1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Tęczowe taksówki – bezpieczeństwo dla wszystkich nie tylko w Miesiącu Dumy

Tęczowe taksówki – bezpieczeństwo dla wszystkich nie tylko w Miesiącu Dumy

Tęczowe taksówki FREE NOW jeżdżą w kilku miastach Polski w ramach obchodów Miesiąca Dumy. (Fot. Filip Klimaszewski)
Tęczowe taksówki FREE NOW jeżdżą w kilku miastach Polski w ramach obchodów Miesiąca Dumy. (Fot. Filip Klimaszewski)
Europejska aplikacja mobilności miejskiej FREE NOW udostępniła flotę tęczowych taksówek. W ten sposób włączyła się w obchody Miesiąca Dumy w Polsce. Byłaby to wspaniała informacja, gdyby nie wyniki badań: okazuje się, że blisko 30 proc. polskich pasażerów by do nich nie wsiadło.

W związku z planowaną akcją – uruchomieniem pierwszej w Polsce floty tęczowych taksówek, platforma FREE NOW przeprowadziła ankietę wśród pasażerów i kierowców, w której sprawdziła, jakie jest ich nastawienie do tego typu działań. Wyniki były ważne dla zrozumienia aktualnych postaw i opinii.

Z ankiety przeprowadzonej wśród 2300 pasażerów z polskich miast wynika, że ponad połowa Polaków uważa, że marki w Polsce powinny włączać się w aktywności wspierające społeczność LGBT+ i zwiększające świadomość społeczeństwa na jej temat (36 proc. odpowiedziało „nie”, a 8 proc. zadeklarowało brak zdania).

Ponad połowa badanych twierdzi, że pozytywnie reaguje na takie działania, jednak co trzecia osoba twierdzi, że budzi to jej negatywną reakcję.

Badani zapytani o to, czy wsiedliby do taksówki oklejonej w barwy flagi LGBT+, w 67 proc. odpowiedzieli twierdząco, z czego 60 proc. osób wskazało, że „to taksówka jak każda inna” lub „wspieram społeczność LGBT+”.

27 proc. polskich pasażerów twierdzi jednak, że nie wsiadłoby do takiej taksówki, z czego blisko 7 na 10 motywuje to niezgodnością z ich przekonaniami, a 6 proc. obawą przed negatywną reakcją osób z zewnątrz.

Z badania wśród 600 kierowców taksówek korzystających z platformy FREE NOW wynika, że 9 na 10 kierowców deklaruje, że w ich pojeździe każda osoba, bez względu na wygląd, tożsamość seksualną i przekonania – może czuć się bezpiecznie i być akceptowana. Dodatkowo kierowcy wyrażają przekonanie, że taksówka jest miejscem, w którym różnice wyglądu, tożsamości seksualnej lub przekonań nie powinny mieć znaczenia. 86 proc. badanych kierowców odpowiedziało, że ich nastawienie do pasażerów ze społeczności LGBT+ jest takie samo jak do wszystkich innych pasażerów.

42 proc. kierowców taksówek nie zgodziło się jednak na oklejenie swojej taksówki w barwy flagi społeczności LGBT+ w ramach kampanii edukacyjnej. Aż jedna trzecia z nich twierdzi, że ich odmowa jest związana z obawą o własne bezpieczeństwo.

Blisko 20 proc. badanych kierowców zgłosiło się do FREE NOW z chęcią umieszczenia tęczowego oklejenia i odnośników do materiałów edukacyjnych na temat tolerancji i przeciwdziałania homofobii, motywując to własnymi przekonaniami. ¼ kierowców rozważa taką decyzję.

Edukacja to podstawa

FREE NOW po raz kolejny włącza się w obchody Miesiąca Dumy w Polsce. W tym roku ponownie łączy siły ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza (organizacji pozarządowej działającej na rzecz wprowadzenia równości małżeńskiej w Polsce), wspierając jego działalność i postulaty. FREE NOW oklei kilkadziesiąt taksówek motywem tęczy w różnych miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Białymstoku, Zielonej Górze czy Kielcach. Oklejenie oprócz barw flagi LGBT+ zawiera odnośnik do strony z materiałami edukacyjnymi współtworzonymi ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza. Dane z badania przeprowadzonego przez FREE NOW potwierdzają, że takie działania wciąż są w Polsce bardzo potrzebne. Aż 48 proc., czyli blisko połowa pasażerów, było w Polsce świadkiem sytuacji, w której osoba LGBT+ była dyskryminowana w przestrzeni publicznej.

– Chociaż bezpieczeństwo to najbardziej podstawowa potrzeba każdego człowieka, wiele osób LGBT+ nie czuje się bezpiecznie w przestrzeniach publicznych. Dziś w Polsce powodem do wyzwisk lub przemocy fizycznej na tle homo- i transfobii mogą być fryzura, ubranie czy makijaż, tęczowa przypinka na plecaku, nie mówiąc nawet o chodzeniu za rękę z ukochaną osobą. Dlatego oznaczenie kawiarni, lokalu usługowego, przychodni albo właśnie taksówki tęczowym emblematem jest sygnałem: tu nie musisz się bać, bo nikt cię źle nie potraktuje z powodu tego, kim jesteś – mówi Hubert Sobecki, współprzewodniczący Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza.

– Wartości, jakie wyznaje nasza marka, takie jak inkluzywność i tolerancja, są niezmienne – kierujemy się nimi od początku naszej działalności. W tym roku nasze wsparcie Miesiąca Dumy jest motywowane przekonaniem, że zmiany należy zaczynać od siebie. Wyniki ankiet, które przeprowadziliśmy wśród naszych użytkowników, nie miały nigdy na celu zmiany naszego podejścia, a dowiedzenie się, jakie działania odpowiedzialne społecznie powinniśmy podejmować, aby były skuteczne. Wierzymy, że z roku na rok odsetek osób wspierających społeczność LGBT+ w Polsce będzie się zwiększał, tak samo jak liczba marek, które będą podejmowały działania przeciwdziałające homofobii w Polsce – dodaje Izabela Skonieczna, Head of Marketing FREE NOW w Polsce.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze