Jak przyjmować krytykę – 6 podpowiedzi

fot. 123rf

Na krytykę najczęściej reagujemy gniewem i negacją lub biernością i wycofaniem. Jest jednak inny sposób, bardziej po środku. Jak świadomie przyjmować krytykę?
Złościsz się, gdy partner wypomina ci, że znowu zapomniałaś kupić jego ulubione pieczywo? Wstydzisz się, bo szef wytknął ci drobne zaniedbanie i najchętniej zapadłabyś się pod ziemię? Do szału doprowadza cię matka, która twierdzi, że ciągle jesteś nieodpowiedzialna? Jak radzić sobie z trudnymi emocjami, które pojawiają się w odpowiedzi na krytykę. Oto kilka strategii, które poleca Gretchen Rubin, autorka książki „The Happiness Project” (pierwsze miejsce na liście bestsellerów New York Timesa).

1. Posłuchaj, co mówi krytyk

Naprawdę posłuchaj, starając się zmienić swój punkt widzenia. Może mężowi jest naprawdę smutno, że ciągle zapominasz o jego ulubionych bułkach? Nie wpadaj jednak w poczucie winy, tylko następnym razem po prostu je kup.

2. Nie bądź defensywna

Nie wycofuj się emocjonalnie, tylko weź głęboki oddech i powiedz do siebie: „Z zadowoleniem przyjmuję krytykę. Osoba ta chce mi pomóc. Jestem chętny, aby usłyszeć, jak….” Nie pogrążaj się w poczuciu wstydu, tylko otwórz się na sugestie szefa. Mała zmiana może zaowocować dużą poprawą waszej relacji i większym zadowoleniem z pracy.