fbpx

Mudry

fot. Radek Polak / Aktywna Guan Mudra

Mudra to precyzyjne ułożenie dłoni i palców stosowane w jodze podczas medytacji. Słowo mudra w sanskrycie oznacza „pieczęć” i rozumiane jest tutaj jako przypieczętowanie energii, którą wytwarzamy, w zależności od tego jak ułożymy dłonie.

Ułożenie dłoni i palców w poszczególnych mudrach powoduje, że wraz z oddechem stymulowane są różne części ciała, co ułatwia swobodniejszy przepływ Prany (energii życia) w naszym organizmie.

Mudry mają wpływ na nasz umysł i ciało. Stosowane są, aby pozytywnie wpływać na nasz stan psychiczny, emocjonalny i duchowy, a nawet, żeby zmniejszyć dolegliwości fizyczne. Tak jak cały Wszechświat, jesteśmy zbudowani z pięciu żywiołów (powietrze, eter, woda, ogień, ziemia), a źródłem wszystkich chorób jest brak równowagi tych żywiołów. Przez każdy z naszych palców przepływa energia innego żywiołu: kciuk (ogień), palec wskazujący (powietrze), środkowy (eter), serdeczny (ziemia), mały (woda). Według Ajurwedy i Jogi, choroby mogą być leczone lekami (w tym żywnością), siłą woli (intencją) oraz mudrami -dzięki temu, że przepływającą przez nie energię można stymulować i równoważyć, w zależności od ułożenia palców.

1. Mudra Namaste lub Anjali Mudra

Według badań, przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, ułożenie dłoni w tej pozycji, do serca, powoduje, że rytm pracy serca naturalnie zwalnia. Jest to mudra, która naturalnie przypomina naszemu ciału i umysłowi o takim stanie wewnątrz nas, w którym panuje harmonia i równowaga. Następuje naturalne wyciszenie. Używając tej mudry podczas medytacji, kultywujemy energię miłości i empatii oraz celebrujemy nasze wewnętrzne światło.

Warto stosować tą mudrę, gdy poszukujemy odpowiedzi na nurtujące nas pytanie, czujemy się zagubieni, chcemy rozwiązać jakiś problem. Zwracamy się przy tym do nauczyciela wewnątrz nas i wsłuchujemy się w naszą własną mądrość i intuicję.

2. Gyan Mudra

To podstawowa mudra, której używali między innymi Budda, Chrystus. Pomaga ona wyciszyć umysł, poprawia koncentrację, pomaga też przy bezsenności, depresji, stresie. Stymuluje pierwszą czakrę, dzięki czemu wzmaga w nas poczucie ugruntowania.

Opuszki kciuka i palca wskazującego dotykają się delikatnie. Pozostałe palce są wyprostowane, ale zrelaksowane. Wnętrza dłoni skierowane są do góry. Używamy jej podczas medytacji przez minimum 3 minuty.

3. Aktywna Guan Mudra (zdjęcie główne)

To odmiana tradycyjnej Gyan Mudra. Poprawia pamięć, koncentrację, skupienie i wyostrza inteligencję. Działa więc korzystnie, gdy chcemy poszerzyć, zdobyć nową wiedzę lub pogłębić zrozumienie jakiegoś zagadnienia. Wzmaga w nas uczucie radości.

Palec wskazujący jest zgięty i podwinięty pod kciuk. Pozostałe palce są wyprostowane. Wnętrza dłoni mogą być skierowane do góry lub do dołu.