Dobrze napisane CV powinno prezentować umiejętności tak, by było jasne, jaką korzyść będzie miał z nich pracodawca. Tak samo ważna jest obsługa komputera, jak i kreatywność. Trzeba je tylko dobrze pokazać.
O ile to możliwe, warto łączyć umiejętności z konkretnymi, zawodowymi sytuacjami. I nie ważne przy tym, czy piszemy o wyuczonych kwalifikacjach czy zdolnościach, wypływających z naszego charakteru.
Warto wiedzieć, że większość kluczowych na rynku pracy umiejętności mieści się w trzech kategoriach. Mamy więc te:
- uniwersalne, które przydają się w każdej pracy, niezależnie od branży.
- specjalistyczne, związane ściśle ze specyfiką zawodu.
- miękkie, nie powiązane z doświadczeniem zawodowym ale z osobowością.
Jak to przełożyć na język CV? Prześledźmy każdą z kategorii.
Umiejętności uniwersalne
„Dla kandydatów są one często najtrudniejsze do skatalogowania i wymienienia. Głównie dlatego, że wydają nam się oczywiste i nie przypuszczamy, że mogą być ważne dla potencjalnego pracodawcy. A tymczasem dzięki swojej uniwersalności mogą predysponować nas do pracy w wielu miejscach – i to nie tylko w kraju, ale również zagranicą” – mówi Bartosz Struzik, ekspert międzynarodowego serwisu w ofertami pracy MonsterPolska.pl.
Należą do nich m.in.:
- obsługa komputera. Trudno dziś wyobrazić sobie pracę, gdzie nie będzie wymagana.
- umiejętność kierowania zespołem. Wymaga bowiem talentów i wiedzy, niezależnych od branży.
- biegłość komunikacyjna. Chodzi o wyciągniecie esencji i jasne, precyzyjne jej przekazanie np. w formie prezentacji czy raportu.
- odporność na stres. Nie w każdej pracy pracuje się pod presją deadline’u, ale jeśli się to potrafi, taka zdolność organizacji czasu i pracy przyda się wszędzie.
Umiejętności specjalistyczne
Wybijamy je w CV, jeśli staramy się o stanowisko w tej samej branży, w której pracujemy. Chodzi tu bowiem o kwalifikacje ściśle związane z zawodem, np. przygotowywanie zbrojeń pod fundamenty (w budownictwie), prowadzenie ksiąg rachunkowych (w księgowości) czy przygotowywanie informacji prasowych (w PR).
Jeśli staramy się o pracę w pokrewnej branży, trzeba pomyśleć, jak je zaprezentować. Część, mimo że brzmi specjalistycznie, może mieć w sobie walor uniwersalny. Bo umiejętność robienia jakiejś konkretnej rzeczy może pokazywać ogóle zdolności. Niektóre z nich zaś mogą być zupełnie nieprzydatne nowemu pracodawcy.
Umiejętności miękkie
„Te umiejętności wpisujemy zarówno do CV, jak i listu motywacyjnego. To lista cech, które odzwierciedlają naszą osobowość. Warto więc dokładnie przemyśleć, co czyni nas dobrym pracownikiem.” – radzi ekspert.
Wśród najczęściej wymienianych są:
- umiejętność pracy zespołowej. Wiadomo, że nie każdy jest fanem gry w drużynie, ale dla pracodawcy to, czy jego zespół się dogaduje, jest kluczowe;
- lojalność. Jeśli pracowało się kilka lat w firmie, która przeżywała wzloty i upadki, warto to podkreślić w CV;
- optymizm. Dla osób, które widzą szklankę w połowie pełną. Poszukiwana cecha u pracownika.
- kreatywność. Poszukiwana niezależnie od branży;
- umiejętność odnalezienia się w nowych sytuacjach. Bycie elastycznym czasem się przydaje. Osoby, które potrafią poradzić sobie ze zmianą, mogą też pomóc w tym innym;