Zdrowe sposoby na spokojny sen

sposoby na dobry sen
123rf.com

Wraz z końcem wakacji wracają zmęczenie i stres – dlatego warto wprowadzić kilka zdrowych nawyków, które pozwolą nam lepiej odpoczywać podczas snu.
1. Kładź się spać codziennie o tej samej porze. Pomaga to utrzymać regularny rytm okołodobowy organizmu. Przeznaczając zawsze tę samą porę na sen, będziesz się czuć dużo bardziej wypoczęta niż po przesypianiu tej podobnej ilości czasu, ale w zmiennych porach.

2. Dostosuj się do pory dnia. Rytmy snu i czuwania reguluje melatonina – hormon, na którego wydzielanie ma wpływ ilość otaczającego cię światła. W ciągu dnia postaraj się nie nosić zbyt długo okularów słonecznych, chłoń jak najwięcej naturalnego światła. Jeśli możesz, wychodź z biura na krótkie spacery i przestaw biurko jak najbliżej okna. Wieczorem za to unikaj nadmiaru światła – nie siedź też do późna przed telewizorem czy komputerem, przyciemnij światło w sypialni, a w oknach zawieś nieprzepuszczające promieni słonecznych zasłony.

3. Wprowadź do codziennej rutyny odprężające rytuały. Najpóźniej trzy godziny przez snem zjedz lekką kolację (bez tłustych sosów i ostrych przypraw), nie pij alkoholu później niż dwie godziny przed pójściem spać. Postaraj się też ograniczyć kawę – ostatnią filiżankę wypijaj nie później niż wczesnym popołudniem. Przed snem wywietrz dobrze sypialnię, weź ciepłą kąpiel, poczytaj coś odprężającego lub posłuchaj łagodnej muzyki.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze