1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Jak planować swoją karierę, aby spełniać się zawodowo?

fot.123rf
fot.123rf
Praca w dobrej firmie to powód do radości, ale jeśli się nie rozwijamy, to w pewnym momencie przestaniemy czerpać z niej satysfakcję.

Stwórzmy plan

Rozpocznij od zdefiniowania celów zawodowych. Aby działania były skuteczne, powinny być dopasowane do naszych możliwości oraz tego, co chcemy osiągnąć. Nie tylko po rozpoczęciu nowej pracy, ale regularnie, raz na jakiś czas, warto na spokojnie przemyśleć, w jakim miejscu kariery się znajdujemy i gdzie chcielibyśmy być. Dobrym pomysłem jest przygotowanie listy mocnych i słabych stron. Dzięki temu określimy nasze priorytety i dowiemy się, na czym powinnyśmy się skupiać.

Doszkalajmy się

Zmieniający się rynek pracy sprawia, że ukończony kierunek studiów, posiadane doświadczenie i umiejętności, okazują się często niewystarczające do zdobywania kolejnych szczebli kariery. Stąd konieczność podnoszenia swoich kwalifikacji oraz elastyczność w dopasowaniu do zmieniającej się rzeczywistości. Coraz częściej zdarza się bowiem tak, że musimy się przekwalifikować. Warto uniknąć zaskoczenia i myśląc o dalszej karierze zawodowej, pamiętać o konieczności ciągłego rozwoju. – Wolny czas wykorzystaj np. na naukę języków obcych. Możesz też zapytać pracodawcę o możliwość zorganizowania i sfinansowania szkoleń zawodowych. To nie tylko szansa na lepsze wyniki w pracy, ale także możliwość zdobycia nowych umiejętności, które mogą przydać się w różnych sytuacjach – radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Przydatna może okazać się także lektura prasy czy uczestnictwo w branżowych wydarzeniach.

Zadbajmy o awans

Awans to forma nagrody za sumienność, zdobycie odpowiednich kwalifikacji oraz efekty naszej pracy. Bierne wyczekiwanie na to, że pracodawca dostrzeże nasz wkład, może jednak okazać się niewystarczające. – Warto nie tylko starać się i rzetelnie wykonywać obowiązki, ale także odpowiednio to komunikować. Jeśli uważasz, że należy Ci się awans, poproś swojego szefa o rozmowę i porozmawiaj z nim o tym – radzi Małgorzata Majewska. Aby rozmowa była udana, należy się do niej odpowiednio przygotować. Przygotujmy listę swoich osiągnięć oraz to jak wpłynęły one na sukces firmy, czy też działu. Zastanówmy się też, jak wyobrażamy sobie przyszłość w firmie i dalszy rozwój kariery zawodowej, a także jakie kwalifikacje i umiejętności moglibyśmy wykorzystywać lub rozwijać na nowym stanowisku. Prezentując nasze argumenty mówmy językiem korzyści dla pracodawcy, czyli w jaki sposób wykorzystanie naszego potencjału przyczyni się do poprawy wyników i rozwoju firmy.

Pomyślmy o zmianie pracy

Po dłuższym czasie spędzonym w jednej firmie, zdarza się, że coraz mocniej przytłacza nas monotonia. Jeśli codziennie przychodzimy do pracy z myślą, że nic nas już w niej nie zaskoczy, być może warto pomyśleć o zmianie. Zastanówmy się jednak najpierw, czy w obecnej organizacji nie ma niewykorzystanych szans na rozwój. Możemy zapytać naszego przełożonego lub osobę z działu HR, czy nie moglibyśmy pracować przy innych projektach. Dzięki temu nauczymy się nowych rzeczy i zdobędziemy nowe kwalifikacje. Czasem taka zmiana wystarczy, aby odzyskać świeże podejście do obowiązków. Nowe kierunki może nam wskazać także rozmowa o możliwościach awansu lub zmiany działu. Jeśli czujemy, że wyczerpaliśmy wszystkie możliwości w naszym miejscu pracy, zastanówmy się nad rozpoczęciem poszukiwań nowego pracodawcy. Na wstępie określmy jednak, czego oczekujemy po tej zmianie i jakiego typu praca mogłaby nas satysfakcjonować.

Nikt nie lubi stać w miejscu. Aby nasza kariera ciągle się rozwijała, musimy sami o to zabiegać. Sprawdzoną metodą jest metoda małych kroków, każdego dnia przybliżających nas do osiągnięcia zawodowych celów.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze