fbpx

Cukier nasz powszedni – cukier w organizmie dziecka

słodycze
123rf.com

…jest wszechobecny w dietach dzieci. Czekoladowe kuleczki z cukrem na śniadanie, na drugie śniadanie „zdrowy”, reklamowany w TV jogurt lub serek „zapewniający” prawidłowy rozwój kości, a na obiad?
Na obiad kurczak z białym ryżem lub ziemniakami i odrobinką warzyw („Nie zjadłeś marchewki? No dobrze, następnym razem, może zjesz więcej.”), biszkopcik na podwieczorek i kanapka z białą bułeczką na kolację.

W „międzyczasie” chrupki, chipsy, lizaki, batoniki, żelki, lody, gotowe soczki z hipermarketowej półki ze „zdrowymi” produktami dla dzieci i – od czasu do czasu – jakiś „zakazany owoc” w postaci coca-coli, w nagrodę za dobre zachowanie, albo dla świętego spokoju rodziców lub… ot, tak po prostu, bo każdemu czasem coś „dobrego” od życia się należy.

Cukier jest głównym źródłem siły życiowej. Potrzebujemy go jako paliwa do podtrzymywania wszystkich procesów życiowych. Węglowodany powinny stanowić większość (około 2/3) składników pokarmowych, które spożywamy.

Diabeł, jak zwykle, tkwi w szczegółach…

Jakie są cukry?

Natura stworzyła cukry, które można podzielić na dwie główne kategorie – proste i złożone. Te pierwsze znajdują się głównie w owocach, w mniejszej ilości w warzywach. Cukry złożone zawarte są przede wszystkim w ziarnach zbóż, kaszach, warzywach, orzechach, nasionach.

„Paliwem”, które nasz organizm wykorzystuje do podtrzymywania procesów życiowych jest cukier prosty – glukoza.

Cukry proste wchłaniane są do krwi w jelicie cienkim i przenoszone do wątroby. Tu wszystkie cukry proste przekształcane są w glukozę, która jest rozprowadzana do komórek i wykorzystywana jako źródło energii. Nadmiar przekształcany jest w glikogen, który magazynowany jest w wątrobie i mięśniach, jako „podręczna spiżarka”, uruchamiany, gdy chwilowo brakuje „świeżej” dostawy glukozy. Gdy „podręczna spiżarka” jest pełna, reszta „dostawy” cukrów przekształcana jest w tłuszcze i odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

Cukry złożone mogą zostać wchłonięte do krwi dopiero po rozbiciu na mniejsze cząsteczki – cukry proste. W procesie tym biorą udział enzymy zawarte w ślinie i soku trzustkowym, a także witaminy z grupy B i niektóre składniki mineralne. Natura, jak zwykle, jest doskonała. Tworząc cukry złożone, nie zapomniała o zapewnieniu odpowiedniej dawki witamin z grupy B i minerałów niezbędnych do ich przyswojenia – są zawarte w tym, co człowiek uznał za zbędne i usunął w procesie wytwarzania cukru rafinowanego, białej mąki i oczyszczonego ryżu. Wszystko to, co zostało odrzucone przez człowieka w procesie przetwarzania (oczyszczania) złożonych węglowodanów jest niezbędne do prawidłowego ich przyswojenia!

Gdy w jelicie pojawia się czysta sacharoza (biały cukier) lub czysta skrobia (biała mąka, biały ryż) organizm musi sięgnąć do własnych rezerw witamin i minerałów (wątroba, krwinki czerwone, kości), żeby je strawić i przyswoić. Proces tego trawienia, i tak, niestety, nie przebiega zgodnie z planem natury. W procesie przetwarzania oczyszczonych dwucukrów (sacharoza, skrobia) zamiast dwóch „zwykłych” cząsteczek glukozy powstaje glukoza, kwas pirogronowy, którego nadmiar wpływa niekorzystnie na układ nerwowy i „nietypowe” cukry pięciowęglowe, które zakłócają procesy metaboliczne komórek, między innymi krwinek czerwonych i białych.

Odporność

Duża ilość cukru we krwi mobilizuje trzustkę do wydzielania odpowiednio dużych ilości insuliny, której zadaniem jest przetransportowanie glukozy do komórek. Wysoki poziom insuliny we krwi hamuje wydzielanie hormonu wzrostu, który jest ważnym regulatorem układu odpornościowego. Dostarczanie organizmowi cukrów w nadmiarze powoduje utrzymywanie we krwi poziomu insuliny na wysokim poziomie.

Cukry dobrej jakości, w pełni naturalne, tworzą cienką powłokę śluzową na błonach śluzowych. Bierze ona udział w tak zwanym transporcie śluzowo-rzęskowym, którego zadaniem jest usuwanie z błon śluzowych zanieczyszczeń, alergenów, drobnoustrojów.

Spożywanie rafinowanych węglowodanów powoduje powstawanie niezdrowego, gęstego śluzu, który zamiast oczyszczać błony śluzowe, staje się doskonałą pożywką dla bakterii i grzybów.

Dzieci spożywające rafinowane węglowodany często zapadają na infekcje dróg oddechowych, ostre zapalenia ucha środkowego, przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego. Z tego powodu często otrzymują antybiotyki, które doraźnie wygaszają ostry stan zapalny, ale otwierają drogę do rozwoju grzybów.

Zakwaszenie organizmu

Spożywanie rafinowanych węglowodanów (białego cukru, białej mąki itp.) prowadzi do zakwaszenia krwi. Organizm MUSI dążyć do stabilności warunków środowiska wewnętrznego (homeostazy). Homeostaza jest niezbędna do przetrwania. Jednym z jej parametrów jest utrzymanie właściwego pH płynów wewnątrzustrojowych. Przedział pH niezbędny do optymalnego działania naszych organizmów jest bardzo wąski – 7,35-7,45 (odczyn lekko zasadowy). Spadek do poziomu 7,0 grozi śmiercią z powodu niedotlenienia, zahamowania metabolizmu i zatrzymania pracy układu krążenia. Dążenie do utrzymania odpowiedniego pH to dosłownie walka o życie.

Gdy pH spada (wzrasta zakwaszenie), organizm musi uruchomić wszystkie znane sobie sposoby obrony – uwalnia zapasy minerałów odkwaszających krew: magnez, wapń, fosfor, potas. Największe ich zasoby znajdują się w kościach i zębach. Słodki serek – mimo reklamowych zapewnień – prowadzi do demineralizacji kości, a nie do ich uwapnienia!

Słabe kości, niska gęstość tkanki kostnej to coraz częstszy problem dzieci i młodzieży, doskonały wstęp do osteoporozy.

Uwaga! Dwutlenek węgla w gazowanych napojach przyczynia się do większego zakwaszenia organizmu.

Kwaśne środowisko jest dodatkowo rajem dla pasożytów i bakterii chorobotwórczych. Przewlekłe zakwaszenie prowadzi do poważnego rozchwiania mechanizmów buforujących (odkwaszających) i rezerw tlenowych organizmu. Skutkiem niedoboru tlenu jest spowolnienie metabolizmu, upośledzenie procesów neutralizacji wolnych rodników i akumulacja toksyn. To doskonały sposób na zapewnienie rozwoju chorób zwyrodnieniowych.(…)

Ciąg dalszy artykułu na portalu Dzielnica Rodzica

 

 

 

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>