fbpx

Myślę o dziecku! – przygotowanie ciała do ciąży, dieta, badania, suplementy

Myślę o dziecku! – przygotowanie ciała do ciąży, dieta, badania, suplementy
Fot. materiały partnera

Czujesz, że jesteś gotowa, by zostać mamą. Na pewno dobrze przemyślałaś tę decyzję i chcesz, by była ona gruntownie zaplanowana. Ciąża to dla ciała kobiety spore wyzwanie, więc aby ją jak najłatwiej przejść i zapewnić dziecku to, co najlepsze, warto rozpocząć przygotowania nawet 12 miesięcy przed poczęciem. O czym trzeba pamiętać przed zajściem w ciążę? Jakich lekarzy należy odwiedzić? Co zmienić w swoim codziennym trybie życia? Jak stosować suplementację przed ciążą?

Obowiązkowa wizyta u ginekologa

Pierwszym miejscem, do którego należy się udać, gdy zapadnie decyzja o ciąży, jest gabinet ginekologiczny. Sprawdzenie stanu swojego zdrowia oraz wybranie odpowiedniego lekarza jest kluczowe podczas starania się o dziecko. Jakie badania wykonać przed ciążą? Na pewno cytologię jako profilaktykę raka szyjki macicy, USG piersi (ewentualnie mammografię), które diagnozuje raka piersi oraz USG narządów rodnych, aby wykluczyć takie choroby jak endometrioza czy polipy. Dobry specjalista powinien również zlecić badania biochemiczne krwi i badania moczu oraz przeprowadzić dokładny wywiad na temat występowania w rodzinie chorób genetycznych i przewlekłych, przyjmowanych stale leków oraz regularności cykli miesiączkowych.

Nie zapomnij o dentyście!

Podczas planowania ciąży często nawet nie myślimy o tym, że koniecznie musimy wybrać się do stomatologa. Badania krwi i ginekolog to jasna sprawa, ale stomatolog? Niestety mocno zaniedbane zęby mogą powodować miejscowe lub wtórnie uogólniające się zakażenia, które często są przyczyną poronień oraz przedwczesnego porodu. Co więcej, próchnica jest bardzo zakaźna, więc już po narodzeniu naszego dziecka możemy je przypadkowo nią zarazić.

Sama ciąża to ciężki czas dla zębów – wahający się cukier czy wymioty w pierwszym trymestrze negatywnie wpływają na szkliwo. Udowodniono również, że próchnica oraz choroby przyzębia stają się bardziej dokuczliwe w czasie ciąży, a nasze uzębienie niestety na tym mocno cierpi. Dlatego najlepiej wyleczyć wszystkie zęby przed planowaną ciążą, szczególnie, że w czasie tych 9 miesięcy wizyty u dentysty nie są wskazane (ze względu na podawane znieczulenie czy wykonywanie zdjęć rentgenowskich).

Sprawdź, jak działa Twoja tarczyca

Prawidłowe działanie tarczycy jest kluczowe podczas planowania ciąży. Najkorzystniejsza sytuacja dla matki i dziecka to taka, kiedy kobieta w pierwszym trymestrze ciąży ma TSH nie większe niż 2,5. Taki wynik zapewnia płodowi najlepsze warunki do rozwoju oraz minimalizuje ryzyko różnych powikłań czy poronienia. Jednak niedoczynność tarczycy nie musi oznaczać, że ciąża będzie niemożliwa. Zażywanie odpowiednio dobranych hormonów pozwoli na donoszenie zdrowej ciąży. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie swojego stanu zdrowia, zanim zaczniemy starać się o dziecko.

Jak przygotować ciało przed ciążą? – co jeść, a czego lepiej unikać

Przygotowanie ciała do ciąży w dużej mierze zależy od tego, jakich składników dostarczamy naszemu organizmowi. Każdy posiłek buduje nasz organizm od środka, więc nie można zapominać, że zdrowe dania nas wzmocnią, a śmieciowe jedzenie osłabi. Podstawą podczas starania się o dziecko jest normalizacja wagi ciała – ani niedowaga, ani nadwaga nie sprzyja poczęciu. Jeżeli samodzielnie nie potrafimy ułożyć zdrowej diety zawierającej odpowiednią liczbę kalorii, witamin i minerałów, to warto wybrać się do dietetyka. Dieta przyszłej mamy powinna składać się z jak największej ilości świeżych warzyw oraz pełnowartościowego białka, produktów pełnoziarnistych, owoców, ziaren, orzechów i zdrowych tłuszczów. Słone przegryzki, słodycze czy fast foody nie mogą zbyt często pojawiać się w codziennym menu. Dobrze jest też sięgać po produkty bogate w kwas foliowy np. ryby, szpinak, fasolę, brokuły, sałatę, kapustę czy wątróbkę. Kwas foliowy jest szczególnie ważny podczas przygotowania ciała do ciąży.

Planowanie ciąży może być też motywacją do porzucenia niezdrowych nawyków, takich jak palenie papierosów..  Porzucenie używek pozytywnie wpłynie nie tylko na Twoje zdrowie, ale i na zdrowie Twojego przyszłego dziecka. Nieco mniej groźna jest kofeina. Najważniejsze jest to, aby nie przesadzać z ilością wypijanej kawy, mocnej herbaty czy coli, bo wysoki poziom spożycia tych napojów może wpływać na problemy z zapłodnieniem oraz zwiększać ryzyko poronienia.

Dobra kondycja fizyczna to podstawa

Ciąża to naprawdę spory wysiłek dla ciała kobiety, który najlepiej zniesie, jeśli będzie do tego przygotowane. Silne mięśnie całego ciała, a w szczególności brzucha, pleców i pośladków pomogą łatwiej przejść przez miesiące z dodatkowym obciążeniem w brzuchu oraz ułatwią poród. Dlatego warto zadbać o regularny wysiłek fizyczny, by wzmocnić swoją kondycję. Dobrym pomysłem będzie pływanie, które świetnie wzmacnia całe ciało i poprawia jego wydolność fizyczną. Jeśli nie lubimy pływać to nic straconego – ważne by poświęcić przynajmniej godzinę dziennie na ulubiony sport. Możemy postawić na siłownię, jazdę na rolkach lub rowerze czy bieganie. Warto również pamiętać, że nadwaga lub otyłość może być przeszkodą podczas starania się o dziecko. Nieprawidłowa waga utrudnia poczęcie, dlatego warto zadbać o pozbycie się zbędnych kilogramów i zwiększyć szansę na zapłodnienie.

Jakie witaminy brać przed zajściem w ciążę?

Wybór odpowiednich suplementów dla kobiet planujących ciążę to podstawa. Najważniejszy jest oczywiście kwas foliowy, czyli witamina B9. Ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie jej wytworzyć, dlatego musi być dostarczana z pożywieniem lub pod postacią suplementacji. Kwas foliowy wspomaga prawidłowy rozwój układu nerwowego u płodu, zmniejsza ryzyko poronienia czy wystąpienia u dziecka rozszczepu podniebienia i wargi, stąd tak duży nacisk na odpowiedni poziom tej witaminy u przyszłej mamy. Ważne jest również to, aby wybierać metylowane postacie kwasu foliowego, które są już biologicznie aktywne. Szukasz sprawdzonych suplementów skierowanych dla kobiet starających się o dziecko? Postaw na kapsułki zawierające folian o nazwie Quatrefolic®, czyli najbardziej zaawansowaną postać witaminy B9! Znajdziesz je w suplementach Wimin, które dostarczą nie tylko kwas foliowy w innowacyjnej formie, ale i odżywią całe ciało dzięki swojej kompleksowości. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie allwimin.com.

Chcę zajść w ciążę! – szczepienia na choroby zakaźne

Istnieją choroby, które jeśli pojawią się w czasie ciąży, mogą nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje zdrowotne dla rozwijającego się dziecka. Jeżeli kobieta nie przeszła w dzieciństwie różyczki i ospy wietrznej to pojawienie się tego schorzenia w czasie tych wyjątkowych 9 miesięcy jest wyjątkowo niebezpieczne. Jeśli nie mamy pewności co do tego, czy chorowałyśmy lub byłyśmy szczepione na te choroby, to warto zrobić odpowiednie badania krwi. Szczepienie należy wykonać przynajmniej pół roku przed planowaną ciążą lub by okres karencji trwał przynajmniej kilka miesięcy.

Nie wolno też zapominać o innych chorobach zakaźnych. Wiele wirusów może przyczynić się do rozwoju wad płodu, przedwczesnego porodu czy poronienia. Ważne szczepienia to te przeciwko grypie, śwince oraz wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Podczas planowania ciąży warto wykonać test na obecność toksoplazmozy i cytomegalii. Dobrze też zrobić badania w kierunku żółtaczki typu B oraz C, kiły oraz wirusa HIV.

Minimalizuj stres i dbaj o siebie

Bardzo ważne jest też dbanie o swoje samopoczucie psychiczne. Kobieta planująca ciążę powinna unikać sytuacji stresowych tak często, jak tylko się da. Jeżeli praca naraża Cię na ciągłe zdenerwowanie i napięcie, należy znaleźć sposób na jego rozładowanie. Spacer czy nawet niewielka aktywność fizyczna mogą być tu zbawienne. Staraj się spędzać czas z bliskimi, dobrze i miło spędzony czas pozytywnie wpłyną na Twoje ciało i samopoczucie. Natomiast niektóre zakłady pracy w ogóle nie nadają się dla ciężarnych kobiet. Jeśli w danym przedsiębiorstwie stosuje się substancje mające działanie teratogenne, to przebywanie w takim miejscu może narazić płód na poważne wady rozwojowe. Warto też przyjrzeć się bliżej stale przyjmowanym lekom czy stosowanym kosmetykom. Aby czuć się bardziej zrelaksowaną, warto ćwiczyć techniki oddechowe, wysypiać się oraz uważnie śledzić swój cykl miesiączkowy.

Staranie się o dziecko może być stresujące, pamiętaj by nie być dla siebie zbyt wymagającą. Najlepszym przygotowaniem do bycia mamą jest zadbanie o komfortowe czucie się we własnym ciele, które być może już niedługo stanie się pierwszym domem dla Twojego dziecka.