Przyjęło się, że są tematy, które córka porusza tylko z mamą. Albo babcią czy ciocią. W każdym razie z kobietą. Nic w tym złego. Ale w gruncie rzeczy nie ma też żadnych powodów, żeby ojciec nie miał pogadać z córką o… miesiączce. Bo o ważnych sprawach trzeba przecież rozmawiać.
Widok ojca z dzieckiem na placu zabaw to już nie wyjątek, a codzienność. Także tata zmieniający pieluszki nie wywołuje szoku. I cudownie. Tak powinno być. Powoli też zmienia się nasze podejście do urlopów tacierzyńskich czy ojcowskich, do pomysłu, że jeśli z jakiegoś powodu – czy to ekonomicznego, czy innego – mama po porodzie wraca do pracy, to tata zostaje w domu z dzieckiem. Przestaje nas ta „dziwna koncepcja” bulwersować. Jednak ciągle są jeszcze tematy zarezerwowane dla kobiet. Dojrzewanie, miesiączka… To matka jest osobą, do której w sposób naturalny dziewczyna zwraca się z pytaniami, to ją prosi o radę i wsparcie. Ale życie jest życiem i różnie się rzeczy układają. Bo bywa, że relacje z mamą są nie najlepsze. Albo wręcz tej mamy nie ma. Dobrze więc, żeby ojciec (każdy, nie tylko ten samotny) z tymi obszarami w życiu swojej córki się zapoznał. Żeby nie bał się z nią o tym rozmawiać. Żeby nie czuł się skrępowany, kupując jej podpaski czy tampony. Żeby potrafił doradzić, co będzie dla niej najlepsze, najzdrowsze. Krótko mówiąc: dał swojej dziewczynce wsparcie.
Temat postanowiła oswoić marka Your KAYA. Specjalizują się w naturalnych produktach do higieny intymnej i pielęgnacji – ale nie tylko. Jak piszą, chcą tworzyć „przestrzeń, w której tematów tabu się nie chowa, tylko bez pardonu kładzie je na ławę. Tym razem w ramach swojej akcji społecznej Your KAYA zwraca się do ojców w dzień ich święta – chce pokazać, że oni również mogą brać czynny udział w dojrzewaniu swoich pociech i być z nimi blisko, okazując wsparcie i zrozumienie w tak trudnym i skomplikowanym dla nich czasie”.
A Kaja Rybicka, współzałożycielka marki, dodaje: „W Dzień Ojca pomyśleliśmy zwłaszcza o tych, którzy samotnie wychowują córki i nie zawsze są przygotowani na rozmowę o miesiączce. Postanowiliśmy dać im narzędzie, dzięki któremu będą czuli się pewniej i zdobędą trochę informacji, ale w prosty i przystępny sposób. Oczywiście zachęcamy do tej rozmowy wszystkich innych, bo nie ma absolutnie żadnych powodów, by dla kogokolwiek okres był tematem tabu i by otaczać go jakąś tajemnicą”.
Stąd chatbot, który startuje 23 czerwca, w Dzień Ojca. Każdy może się włączyć, zapytać, przeprowadzić symulację rozmowy z córką. Więcej informacji na temat akcji na Dzień Ojca można zaczerpnąć z Facebooka oraz profilu marki na IG.
Pomóc może też książka, którą marka wydała: „Witaj w klubie” Pauliny Pomaskiej. Tematy dojrzewania, cyklu menstruacyjnego, bólu, „hormonalnego zamieszania” wyjaśnione są tam prosto, jasno, zrozumiałym, przyjaznym językiem.