fbpx

Praktyka jogi: pozycja kota – Marjaryasana

fot. Radek Polak

Siedzisz godzinami przed komputerem, przy biurku, przed telewizorem? Dolegają ci bóle pleców? Twój kręgosłup potrzebuje rozciągania, a mięśnie pleców wzmocnienia. Pozycja kota pomoże uelastycznić i wzmocnić Twój kręgosłup oraz rozluźni mięśnie pleców.

Choć jest to pozycja prosta, to jej korzyści są ogromnie ważne dla osób często siedzących. Podczas tej asany nie nadwyrężaj kręgosłupa, lecz świadomie go obserwuj oraz powoli rozluźniaj i wydłużaj. Ulga w plecach i wyciszenie umysłu jakie ta pozycja przynosi – w szczególności gdy ją połączymy z asaną krowy – Bitilasana może spowodować, że wykonywanie tych pozycji stanie się Twoim ulubionym zajęciem po długim dniu spędzonym przy biurku. Po paru minutach wyraźnie poczujesz, że masz kręgosłup, nabierzesz nowej energii i poprawisz stan ducha.

Instrukcja:

  • Zacznij od pozycji z dłońmi w prostej linii z barkami, ramiona wyprostowane, kolana rozstawione na szerokość bioder
  • Weź głęboki wdech przez nos
  • Podczas wydechu opuść lekko głowę do dołu (uwaga: nie opuszczaj jej zbyt nisko i nie nadwyrężaj kręgów szyi), jednocześnie wyciągając kręgosłup do góry
  • Pozostań w tej pozycji oddychając przez nos od 30 sekund do 3 minut

Wariant: Podczas wdechu wykonaj pozycję krowy, a podczas wydechu pozycję kota. Kontynuuj przez 30 sekund do 3 minut.

Korzyści:

  • Uelastycznia i rozluźnia kręgosłup
  • Masuje układ trawienny (szczególnie gdy połączona jest z pozycją krowy)
  • Wzmacnia mięśnie brzucha
  • Wzmacnia układ nerwowy, pomaga eliminować skutki stresu
  • Wycisza umysł

Przeciwwskazania:

  • Nadwyrężony kark, szyja – w takim przypadku lekko opuszczamy głowę do dołu, tylko tyle aby nie nadwyrężyć karku i nie spowodować napięcia w tej części ciała.