NORGE & Food Service Chefs’ Competition – 2011 Śledź Norweski to pierwsza edycja konkursu, którego tematem wiodącym są i będą norweskie ryby i owoce morza.
Konkurs zorganizowali:
- Norweska Rada ds. Eksportu Ryb i Owoców Morza – organizacja, której celem jest popularyzacja norweskich ryb na rynkach całego świata. Znak NORGE, którym się posługuje, oznacza kraj pochodzenia ryb – Norwegię
- Food Service – magazyn redagowany przez specjalistów w zakresie gastronomii
i kulinariów, adresowany do wszystkich którzy chcieliby nimi być. Gastronomiczny trend-setter.
Ideą jest przeniesienie do Polski najlepszych międzynarodowych wzorców konkursów kulinarnych.
NORGE jest jednym ze sponsorów m.in. najbardziej prestiżowego konkursu kulinarnego na świecie Bocuse d’Or.
NORGE i
FOOD SERVICE chce stworzyć konkurs, w którym młodzi kucharze będą mogli spróbować swoich umiejętności pod okiem cenionych szefów kuchni – tych z Polski, którzy praktykowali w renomowanych i kultowych restauracjach na świecie oraz norweskich, należących do światowej czołówki.
Tematem pierwszej edycji konkursu jest śledź norweski. Dlaczego? Śledź wbrew pozorom to najbardziej kontrowersyjna ryba. Postrzegany jest jako rdzennie polski, a w prawie 100% jesteśmy uzależnieni od importu. Każdy kucharz chwali się własnym przepisem na danie ze śledzia, a serwuje go coraz rzadziej i coraz mniej kreatywnie… Czas to zmienić!
„NORGE & FOOD SERVICE Chefs’ Competition – 2011 Śledź Norweski” to pierwszy konkurs, który Norweska Rada ds. Eksportu Ryb i Owoców Morza zorganizowała w kraju,
w którym ma swoje przedstawicielstwo. Jednym słowem – to światowa premiera. To właśnie w Polsce jesteśmy prekursorami.” – mówi Kristin Pettersen, Dyrektor Rynku na Polskę. „Polska jest prawdziwym liderem w konsumpcji śledzia. Statystyczny Polak spożywa aż 2,6 kg śledzia rocznie! Prawie połowa tej ryby pochodzi z Norwegii. Dlatego to właśnie w Polsce organizujemy ten konkurs.” – dodaje. .
W jury zasiadły prawdziwe osobowości: szefowie kuchni – Paweł Oszczyk i Robert Trzópek; krytyk kulinarny i smakosz – Maciej Nowak oraz światowa gwiazda – Geir Skeie – kulinarny mistrz świata – zwycięzca konkursu Bocuse d’Or 2009.
Nagrodą główną jest staż w restauracji prowadzonej przez Geir’a Skeie Brygga 11 w Sandefjord.
Konkurs odbył się w Centrum Technik Kulinarnych DORAM przy ulicy Racjonalizacji 5.
W pierwszym dniu konkursu – 28 listopada, 24 półfinalistów przygotowywało przystawkę ze śledzia norweskiego, jajka i ogórka oraz składników obecnych na wspólnym stole oraz dania główne ze śledzia świeżego, jabłka i kaszy oraz składników obecnych na wspólnym stole.
Zadania konkursowe w finale, 29 listopada – to przygotowanie przepisów nadesłanych jako zgłoszenie eliminacyjne.
Do finału weszli – w kolejności alfabetycznej:
- Lilianna Filipiak – Łódź
- Damian Kolasa – Janówka / Łódź
- Arkadiusz Kruszik – Leszno
- Dariusz Mikołajczak – Gdańsk
- Adam Leszczyński – Warszawa
- Michał Piotr Muśnicki – Warszawa
ZWYCIĘZCAMI I EDYCJI KONKURSU NORGE & FOOD SERVICE CHEFS’ COMPETITION – 2011 Śledź Norweski zostali:
I miejsce: Adam Leszczyński, restauracja „Na Zielnej”, Warszawa
II miejsce: Dariusz Mikołajczak, Hotel Nadmorski, Gdynia
III miejsce: Arkadiusz Kruszik, „Avangarda – Łukasz Konik”, Leszno
„Celem magazynu Food Service jest promocja kucharzy, szczególnie młodych talentów. Zarówno ja, jak i jury – jesteśmy zaskoczeni tak wysokim poziomem uczestników i ich dań. Zwycięzcy – mimo młodego wieku, to prawdziwi profesjonaliści w swojej dziedzinie. Mam nadzieję, że będzie o nich głośno.” – komentuje Juliusz Donajski, prezes VFP Communications, wydającego Food Service.