Jednocześnie silna i słaba, inteligentna i naiwna, skromna i wyzwolona, zaradna i bezradna, i koniecznie młoda – taka musi być kobieta według Wisławy Szymborskiej. Wiersz noblistki „Portret kobiecy” stał się inspiracją do kampanii jednej najpopularniejszych marek biżuterii, która zachwyca i zmusza do refleksji.
Nikt tak jak ona nie pisał o rzeczach w życiu najważniejszych, a jednocześnie tych codziennych, zwykłych, które łączą każdego z nas. Wisława Szymborska w 2023 roku obchodziłaby setne urodziny i z tej okazji została patronką roku. Fundacja jej imienia we współpracy z przeróżnymi markami, firmami i osobami przez cały rok organizuje działania, których celem jest upamiętnienie naszej drogiej noblistki, choć dla nas wręcz niemożliwym wydaje się, by o niej zapomnieć.
Już pod koniec zeszłego roku sanah, niekwestionowanie najpopularniejsza artystka współczesnej polskiej sceny muzycznej, nagrała swoją interpretację wiersza „Nic dwa razy”, która momentalnie pobiła rekordy popularności (w tym momencie utwór ma ponad 60 milionów wyświetleń na platformie YouTube). Dzięki sanah wiersz Szymborskiej dotarł do tych, do których dotrzeć jest najtrudniej – dzieci i młodzieży, bo to oni są główną grupą jej odbiorców. Wraz z początkiem roku 2023 działania wokół Szymborskiej i jej poezji zaczęły się intensyfikować. W ciągu kilkunastu miesięcy Fundacja Wisławy Szymborskiej zadbała, by wieść o patronce roku dotarła do niemal każdej osoby w kraju. I tak na terenie całej Polski wciąż organizowane są wydarzenia wokół postaci i twórczości poetki. Wymienić warto między innymi wystawę biograficzną w Senacie RP, projekt Rezydencji Literackich, w ramach którego artyści mogli zamieszkać w krakowskim mieszkaniu poetki, krakowski tramwaj Roku Wisławy Szymborskiej, spektakl inspirowany życiem noblistki w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, kolekcję ubrań marki Medicine, klocki Lego z wizerunkiem poetki i makietę odwzorowująca moment wręczania jej literackiego Nobla, nadanie krakowskiemu parkowi jej imienia, szereg wydarzeń na 26. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie, a także murale z jej wizerunkiem, które powstały na budynkach kilku miast Polski.
Teraz poezja Szymborskiej stała się również inspiracją do najnowszej kampanii marki Yes. Jest ona kontynuacją platformy „Jestem kobietą”, przy pomocy której już od trzech lat marka przedstawia różne odsłony kobiecości. Wiersz „Portret kobiecy”, choć powstał w latach 70. ubiegłego wieku, wciąż jest w tym temacie nadzwyczaj aktualny. W spocie promującym kampanię słyszymy jego wersy z ust samej Szymborskiej, przeplatane z głosem współczesnej kobiety i dopełnione intrygującą wizualną interpretacją, która nas absolutnie urzekła.
W „Portrecie kobiecym” noblistka punktuje sprzeczne oczekiwania i wymagania, jakie stawiane są kobietom. „Musi być do wyboru” – jednocześnie silna i słaba, inteligentna i naiwna, skromna i wyzwolona, zaradna i bezradna, i koniecznie młoda, „ciągle jeszcze młoda”. Ze spotu Yes aż grzmi przesłanie, że współczesna kobieta również ma prawo mieć już dosyć tych oczekiwań. „Na litość boską!” – pointuje Szymborska i my, kobiety, razem z nią wierząc, że słowa mają moc. Szczególnie, gdy wyszły spod pióra jednej z najwybitniejszych polskich poetek.
Wierzymy, że dzięki takim działaniom pamięć o Wisławie Szymborskiej i jej poezji nie przeminie nigdy. Bo przecież jej twórczość jest nieśmiertelna.