1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Koniec wakacji - jak uniknąć smutku?

Koniec wakacji - jak uniknąć smutku?

Nieuchronnie się zbliża koniec letniego leniuchowania i wakacyjnego nastroju. Z tego powodu możemy odczuwać smutek, a nawet niepokój. Nasz nastrój ulega obniżeniu. Jak sobie pomóc w pożegnaniu z latem?

1. Pij dużo wody. Biorąc pod uwagę to, że nasza tkanka mózgowa w 85 procentach składa się z wody, a nasze ciało w 70 procentach, łatwo zrozumieć, że picie wody jest ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Odwodnienie powoduje niedobór tryptofanu, ważnego aminokwasu, który jest potrzebny do wytwarzania serotoniny przez mózg. A mało serotoniny oznacza niepokój, drażliwość, obniżony nastrój. Nawet niewielkie odwodnienie, co zdarza się zwłaszcza latem, może mieć negatywny wpływ na samopoczucie, a także osłabiać koncentrację.

2. Trzymaj się z daleka od napojów dietetycznych. Badania wskazują, że ludzie, którzy piją napoje dietetyczne są o 30 proc. bardziej narażeni na zachorowanie na depresję i obniżony nastrój, niż ci, którzy ich nie piją. Podobnie działa kawa. Osoby skłonne do zaburzeń nastroju są szczególnie wrażliwe na aspartam - sztuczny słodzik, występujący w większości dietetycznych napojach dietetycznych. Naukowcy z Northeastern Ohio Universities College of Medicine odkryli, że to właśnie on przyczynia się do tego, że nasz nastrój znacznie się obniża. Zanim sięgniesz po dietetyczną colę, pomyśl o tym.

. Badania opublikowane w czasopiśmie Nature Neuroscience pokazują związek między jedzeniem a poczuciem psychicznego komfortu. Grelina, zwana hormonem głodu, działa jak lek przeciwdepresyjny. Dlatego często podczas depresji zanika poczucie głodu. Jeżeli czujemy głód oznacza to, że są w nas siły witalne. Naukowcy odkryli, że lody działają na nas podobnie jak grelina. Nasz mózg kojarzy je z poczuciem, że chce się żyć. Lody sprawiają nam po prostu dużo przyjemności, dlatego nie ma powodu, żebyśmy żałowali ich sobie zwłaszcza pod koniec wakacji.

4. Działaj w ramach struktury. Żebyśmy spokojnie funkcjonowali, potrzebne są nam pewne przewidywalne ramy. Lato większość z nich niszczy, wystarczy że dzieci nie chodzą do szkoły i przedszkola. Brak pewnych struktur zwiększa nasze lęki i negatywnie wpływa na samopoczucie. Dlatego pod koniec lata, narzuć sobie jakąś formę samodyscypliny. Możesz na przykład wstawać rano, żeby pływać w basenie albo gimnastykować się. W określony dzień rób duże zakupy, a inny przeznacz na rodzinne spędzanie czasu razem. To cię uspokoi.

5. Relaksuj się. Przynajmniej przez pół godziny dziennie relaksuj się. Bujaj się w hamaku, kontempluj chmury, czytaj fascynującą cię powieść. Badania wskazują, że w utrzymaniu dobrego nastroju ważny jest 8-godzinny sen, kwasy tłuszczowe omega 3 a także systematyczny relaks. Właśnie odpoczynek korzystnie wpływa na nasz układ odpornościowy, chroniąc nas przed spadkami nastroju.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze