fbpx

Jutro startują 33 Warszawskie Spotkania Teatralne

Jutro startują 33 Warszawskie Spotkania Teatralne
WST

Szekspir, Czechow, Sofokles. Masłowska, Kochanowski, Ruhl. Bezkompromisowy duet Strzępka-Demirski, odważny Jan Klata, zaskakujący Mariusz Grzegorzek, muzyczny Wojciech Kościelniak. Słowem – różne teatralne bajki. I o to chodziło twórcom tegorocznej 33 edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych, których lokomotywą będą najważniejsze nazwiska w polskim teatrze. Festiwal rusza 18 kwietnia i potrwa do 1 maja.

Dwanaście stacji
WST/więcej w galerii

Festiwal otworzy wyróżniony w 2004 roku Nagrodą Kościelskich poemat wierszem Tomasza Różyckiego „Dwanaście stacji”, czyli opowieść o rodzinie wyrwanej z okolic Lwowa i przesiedlonej na Opolszczyznę.

Kolejne pozycje festiwalu to: obsypane nagrodami na ubiegłorocznym Fringe Festival w Edynburgu „Pieśni Leara” Grzegorza Brala z wrocławskiego Teatru, „Pieśń Kozła” oraz wspomniana „Komedia obozowa” Łukasza Czuja, zrealizowana w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy. To oparta na faktach opowieść brytyjskiego dramatopisarza Roya Kifta o kabarecie, który działał w obozie dla Żydów w czeskim Terezinie. Bohaterem jest wybitny niemiecki aktor i reżyser Kurt Gerron, ulubiony aktor Bertolda Brechta znany z filmu „Błękitny anioł”, w którym grał u boku Marleny Dietrich. W Terezinie został zmuszony do prowadzenia kabaretu „Karuzela” oraz nakręcenia filmu dokumentującego, jak dobrze żyje się Żydom w obozie.

Do historycznych tematów sięga także Remigiusz Brzyk w komedii kryminalnej „Korzeniec” zrealizowanej w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Akcja rozgrywa się w realiach wielokulturowego, carskiego miasta wśród galerii barwnych postaci – prawdziwych i fikcyjnych sosnowiczan.

Ważnym nurtem tegorocznej edycji będą nowe odczytania klasycznych tekstów, chociażby Szekspirowski „Titus Andronicus”, który w ujęciu Jana Klaty jest przede wszystkim okrutnym dramatem o ciężarze zbrodni wojennych. Szef Teatru Starego w Krakowie swoje widowisko przygotował z polsko-drezdeńską ekipą aktorską.

Nieoczywistego odczytania doczekały się także „Filoktet” Sofoklesa w interpretacji Barbary Wysockiej z Teatru Polskiego we Wrocławiu, „Frankenstein” Shelley, z którego w Teatrze Muzycznym Capitol. Wojciech Kościelniak zrobił wyborny musical (po raz kolejny udowadniając, że jest mistrzem gatunku, a nawet „Treny” Jana Kochanowskiego, czyli rockowy spektakl „A ja, Hanna” Tomasza Hynka z Opola.

Pozycjami obowiązkowymi są także dwa mocne łódzkie tytuły „Król Ryszard III” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (m.in. Nagroda Złoty Yorick w Konkursie na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira w sezonie 2011/2012); wielopłaszczyznowa tragifarsa o zawiedzionych nadziejach, samotności i śmierci, czyli „Posprzątane” Mariusza Grzegorzka z Marietą Żukowską w roli głównej oraz świetnie przyjęty przez krakowską publiczność „Paw Królowej” Pawła Świątka.

33 edycji będzie towarzyszył specjalny pokaz węgierskiej adaptacji święcącej triumfy na całym świecie „Naszej klasy” Tadeusza Słobodzianka. To największy sukces polskiej dramaturgii ostatnich lat z kilkunastoma realizacjami zagranicznymi na koncie. Sztukę wystawiano już m.in.: w Londynie, Warszawie, Waszyngtonie, Toronto, Minessocie, Filadelfii, Tokio, Pradze i Rzymie.

W Małych Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, których kuratorem jest Marek Waszkiel znalazło się 5 spektakli najlepszych teatrów lalkowych z Białegostoku, Olsztyna, Opola i Bielska-Białej.

Wszystkie przedstawienia i spotkania z artystami będą odbywały się w warszawskim Teatrze Dramatycznym, Teatrze Studio i Teatrze Polskim.

Więcej informacji na www33wst.pl

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze