Złe nawyki – jak się ich pozbyć?

Pies_spacer
123rf.com

Palenie papierosów/objadanie się słodyczami/obgryzanie paznokci – dlaczego tak ciężko się im oprzeć? Jak sobie poradzić ze złymi nawykami?
Czy macie jakieś uciążliwe przyzwyczajenia, szkodliwe nawyki, których nie potraficie się pozbyć, choć usilnie się staracie? Przyczyną może być to, że podczas walki z nawykami wiele osób skupia się na ciągłym kontrolowaniu siebie i powstrzymywaniu od uciążliwych (aczkolwiek dostarczających jakąś przyjemność) zachowań – a ta strategia często zawodzi. W kwietniowym „Psychology Today” znaleźliśmy kilka alternatywnych sposobów na walkę ze złymi nawykami.

1. Zmień coś na zewnątrz

Zamiast „przemeblowywać” coś w swojej głowie (co wymaga często sporego wysiłku), zmień jakiś element otoczenia, na który masz wpływ. Po co siłą powstrzymywać się od zjedzenia czekoladowego batonika, który kusi, leżąc na widoku? Pozbądź się wszystkich słodyczy z domu! Po co nieustannie mobilizować się w myślach do podniesienia się z kanapy i zrobienia kilku ćwiczeń? Przygarnij dużego psa, a codzienny ruch stanie się zdrową koniecznością.

2. Uważaj na słowa

Jak wiadomo, mówienie na głos o swoich postanowieniach, sprawia, że traktujemy je bardziej poważnie i mobilizujemy się do wytrwałego dążenia do celu. Jednak, bądź czujna, uważaj na słowa! Jak sugeruje najnowsze badanie opublikowane w „Journal of Consumer Research”, język, którym się posługujesz, może zaważyć na twojej skuteczności. Dlatego np. zamiast „Nie powinnam jeść cukru” powiedz: – „Dziękuję, nie słodzę”. Dostrzegasz różnicę wydźwięku?

3. Bądź elastyczna

Ślepy optymizm może sprawić, że nie będziesz przygotowana na ewentualne niepowodzenia, które prędzej czy później mogą się przecież zdarzyć podczas walki ze złymi nawykami. Dlatego zdaniem Kelly McGonigal, psycholog ze Stanford University, dobrze jest zawczasu zidentyfikować przeszkody, jakie mogą pojawić się na drodze do celu. Dzięki temu będziesz mogła obmyślić sposób na ich ominięcie. To ćwiczenie może zwiększyć twoją skuteczność nawet dwukrotnie!

4. Zaatakuj słabe punkty

Kiedy próbujemy zmienić swoje przyzwyczajenia, często musimy odzwyczaić się od czynności, które już mocno weszły nam w krew, stały się wręcz rutynowe. Dlatego, jak radzi Charles Duhigg, autor „The Power of Habit”, dobrze jest rozłożyć swoje nawyki na czynniki pierwsze. A zatem: po pierwsze – rozpoznaj, co cię popycha do danej czynności (np. w jakich momentach sięgasz po słodycze). Po drugie: znajdź nowy sposób na dostarczanie sobie przyjemności, którą do tej pory czerpałaś z tego nawyku (czyli np. na osiągnięcie dobrego samopoczucia). Pamiętaj: każdy nawyk ma swoje słabe punkty!