fbpx

Jak przyjmować krytykę – 6 podpowiedzi

Jak przyjmować krytykę - 6 podpowiedzi
fot. 123rf

Na krytykę najczęściej reagujemy gniewem i negacją lub biernością i wycofaniem. Jest jednak inny sposób, bardziej po środku. Jak świadomie przyjmować krytykę?
Złościsz się, gdy partner wypomina ci, że znowu zapomniałaś kupić jego ulubione pieczywo? Wstydzisz się, bo szef wytknął ci drobne zaniedbanie i najchętniej zapadłabyś się pod ziemię? Do szału doprowadza cię matka, która twierdzi, że ciągle jesteś nieodpowiedzialna? Jak radzić sobie z trudnymi emocjami, które pojawiają się w odpowiedzi na krytykę. Oto kilka strategii, które poleca Gretchen Rubin, autorka książki „The Happiness Project” (pierwsze miejsce na liście bestsellerów New York Timesa).

1. Posłuchaj, co mówi krytyk

Naprawdę posłuchaj, starając się zmienić swój punkt widzenia. Może mężowi jest naprawdę smutno, że ciągle zapominasz o jego ulubionych bułkach? Nie wpadaj jednak w poczucie winy, tylko następnym razem po prostu je kup.

2. Nie bądź defensywna

Nie wycofuj się emocjonalnie, tylko weź głęboki oddech i powiedz do siebie: „Z zadowoleniem przyjmuję krytykę. Osoba ta chce mi pomóc. Jestem chętny, aby usłyszeć, jak….” Nie pogrążaj się w poczuciu wstydu, tylko otwórz się na sugestie szefa. Mała zmiana może zaowocować dużą poprawą waszej relacji i większym zadowoleniem z pracy.

3. Nie przyjmuj krytyki ludzi, którzy cię nie szanują

Nie zwracaj uwagi na słowa krytyki ze strony ludzi, którzy cię znają, nie mają wiedzy na temat tego, co robisz, są do ciebie wrogo nastawieni i cię nie szanują. Ich krytyka może być bezpodstawna, bo za jej pomocą „rozwiązują” jakiś swój problem. Może matka sama nie jest odpowiedzialna i projektuje to na ciebie, albo marzy żeby być trochę tak niefrasobliwą osobą jak ty? Gdy to rozpoznasz, powiedz sobie, że to ciebie nie dotyczy i nie przejmuj się.

4. Opóźnij reakcję

Policz do dziesięciu, weź głęboki oddech. Jeśli jest taka możliwość „prześpij się z problemem” i poczekaj do następnego dnia, aby zareagować. Czasem w takim przypadku okazuje się, że reakcja jest już niepotrzebna.

5. Przyznaj się do błędu

Jeśli weźmiesz na siebie odpowiedzialność za własny błąd, pozbędziesz się go. Czasem dużo energii wkładamy w to, żeby zaprzeczać, usprawiedliwiać się lub samobiczować. Tymczasem przyznanie się do błędu i poprawienie go załatwia sprawę natychmiastowo.

6. Ciesz się krytyką

Narażanie się na krytykę świadczy o tym, że sięgasz po rzeczy nowe i odważne. Że masz odwagę głosić lub robić coś, co niej jest popularne i powszechnie akceptowane. Brawo! Tak trzymaj! Inaczej lęk przed krytyką cię sparaliżuje i utkniesz w miejscu, w którym wcale nie chcesz być.