Jakie są najlepsze źródła witaminy C? Sprawdź, co wprowadzić do diety twojego dziecka

Dzieci nieustannie się rozwijają – poznają nowe słowa, ciągle pozostają w ruchu. Niewątpliwie potrzebują do tego bardzo dużo sił, energii i zdrowia, które są zasobami zależnymi m.in. od mikroskładników oraz witamin dostarczanych do ich organizmów. To one w dużej mierze budują odporność dzieci, w co duży wkład ma witamina C – dlaczego jest tak ważna i gdzie można ją znaleźć?

Odporność dziecka pod lupą

Układ immunologiczny dziecka nie jest jeszcze całkowicie ukształtowany. Biorąc pod uwagę fakt, że najmłodsi bardzo często stykają się z różnymi patogenami – zarówno wirusami, jak i bakteriami – bardzo łatwo o infekcję. Stąd tak istotne jest dbanie o zapewnienie dziecku zbilansowanej diety, która dostarczy niezbędnych składników wspomagających naturalną odporność.

Skupiając się na odporności, warto zwrócić uwagę na witaminę E, która jest silnym antyoksydantem. Ważna jest również witamina A, chroniąca m.in. układ oddechowy przed działaniem drobnoustrojów, czy też witamina D, mająca działanie immunostymulujące. Niewątpliwie „królową odporności” jest jednak witamina C, zwana inaczej kwasem askorbinowym.

Wszechstronne działanie witaminy C – co o niej wiesz?

Co ważne, należy pamiętać, że witamina C działa głównie prewencyjnie. Wpływa raczej na budowanie ochronnych zdolności organizmu niż leczenie zaistniałej już infekcji. Utarło się, że kwas askorbinowy podajemy właśnie w momencie pojawienia się objawów chorobowych. Przede wszystkim skuteczne jest jednak przyjmowanie go regularnie, szczególnie w okresie wzmożonego ryzyka przeziębienia. Ważne jest wtedy także antyoksydacyjne działanie witaminy C. Zabijając wolne rodniki, pomaga przywrócić równowagę w organizmie i zapobiega pojawieniu się stresu oksydacyjnego, który jest zagrożeniem dla całościowego funkcjonowania człowieka.

Kwas askorbinowy cechuje się także właściwościami bakteriobójczymi, wspiera przemiany metaboliczne, ma pozytywny wpływ na rozwój zębów dziecka, stan kości i skóry – pomaga w procesach gojenia się ran. Bardzo ważne jest też działanie wspierające wchłanianie żelaza, którym wyróżnia się witamina C. Jego niedobór może powodować anemię, co wiąże się m.in. z ogólnym osłabieniem, zaburzeniami w pracy serca, suchą skórą, szybkim męczeniem się, zawrotami głowy, trudnościami w koncentracji etc. Ważną rolę witaminy C podkreśla w tym kontekście fakt, że leczenie niedokrwistości z niedoboru żelaza opiera się na preparatach, które przeważnie mają w swoim składzie nie tylko samo Fe, lecz także kwas askorbinowy.

Witamina C w diecie każdego dziecka

Witaminę C przede wszystkim powinniśmy dostarczać z pożywienia. Zawierają ją w sobie głównie warzywa i owoce, ale co ważne, najlepiej spożywać je w surowej formie. Kwas askorbinowy jest bardzo nietrwały, przez co nie jest w stanie sprostać obróbce termicznej. Produkty, które są zatem teoretycznie bogatym źródłem witaminy C, szybko mogą stracić swoje walory. Oto szczególnie warte polecenia składniki diety:

  • acerola – jest niewątpliwie najbogatszym źródłem witaminy C. Jej owoce można jeść na surowo, ale także pod postacią soków czy w sproszkowanej formie, np. jako dodatek do koktajli,
  • dzika róża,
  • natka pietruszki,
  • czarna porzeczka,
  • czerwona papryka,
  • brokuły, kalafior, brukselka,
  • jarmuż,
  • truskawki.

Witamina C w przystępnej formie

Niestety, nie zawsze jesteśmy w stanie zaimplementować dziecku odpowiednich dawek witaminy C właśnie pod postacią diety. Wiele maluchów ma trudność z jedzeniem warzyw i owoców. Stąd też warto pamiętać o możliwości suplementacji. Należy jednak zwrócić uwagę, aby preparat był dostosowany do potrzeb najmłodszych. Istotne jest odpowiednie zestawienie także innych witamin tak, aby wspieranie odporności i holistycznego rozwoju dziecka było skuteczne oraz co najważniejsze, bezpieczne.