Ból karku? Zadbaj o odpowiedni dobór poduszki do spania!

Przewlekły ból karku to jedna z najczęstszych przyczyn wizyt u ortopedy. Warto wiedzieć, że za nieprzyjemne dolegliwości odpowiada nie tylko siedzący i mało aktywny tryb życia. Powodem problemów z kręgosłupem szyjnym może być także źle dobrana poduszka do spania.

Spis treści:

Przyczyny schorzeń górnego odcinka kręgosłupa

Źle dobrana poduszka a bóle w kręgach szyjnych

Jak dobrać poduszkę do spania?

Sposoby na bóle i schorzenia kręgosłupa szyjnego

Wygodna poduszka do spania i dobrze dobrany materac to gwarancja dobrego snu. Dzięki nim każdy odcinek kręgosłupa znajduje się we właściwej pozycji, co sprawia, że ciało odpoczywa i regeneruje się. Trzeba dodać, że poduszka ergonomiczna (zaliczana do najbardziej wygodnych poduszek do spania) i materac termoelastyczny to bardzo istotne elementy profilaktyki schorzeń kręgosłupa. Warto o tym pamiętać, ponieważ siedzący tryb życia i brak regularnej aktywności fizycznej to najczęstsze przyczyny bólu karku. Kolejnym czynnikiem nasilającym problemy z kręgosłupem szyjnym jest źle dobrana poduszka do spania. Szczególnie narażone na uciążliwe dolegliwości są osoby spędzające dużo czasu przed komputerem, za kierownicą samochodu oraz nad ekranem smartfonów czy tabletów. Dowiedz się, co robić, by uniknąć bólu karku oraz sprawdź, jak dobrać poduszkę, by spanie na niej było ukojeniem dla górnego odcinka kręgosłupa.

Przyczyny schorzeń górnego odcinka kręgosłupa

Kręgosłup szyjny, nazywany także odcinkiem szyjnym kręgosłupa, to siedem kręgów, których zadaniem jest podtrzymywanie głowy. Dwa najwyżej położone kręgi – szczytowy i obrotowy – charakteryzują się nieco inną do pozostałych budową, co sprawia, że kręgosłup szyjny jest najbardziej ruchomym odcinkiem całego kręgosłupa. Wraz z wiekiem ta część grzbietu ulega zwyrodnieniu, którego objawy mogą obejmować problemy z oczami, sercem, mózgiem, a nawet paraliż. Przyczyną dolegliwości jest zniekształcenie poszczególnych kręgów, które naciskają na ulokowane w otworach kręgów szyjnych nerwy. Zmiany zwyrodnieniowe najczęściej dotyczą kręgu trzeciego, czwartego, piątego i szóstego. W dużej mierze powodem zwyrodnień jest siedzenie z pochyloną głową, a pierwszym objawem schorzenia jest malejąca elastyczność szyi, przy której z czasem towarzyszą silne bóle. Zdarza się również, że nacisk na poszczególne nerwy jest powodem czasowego niedowładu ręki. Poważną konsekwencją zwyrodnienia górnego odcinka kręgosłupa może być też niedokrwienie mózgu spowodowane uciskiem na naczynia krwionośne, co ogranicza swobodny przepływ krwi, przyczyniając się do niedotlenienia komórek mózgowych.

Najczęstszą przyczyną bólu karku jest siedzący tryb życia oraz praca przed komputerem. W ostatnich latach na ból szyi skarżą się osoby spędzające dużo czasu, korzystając ze smartfonów. Badania prowadzone przez firmę Milward Brown dowodzą, że Polacy każdego dnia poświęcają aż 90 minut na patrzenie w ekrany swoich smartfonów. Kolejna godzina przypada na korzystanie z tabletu, a następne dwie na oglądanie telewizji i spędzanie czasu przed komputerem. Wszystko to sprawia, że aż pięć godzin dziennie (nie licząc czasu spędzonego w pracy) korzystamy z urządzeń elektronicznych. Trzeba zauważyć, że przez większość czasu głowa niejako zwisa, co przyczynia się do powstawania napięć i bólów w szyjnym odcinku kręgosłupa. Niewłaściwy tryb życia i nieumiejętne korzystanie ze smartfonów czy tabletów sprawia, że nasze ciało potrzebuje dodatkowe wsparcia i szczególnego odpoczynku. Ulgę w dolegliwościach może przynieść, m.in. poduszka ergonomiczna. Czytaj więcej na temat bardzo wygodnych poduszek do spania: https://pl.tempur.com/poduszki/ergonomiczne-podparcie/

Źle dobrana poduszka a bóle w kręgach szyjnych

Wygodne poduszki do spania pozwalają rozluźnić napięcia w górnym odcinku kręgosłupa co w połączeniu z odpowiednimi ćwiczeniami, skutecznie niweluje bóle karku. Zdarza się jednak, że niewłaściwa poduszka sama jest przyczyną nieprzyjemnych dolegliwości. Zatem jak dobrać poduszkę do spania, by kręgosłup szyjny nie był przeciążony w trakcie snu? Specjaliści marki TEMPUR podzielili rodzaje poduszek na dobre i złe. W grupie poduktów godnych polecenia znalazły się poduszki wodne, lateksowe i te wykonane z pianki memory.

Poduszki wodne

Ich zaletą jest możliwość dostosowania poziomu wypełniania i podparcia poprzez napełnienie ich odpowiednią ilością wody. Wadą tego typu produktów jest z kolei ich waga. Takie poduszki są bowiem stosunkowo ciężkie. Ponadto są uznawane za głośne. Poduszki wodne nie cieszą się dużą popularnością, ponieważ dostosowanie ich do potrzeb użytkownika jest czasochłonne. Nie są też poręczne, co także sprawia, że są rzadko wybierane.

Poduszki lateksowe

Cechuje je miękkość oraz plastyczność pozwalająca na odpowiednie podparcie. Tego typu produkty wspomagają uśmierzanie bólu. Komfort snu na poduszkach lateksowych potwierdza wielu użytkowników. Wielu z nich zwraca jednak uwagę na charakterystyczny zapas, który może być nieprzyjemny dla niektórych osób.

Poduszki z pianki memory

Najbardziej wygodne poduszki do spania są wykonane z pianki memory. Zapewniają one doskonałe podparcie oraz ulgę w bólu. Cechą charakterystyczną takiego produktu jest miękkość i gładkość. Wiele modeli charakteryzuje się też wyprofilowaniem, które ściśle dopasowuje się do głowy i szyi, co skutecznie niweluje nieprzyjemne dolegliwości. Ponadto zaletą poduszki do spania wykonanej z pianki memory jest trwałość i łatwość w pielęgnacji, co sprawia, że nie trzeba zastanawiać się, jak dbać o poduszki.

Jak dobrać poduszkę do spania?

Nie każda poduszka ergonomiczna sprawi, że bóle karku znikną. Wiedzą o tym zarówno fizjoterapeuci, jak i ortopedzi, dlatego specjaliści zalecają indywidualne dobieranie produktu. Tego samego zdania są przedstawiciele marki Tempur, którzy podpowiadają: Jak wybrać perfekcyjnie dopasowaną poduszkę do spania?

Według specjalistów najważniejsze jest określenie pozycji, w której śpisz. Od tego zależy bowiem ułożenie kręgosłupa i rodzaj podparcia, jakiego potrzebują plecy i szyja. Ponadto konieczne jest określenie właściwej wysokości, grubości i twardości poduszki ergonomicznym. Dzięki temu kręgosłup i szyja będą znajdować się w neutralnym położeniu (tzw. pozycja linii środkowej).

Osoby śpiące na boku powinny wybierać twardsze poduszki, które zapewnią lepsze podparcie i wypełnią lukę pomiędzy uchem a zewnętrzną częścią ramienia. Z kolei wygodne poduszki do spania dla śpiących na plecach muszą być nieco niższe. Takie produkty sprawią, że głowa nie będzie zbyt uniesiona, co bywa przyczyną nadwerężenia szyi. Ważne jest, by poduszka ergonomiczna dla miłośników spania na plecach zapewniała dodatkowe wypełnienie gwarantujące właściwe podparcie karku. Najlepsza poduszka dla osób lubiących spać na brzuchu powinna być dość niska i miękka. Niektóre osoby nie potrzebują podpierania głowy w takiej pozycji, jednak warto rozważyć umieszczenie specjalnej poduszki ergonomicznej pod brzuchem, co pozwoli uniknąć bólu kręgosłupa w okolicy lędźwiowej.

Zobacz wygodne poduszki do spania https://pl.tempur.com/poduszki/.

Sposoby na bóle i schorzenia kręgosłupa szyjnego

Poduszki do spania to bez wątpienia jeden z istotnych elementów profilaktyki bólu i zwyrodnień kręgosłupa szyjnego, jednak to nie jedyny sposób na uniknięcie przykrych dolegliwości. Wśród zalecanych metod wspomagania górnego odcinka kręgosłupa można wymienić, m.in.: dbanie o regularny rytm snu, który jednocześnie ogranicza odczuwanie stresu. Ponadto sposobem na ból karku może być naprzemienne przykładanie na bolące miejsca kompresów zimnych (np. z lodu) i ciepłych (np. termofor). Kolejnym elementem profilaktyki (a także leczenia) schorzeń górnego odcinka kręgosłupa jest dostosowanie wysiłku fizycznego do dolegliwości. Nie każda aktywność sprawi bowiem, że bóle ustąpią. W przypadku nadmiernego obciążenia może dojść do nasilenia objawów. Sportem, który z pewnością wspomoże odcinek szyjny kręgosłupa jest pływanie.

Bóle w szyjnym odcinku kręgosłupa dotykają wielu osób. W większości powodem jest siedzący tryb życia, nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych oraz źle dobrana poduszka. Sposobem na uniknięcie przykrych dolegliwości jest natomiast uregulowanie trybu życia i rytmu snu, kupno wygodnej poduszki do spania oraz zadbanie o wzmacnianie mięśni utrzymujących kręgosłup. Ponadto dobrym pomysłem jest skonsultowanie się ze specjalistą (np. fizjoterapeutą czy ortopedą), który podpowie, jak ćwiczyć, by właściwie wzmacniać mięśnie oraz odpowie na pytanie, jak dobrać poduszkę, by codziennie budzić się wypoczętym.

Źródła:

  • http://www.medonet.pl/badania,kregoslup-szyjny,artykul,1683498.html
  • https://www.luxmed.pl/dla-pacjentow/o-zdrowiu/zdrowie-od-a-do-z/boli-ciekark-zbadaj-kregoslup.html
  • https://myperfectfit.tempur.com/pl/2016/05/16/najlepsza-poduszka-na-bol-karku/
  • https://zdrowie.pap.pl/ruch/jak-smartfon-moze-zrujnowac-kregoslup