1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Dieta w okresie połogu. Co jeść, a czego unikać?

(Fot. materiały partnera)
Dieta po porodzie ma na celu przede wszystkim przyspieszenie regeneracji organizmu młodej mamy i stworzenie optymalnych warunków do jego funkcjonowania. Wpływa ona także na proces laktacji, dlatego powinna być odpowiednio zbilansowana i zróżnicowana.

Ogólne zalecenia dietetyczne

Dieta w połogu powinna być oparta przede wszystkim na zasadach racjonalnego żywienia i nie musi specjalnie różnić się od tej stosowanej w czasie ciąży czy w innym okresie życia. Warto zwrócić uwagę na wzbogacenie jadłospisu o niektóre typy produktów, a inne z kolei wykluczyć bądź ograniczyć. Właściwie zbilansowane i zróżnicowane posiłki nie tylko korzystnie wpływają na przebieg regeneracji organizmu młodej mamy, lecz także odgrywają istotne znaczenie w jakości i ilości naturalnego pokarmu. Podstawowym źródłem energii w połogu powinny być węglowodany złożone. Równie ważna jest odpowiednia podaż białka i tłuszczów. Szczególne znaczenie mają witaminy dla karmiących mam ze względu na to, że ich niedobory mogą przyczyniać się do zaburzeń zdrowotnych u dziecka.

Komponując jadłospis, warto przede wszystkim uwzględnić produkty zbożowe. Cennym ich źródłem są m.in. pieczywo, kasze, makarony i ryże. Dodatkowo ze względu na swoje właściwości szybko i na długo przynoszą uczucie sytości. Ważne są też tzw. zdrowe tłuszcze, jak oliwy i oleje tłoczone na zimno. Dobrze jest unikać margaryny i tłuszczów zwierzęcych. Zawierają one szkodliwe kwasy trans. W okresie połogu warto sięgać po białe mięso, ryby i nabiał. Nie może też zabraknąć przypraw, takich jak majeranek, koperek, natka pietruszki czy kminek. Obecne w nich związki, w tym żelazo i wapń, stymulują wiele różnych procesów biochemicznych w organizmie mamy. Niemałe znaczenie ma także nawodnienie. W tym celu zaleca się regularnie pić wodę mineralną, a w międzyczasie herbaty owocowe i ziołowe oraz soki.

Dieta dla karmiącej mamy i po cesarskim cięciu

Dieta mamy karmiącej może różnić się pod względem kaloryczności od stylu żywienia innych kobiet w okresie połogu. Zapotrzebowanie energetyczne u tej grupy pań wzrasta zwykle bowiem o około 300–500 kcal na dobę. Warto jednak przy tym pamiętać, że nadwyżka jest odpowiednio wykorzystywana m.in. do procesu laktacji i nie odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Dieta kobiet karmiących nie powinna mieć charakteru eliminacyjnego, chyba że maluch manifestuje objawy alergii pokarmowej lub ze względów zdrowotnych lekarz zalecił inaczej. Nie jest także wskazana świadoma rezygnacja z niektórych produktów na wszelki wypadek powstania kolki u dziecka. Unikać należy używek, a także wysokoprzetworzonej żywności, zawierającej syntetyczne dodatki. Dobrze jest wzbogacić jadłospis o probiotyki, takie jak kiszonki czy zakwasy. Korzystnie wpływają one na odporność i pracę przewodu pokarmowego.

O ile dieta w połogu u kobiet rodzących naturalnie nie ulega wielkim zmianom, o tyle po cesarskim cięciu obowiązują pewne obostrzenia, szczególnie w okresie pooperacyjnym w szpitalu. Jedzenie ma zwykle postać płynną lub półpłynną, jest lekkostrawne. Dopiero po powrocie od domu młoda mama może rozpocząć pełnowartościową dietę poporodową.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze