Po co nam regeneracja podczas ćwiczeń?

Aby Twoje ciało było w pełni sprawne potrzebuje ono – poza energią dostarczaną w posiłkach, ciężkimi treningami, stretchingiem po treningach – czasu na regenerację. Czym ona jest – odpowiadają na to pytanie Katarzyna Błażejewska-Stuhr i Magdalena Chorębała.

Czym jest regeneracja? To czas spędzony na odnowie mięśni, aby uniknąć przetrenowania, kontuzji czy przewlekłego zmęczenia – zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Z badań jasno wynika, że aktywność sportowa sprzyja produkcji hormonów odpowiedzialnych za ogólne poczucie szczęścia, takich jak endorfiny czy serotonina. Ich stężenie jest największe 30 minut po treningu i utrzymuje się przez kolejne 72 godziny, dlatego warto najpóźniej po tym czasie zacząć trening.

Aktywność fizyczna ma również ogromny wpływ na nasze samopoczucie – do tego stopnia, że u osób z depresją zauważono wzrost neuroprzekaźników (serotoniny, noradrenaliny i dopaminy). Naukowcy doszli do wniosku, że już po jednorazowych ćwiczeniach fizycznych wzrasta poziom powyższych hormonów, co może być związane z poprawą samopoczucia. Przy wykonywaniu czynności sportowych ludzkie ciało może osiągnąć temperaturę nawet 40 stopni Celsjusza. To sprawia, że spada napięcie mięśniowe, jak i napięcie psychiczne, co może powodować obniżenie poziomu lęku. Trwający zaledwie 15 minut spacer daje większe poczucie rozluźnienia niż standardowa dawka leku uspokajającego. Systematyczne ćwiczenia wiążą się ze zmianami stylu życia, co korzystnie wpływa na relacje interpersonalne jednostki i na to, jak jest ona postrzegana przez innych. Wraz ze zmianą sylwetki i dzięki poczuciu wypracowanej sprawności – przez uprawianie aktywności – zmienia się nasz obraz. Czujemy się bardziej pewni siebie, dostrzegamy pozytywy płynące z otoczenia, a przede wszystkim nabieramy więcej dystansu i luzu do własnej osoby. Czas relaksu to niekoniecznie okres bez ruchu. Zalecamy spacer, saunę, jazdę na rowerze, w każdym dniu jako formę relaksu należy uznać stretching.

Czy słyszałeś/aś o stanie FLOW?

Zastanów się, co lubisz robić? Co sprawia Ci przyjemność? W weekend nie musisz wypacać ostatnich kropli potu, żeby czuć się lepiej. Istotne jest po prostu oddać się czynności, która sprawi Ci przyjemność, dzięki niej poczujesz: FLOW!

Czy wiecie co to oznacza? Flow można zdefiniować jako sprzężoną współpracę ciała i świadomości. Obejmuje ona przygotowanie psychiczne, które pozwala trenującemu skoncentrować się na wykonywanych ruchach w sposób autoteliczny – będącym celem samym w sobie. Tego sposobu myślenia można i trzeba się nauczyć. W tym celu należy pracować nad osiągnięciem synchronizacji działania ciała i umysłu, które powinny tworzyć jeden „organizm”.

Nie jest to jednak równoznaczne z wyłączeniem świadomości czy nabyciem podświadomych nawyków. Przeciwnie, chodzi tutaj o doznanie swoistego „przepływu”, który napędza ludzkie ciało. Wówczas nawet najmniejsza aktywność ruchowa może stanowić źródło przyjemności. Może to być spacer, jazda na rowerze, prasowanie, tańczenie…

Tak naprawdę każda czynność, która sprawia Ci radość, pozwala na skupienie się tylko na sobie i wykonywanym ruchu. Czy nie miałeś/aś tak kiedyś? Podczas spaceru idziesz sobie, idziesz… Nagle zdajesz sobie sprawę, że cel do którego szedłeś/szłaś już dawno jest za Twoimi plecami…

Polecamy każdą przyjemną i relaksującą formę odpoczynku, dzięki której nabierzesz siły i chęci do kolejnych dni z naszymi treningami.

 

Więcej na temat treningów w książce „Adios kilogramos. Kompleksowy plan odchudzania na 90 dni” Katarzyna Błażejewska-Stuhr, Magdalena Chorębała, wyd. Zwierciadło. Książka dostępna w naszym sklepie internetowym.