Oto 10 skutecznych porad, jak zacząć zdrowo żyć!

Zdrowe życie wcale nie musi być pełne wyrzeczeń. Wprost przeciwnie – większość dobrych rad to aktywności przyjemne i niewymagające wysiłku. Na co dzień jednak rzadko myślimy o tym, by funkcjonować w zgodzie z samym sobą, a przecież tak mało potrzeba, by zyskać radość z życia. Oto 10 porad, według Katarzyny Błażejewskiej-Stuhr i Magdaleny Chorębały!

  1. Pij dużo wody – zauważyłeś/aś, że puchną Ci nogi albo skóra jest sucha? Składamy się z wody, więc JĄ PIJMY! Bądźmy piękni i jędrni.
  2. Nie jedz 2-3 dużych posiłków, ale 5 mniejszych. Twój organizm wariuje, jeśli nie dostaje regularnie pożywienia. Zaczyna odkładać na „chude lata”.
  3. Jedz warzywa. Są zastrzykiem witaminowym. Zapobiegają wielu chorobom i sprawiają, że nasza skóra, cera, włosy są piękne i lśniące.
  4. Nie podjadaj! Wyznacz sobie wszystkie pięć posiłków i trzymaj się godzin, w których powinieneś/aś je spożyć.
  5. Nie przesadzaj z węglowodanami złożonymi i prostymi, w tym fruktozą. To ich powinnaś się najbardziej bać. Jedząc regularnie dostarczasz „paliwa” do swojego organizmu, więc nie przelewaj „baku” zbędną energią. Jedz owoce w 1-2 posiłkach dziennie, najlepiej niedługo przed i po treningach, tak samo węgle złożone, czyli kasza, makarony, zboża.
  6. Nie bój się tłuszczów. Oczywiście tych zdrowych (nienasycone: tłuste ryby morskie, oliwa, olej rzepakowy, orzechy). Chronią przed zimnem, umożliwiają transport witaminy A, D, E i K, których rozpuszczanie jest możliwe jedynie w tłuszczach. Są potrzebne do produkcji różnych enzymów i hormonów. Mózg żywi się glukozą i tłuszczem, więc go nakarm. Gdy robisz grilla, zjedz karkówkę, a nie pół bochenka chleba i górę ziemniaków.
  7. Nie faszeruj się chemią. Im mniej przetwarzane produkty, tym bardziej Twoje organy – żołądek, wątroba i serce – będą Ci wdzięczne.
  8. Słuchaj swojego organizmu. Nie jedz, bo inni właśnie mają porę na drugie śniadanie. Wsłuchaj się w siebie. Gdy poczujesz, że jesteś syty/a zakończ swój posiłek.
  9. Pożegnaj się z białą śmiercią. Koniec z cukrem – przywitaj go ksylitolem, stewią lub cukrem kokosowym. Są przede wszystkim zdrowe, nie wspominając o pysznym smaku. Zamiast soli kuchennej użyj soli morskiej lub himalajskiej.
  10. Odpocznij. Regeneruj się. Daj swojemu ciału czas na odpoczynek. SEN jest Twoją młodością.

Więcej porad w książce „Adios kilogramos” Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Magdalena Chorębała, wyd. Zwierciadło. Książka dostępna w naszym sklepie internetowym.