pomóc nam zrozumieć partnera na znacznie głębszym poziomie niż dotychczas – twierdzi Julie Gottman. Prof. General zaznacza jednak, że aby się to udało, potrzebna jest motywacja obu stron do tego, aby zająć się problemem i nauczyć się przyjmować punkt widzenia partnera.

Jest też jeszcze jedna, być może najtrudniejsza rzecz. – Musimy być na tyle odważni, aby naprawdę wyrazić, co czujemy i jakie są podstawowe problemy – dodaje naukowczyni.

Bezpośrednia komunikacja jest kluczem do zarządzania konfliktem

Aby sprawdzić jak konflikty wpływają na relacje, badacze zajmujący się związkami zapraszają pary do laboratorium, nagrywają ich interakcje podczas omawiania trudnego problemu, a następnie je analizują. Z ich obserwacji wynika, że nieszczęśliwe pary częściej wyrażają sprzeciw, wrogość i krytykę wobec siebie, a szczęśliwe – okazują sobie uznanie, uczucie i poczucie humoru. Badania wykazały również, że pary wyrażające wzajemną złość i wrogość podczas kłótni mogą z czasem przejawiać pozytywne emocje w związku. I odwrotnie: pozytywne interakcje podczas konfliktów mogą pomóc relacjom na krótką metę, ale nie sprawią, że podstawowy problem zniknie.

Te sprzeczne z intuicją ustalenia sugerują, że to, czy interakcje są bardziej pozytywne, czy negatywne, to tylko jeden z czynników wpływających na przebieg konfliktów. Ważne jest również to, jak bezpośrednio mówimy o problemach. W jednym badaniu, gdzie zarejestrowano interakcje 61 par, prof. General i jej współpracownicy odkryli, że bardziej bezpośrednie strategie komunikacji – zarówno negatywne, jak i pozytywne – wiązały się z większym sukcesem w rozwiązaniu problemu rok później i przewidywały większą satysfakcję ze związku, nawet jeśli początkowo były one postrzegane jako stosunkowo nieudane. Z kolei strategie pośrednie – pozytywne lub negatywne – nie przewidywały późniejszych zmian w podstawowym problemie.

Co ciekawe, bardzo przydatne w konflikcie i w związku mogą być takie emocje jak złość i wrogość. Mogą bowiem pomóc w zasygnalizowaniu, że problem jest poważny i należy go rozwiązać. Wskazują też na to, że inwestujemy w związek, jednak dzieje się tak tylko wtedy, gdy emocje te pasują do kontekstu sytuacji. Wyniki badania przeprowadzonego w 2020 roku na 268 parach dowodzą, że chociaż wzrost poziomu wrogości i krytyki wpływa na pogłębianie się problemów i spadek satysfakcji w związku, to jednocześnie wiąże się on z lepszymi wynikami, jeśli przejaw wrogości jest zmienny. – Jeśli ktoś się wszystkim denerwuje, wówczas sygnał informacyjny zostaje utracony, bo cały czas informujemy partnera o swoim negatywnym nastawieniu – twierdzi prof. General. – Wtedy potencjalne korzyści z wyrażania złości i wrogości tracą swoją moc, ponieważ nie pozwala to na zdiagnozowanie problemu – dodaje.

Wspólne, konstruktywne rozwiązywanie problemów

Konstruktywne rozwiązywanie problemów – poprzez wzajemne zrozumienie, negocjacje i dyskusje zorientowane na rozwiązanie – może być kluczem do zarządzania konfliktem, przy okazji informującym nas, że problem jest ważny, a partnerzy – zaangażowani w jego rozwiązanie i skupieni na relacji. Jak twierdzi prof. General, bezpośrednia komunikacja sprawdza się zarówno w przypadku drobnych, jak i poważniejszych problemów. I nie niesie ze sobą negatywnych emocji i skutków ubocznych.

W swojej książce „Fight Right. How Successful Couples Turn Conflict Into Connection” Gottmanowie zalecają interwencję, którą nazywają „Marzeniami w konflikcie”. Ma ona opóźnić rozwiązanie problemu, ale w słusznym celu. Chodzi o zadanie drugiej stronie pytań o wyznawane przez nią wartości, problemy, odczucia i marzenia dotyczące konfliktu, których celem jest wzajemne zrozumienie. Co bardzo ważne, podczas warsztatów dla par Gottmanowie odkryli, że strategia ta pomaga 87 procentom związków przejść od impasu w danej sprawie do dialogu.

Sposób, w jaki inicjujemy trudne rozmowy, również ma znaczenie. Może on nie tylko wpłynąć na przebieg konfliktu, ale też na to, jak potoczy się relacja – mówi Julie Gottman i zaleca stosowanie tzw. „miękkiego start-upu”: najpierw opisz siebie i sytuację, a nie swojego partnera. Następnie określ pozytywną potrzebę, która pozwoli twojemu partnerowi „zabłysnąć”. Przykład: „Naprawdę się martwię. Mam poczucie, że rachunki nie zostały opłacone na czas. Czy mógłbyś dziś wieczorem je zapłacić?”.

Elastyczność w reagowaniu na potrzeby naszego partnera też jest ważna, ponieważ nadmierne strategiczne podejście do rozwiązywania problemów może wiązać się z pewnymi kosztami. Kiedy wszystko jest wykalkulowane, znika połączenie emocjonalne i to, co czyni nas ludźmi. – Wszelkie emocje są również ważną informacją o tym, jak bardzo zależy nam na naszym partnerze i związku – podkreśla Julie Gottman. – Wyrażanie wdzięczności albo śmianie się razem może być również bardzo skuteczne w związku i konflikcie – dodaje John Gottman.

Te strategie skutecznego zarządzania konfliktami mogą pomóc w jasnym komunikowaniu tego, co ważne – dla naszego partnera, naszych relacji i wspólnego stawiania czoła wyzwaniom. – Chodzi o to, jak mogę wyrazić siebie, ale też o odwagę, która pozwala zaangażować się w relację w zdrowy sposób – podsumowuje prof. General.

Źródło: Richard Sima, „These science-based tips can help you manage conflicts in relationships”, washingtonpost.com [dostęp: 07.06.2024]

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze