fbpx

Jak o siebie dbać – 3 strategie

Jak o siebie dbać - 3 strategie
fot. 123rf

Prawdziwą troskę o siebie niepotrzebnie mylimy z nadmiernym pobłażaniem sobie, samolubstwem, lenistwem. Tymczasem są trzy sposoby zaopiekowania się sobą, które mogą zmienić życie.
Dbanie o siebie nie tylko sprawia, że nasze życie staje się bardziej pełne, a my mamy dobre samopoczucie. Jeśli umiemy się o siebie troszczyć, potrafimy robić to względem innych w autentycznych relacjach (bez na przykład poświęcania się w związkach pozbawionych równowagi).
Cheryl Richardson w książce „The Art of Extreme Self-Care: Transform Your Life One Month at a Time” pisze: „W ciągu wielu lat doświadczeń osobistych i trenerskich przekonałem się, że jeśli dbamy o siebie głęboko i świadomie, w sposób naturalny zaczynamy dbać o innych w zdrowszy i bardziej efektywny sposób. Troszcząc się o siebie, stajemy się siebie świadomi, mówimy prawdę. Dokonujemy wyborów z miejsca miłości i współczucia, a nie z poczucia winy czy obowiązku”. Richardson proponuje nam 3 strategie, jak o siebie dbać i obiecuje, że jeśli wprowadzimy je w życie, zmienimy je.

1. Odkryj kiedy, gdzie i dlaczego czujesz się źle

Po pierwsze ważne jest, aby dowiedzieć się, kiedy czujesz się źle, gdzie czujesz się nie na swoim miejscu, czegoś pozbawiony, do czegoś przymuszony. Zadaj sobie kluczowe pytania.

1. W jakich sytuacjach i z jakimi ludźmi czuję się niekomfortowo? Co mnie razi i dlaczego?
2. Co mam robić w takich chwilach?
3. Czego mam nie robić?
4. Czego chcę teraz?
5. Jakie mam marzenia?
6. Czego w moim życiu jest za mało?

Bądź konkretny w odpowiadaniu. Zamiast mówić: „Czuję się źle, bo nie mam dla siebie czasu” można powiedzieć: „Czuję się źle, bo brakuje mi spokojnych chwil z dala od moich dzieci i męża, kiedy mogę zrobić coś tylko dla siebie, na przykład poczytać powieść, zjeść obiad z przyjacielem czy zrobić sobie relaksacyjną kąpiel”.

2. Znajdź swój własny rytm

Rutyna nie jest nudna. Daje raczej stabilność, poczucie bezpieczeństwa i spokój. Aby wypracować własny rytm, Richardson proponuje zadać sobie pytanie: „Jakie jedno rutynowe działanie poprawi moje życie najbardziej?”. Napisz to. Następnie pomyśl, jak możesz zaplanować tydzień, by każdego dnia to robić. Gdy zaczniesz wprowadzać swój plan, obserwuj jak się zmienia twoje samopoczucie: czy czujesz się bardziej zrelaksowana i i mniej przytłoczona.

3. Opracuj listę spraw najważniejszych

Wiedzieć, czego nie chcemy zrobić, jest tak samo ważne jak to, co chcemy robić. Najpierw zastanów się, czego nie jesteś w stanie tolerować. Ostatecznym twoim celem będzie stworzenie listy priorytetów, które sprawią, że będziesz czuła się szczęśliwa, bezpieczna i będziesz żyła zgodnie ze sobą.

Przykłady:

1. Nie będę się śpieszyła.
2. Nie będę używać karty kredytowej, jeśli nie będę mogła spłacać jej pod koniec miesiąca.
3. Nie będę w domu trzymała rzeczy, które mi się nie podobają lub ich nie potrzebuję.
4. Nie będę odbierać telefonu podczas kolacji.
5. Nie będę plotkować.

Zacznij od tych spraw, których już nie chcesz. Bądź uważny, co rzeczywiście chcesz przestać już robić. Potem zamień zdania na pozytywne, na przykład: „W moim domu są tylko przedmioty, które lubię”. Tworząc listę, zwróć uwagę na odczucia w swoim ciele. Kiedy czujesz napięcie, jakiś najmniejszy znak, to powód, żeby właśnie to znalazło się na liście. Patrz na tą listę codziennie.

Dbanie o siebie wymaga praktyki. Na początku może się wydawać niewygodne, bo trzeba się czemuś lub komuś sprzeciwić, zmienić stare nawyki. Ale z biegiem czasu troska o siebie staje się naturalna, a życie prostsze, bardziej spełnione.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>