fbpx

Ja jestem ważna i ty jesteś ważne – wskazówki dla przemęczonych matek

Ja jestem ważna i ty jesteś ważne – wskazówki dla przemęczonych matek
fot.123rf

Jak zadbać o własny rozwój wewnętrzny, kiedy jesteś matką. Czy dziecko może nam w tym pomóc?
Marta patrzy obojętnym wzrokiem na dziecko, które płacze oparte o jej kolana. Nie ma siły wziąć go na ręce, nie ma siły go przytulić. Chciałaby, żeby to ją ktoś pogłaskał i zapewnił, że wszystko będzie dobrze. Nie tak wyobrażała sobie macierzyństwo. Marzyła, że będzie spokojną, cierpliwą, uśmiechniętą mamą, która w lśniącym czystością mieszkaniu bawi się ze swoim ukochanym maleństwem, zdrowym i radosnym. Tymczasem jej synek od urodzenia budzi się często w nocy, więc Marta ciągle jest niewyspana. Cały dzień spędza sama z synem. Prawie z nikim się nie spotyka, bo wstydzi się, że nie daje sobie rady z rozkapryszonym dzieckiem. Nie chce jej się rozmawiać z innymi matkami na placu zabaw, bo ma dość mówienia o chorobach, odżywianiu i wychowaniu dzieciaków. Nudzi ją to i tęskni za przyjaciółmi, z którymi mogła dyskutować na inne tematy. Czuje się samotna i zła. Coraz częściej wybucha złością, kłóci się z mężem, krzyczy na dziecko. Potem męczy ją poczucie winy i myśli o sobie, że jest okropną matką.

Sytuacja Marty nie należy do wyjątków. Kiedy zostajemy matkami, bardzo łatwo rezygnujemy z własnych potrzeb na korzyść rodziny. Tak zostałyśmy wychowane od pokoleń. Na dłuższą metę dla nikogo nie jest to dobre, ponieważ budzi się w nas frustracja, która sprawia, że szybko wpadamy w złość, smutek albo obojętność. Jako matki bardzo dużo dajemy – nasze ciała, uwagę, uczucia – więc dobrze jest zadbać, aby źródło, z którego czerpiemy, nie wyschło.

Najpierw same musimy uznać, że nasze potrzeby są równie ważne jak potrzeby dziecka, potem zawalczyć o ich realizację. Oto kilka sposobów, sprawdzonych w praktyce:

  1. Zaangażuj partnera w wychowanie dziecka. Nawet jeśli cały dzień pracuje, to wieczorem i podczas weekendu może zająć się dzieckiem. Jeśli wychowujesz dziecko samotnie, postaraj się poszukać pomocy w rodzinie i wśród przyjaciół.
  2. Odsypiaj zarwane noce w dzień, kiedy twoje dziecko śpi. Nie musisz właśnie wtedy koniecznie sprzątać. Ważniejsze od czystości mieszkania jest twoje zdrowie i samopoczucie.
  3. Uwolnij się od perfekcjonizmu. Nie występujesz w reklamie odżywek dla dzieci, tylko w prawdziwym życiu, pełnym różnych emocji, lepszych i gorszych dni, wzlotów i upadków. Daj sobie i swojemu dziecku prawo do tego, że możecie się gorzej czuć i wyglądać, również w towarzystwie innych ludzi.
  4. Naucz się prosić o pomoc. Partnera, przyjaciół, rodzinę. Nawet jeśli do tej pory byłaś typem zosi-samosi, to w tej chwili potrzebujesz odciążenia w obowiązkach. Jeśli cię stać, zatrudnij nianię, chociaż na parę godzin w tygodniu.
  5. Mów o swoich uczuciach. Mąż, mama, przyjaciółka nie domyślą się sami, że jesteś nieszczęśliwa. Zwłaszcza mężczyźni potrzebują jasnego komunikatu (np.: jestem zmęczona, potrzebuję twojej pomocy, chcę żebyś zajął się dzieckiem przez najbliższe trzy godziny).Jeśli tego nie dostają, a widzą naburmuszoną partnerkę, czują się zagubieni i sfrustrowani.
  6. Nie traktuj innych matek z góry, większość z nich też odczuwa ciemne strony macierzyństwa. Mówią o dzieciach, żeby zacząć rozmowę, to naturalne. Sama zmień temat, na taki, który ciebie interesuje. Jeżeli uda ci się stworzyć krąg zaprzyjaźnionych matek, będziecie mogły pomagać sobie nawzajem.
  7. Nie rezygnuj ze spotkań z dawnymi przyjaciółmi, którzy nie mają dzieci. Nawet jeśli wydaje ci się, że nie masz teraz nic ciekawego do powiedzenia (co nie jest prawdą), to zawsze możesz posłuchać, co dzieje się u innych.
  8. Jeśli masz okazję, korzystaj z różnych propozycji zajęć dla mam z dziećmi. Joga, taniec, ćwiczenia relaksacyjne, wizualizacje, rysowanie, śpiew, rozmowa w kręgu kobiet – wszystko to możesz robić w towarzystwie swojej pociechy, z korzyścią dla obu stron.
  9. Kiedy chcesz zrobić coś dla siebie w towarzystwie dziecka staraj się na tym naprawdę skoncentrować. W takiej sytuacji często nawet najbardziej zaborcze dzieci przestają zabiegać o uwagę w każdej sekundzie i bawią się same. Nie trwa to na ogół zbyt długo i dlatego musisz uczyć się wykorzystywać dla siebie każdą taką chwilę.
  10. Baw się ze swoim dzieckiem. To może być naprawdę przyjemne, zwłaszcza, kiedy do zabawy zaprosisz zwariowaną część samej siebie. Tę, która na co dzień jest zdominowana przez spokojną, rozsądną i opanowaną matkę. Dzika natura w nas sprzyja spontanicznym pomysłom, które sprawią, że przestaniemy nudzić się w towarzystwie własnego dziecka.
  11. Jeżeli w kontakcie z własnym dzieckiem czujesz dużo złości, smutku lub obojętności, warto uważniej przyjrzeć się jak wyglądały twoje wczesne relacje z rodzicami i jeśli zachodzi taka potrzeba uzdrowić dawne rany z pomocą terapeuty.

Macierzyństwo to nie tylko czas dawania, ale także intensywny kurs budowania relacji z bliskimi, stawiania granic i stanowczości. Jeśli go dobrze wykorzystamy, to okaże się, że dziecko może stać się prawdziwym sprzymierzeńcem w naszym wewnętrznym rozwoju.