1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zwierciadło
  4. >
  5. Wigilia w pracy: iść czy znaleźć wymówkę?

Wigilia w pracy: iść czy znaleźć wymówkę?

</a> Pod firmową choinkę idź po prostu z odpowiednim nastawieniem. (fot. iStock)
Pod firmową choinkę idź po prostu z odpowiednim nastawieniem. (fot. iStock)
Zobacz galerię 2 Zdjęć
W okolicy świąt Bożego Narodzenia pracownicy narzekają zwykle na wystawność firmowych wigilii i jednoczesny brak podwyżek. Marne prezenty i nieszczery charakter spotkania...

Na internetowych forach nikt, niestety, nie proponuje, żeby zmienić nastawienie do świątecznych spotkań. Coach Aneta Pietrzak wypełnia tę lukę i radzi, co zrobić, aby nie tylko je „przeżyć”, ale dobrze się bawić, a nawet mile wspominać.

Z sondażu przeprowadzonego przez Pracuj.pl wynika, że połowa respondentów najchętniej nie brałaby udziału w firmowej wigilii. Wygląda nie najlepiej? Wcale nie, bo jednak ta druga połowa lubi takie spotkania.

Przypomina mi to sytuację z weselami. Zawsze znajdą się osoby, które przyjdą, „bo wypada” i chociaż „nie znoszą wesel”, to będą się na nich męczyć... i innych przy okazji też. Zatem jeśli mimo braku chęci w końcu zdecydujesz się pójść na firmową wigilię, pamiętaj, że nieelegancko byłoby pokazywać, że jesteś tam za karę. Lepiej zostać krócej i w odpowiednim momencie dyskretnie wyjść „po angielsku”. A jeżeli należysz do tych nieprzekonanych, to zanim podejmiesz decyzję: iść czy nie iść?, przeczytaj nasz krótki poradnik.

Jeśli nie chcesz, to nie idź

Czy można wymiksować się z firmowego śledzika? Oczywiście. Lepsze to niż przyjść i narzekać. Jeśli jednak postanowisz się wybrać, to się postaraj i doceń wysiłki osób, które zorganizowały imprezę. Kiedy z góry zakładasz, że za spotkaniem świątecznym stoją złe intencje (np. „Szef uważa, że powinien zrobić spotkanie wigilijne, bo tak wypada, a my się męczymy, bo uważamy, że to hipokryzja i przymus, a potem i tak nic się nie zmienia”), psujesz ten czas sobie i przy okazji innym. Przecież nikt nie obiecuje, że wigilia firmowa cokolwiek zmieni, to tylko impreza. Czasem fajna, czasem nie. Organizator daje przestrzeń, ale ostateczny charakter wydarzenia i jego atmosferę tworzą wszyscy. Nie wystarczy, że gospodarz będzie się starał, skoro goście albo nie dopiszą, albo zrobią łaskę, że przyjdą i będą siedzieć z nosem na kwintę w oczekiwaniu, że ktoś ich zabawi.

A może lepiej być wdzięcznym za zaproszenie? Przecież nie ma obowiązku organizowania takich spotkań ani obowiązku uczestniczenia w nich. Jeśli twoja firma robi świąteczną imprezę „bo tak wypada”, a ty na nią przychodzisz „bo tak wypada”, grasz w tę samą grę. Skoro więc już przyszedłeś – korzystaj i baw się dobrze. A jeżeli przypuszczasz, że będzie nudno jak zawsze, zaangażuj się wcześniej w przygotowania i zaplanuj coś miłego z najbliższymi współpracownikami.

Pod firmową choinkę idź po prostu z odpowiednim nastawieniem. (fot. iStock) Pod firmową choinkę idź po prostu z odpowiednim nastawieniem. (fot. iStock)

Życzenia świąteczne firmowe: nie masz obowiązku składania życzeń tym, z którymi nie masz żadnej więzi

Najlepiej oceniane są wigilie organizowane w małych firmach i niewielkich organizacjach pozarządowych. Panuje tam inna kultura zarządzania niż w wielkich korporacjach – ludzie są mocniej zaangażowani w pracę i we wspólne przygotowywanie dodatkowych spotkań. Zazwyczaj nie ma budżetu na wystawną kolację w hotelu, więc każdy przynosi coś do jedzenia, a potem wszyscy dzielą się tym, co mają. Właśnie ten osobisty wkład tworzy atmosferę i wzmacnia więzi. Nie ma miejsca na dylematy „nie chcę, ale muszę”, bo współpracownicy naprawdę się lubią i chcą złożyć sobie życzenia z okazji świąt.

Ale i w dużych organizacjach ludzie budują relacje, przyjaźnią się i spotykają prywatnie w większym lub mniejszym gronie. To wystarczający powód, by spędzić ze sobą te dodatkowe godziny na luzie i zaangażować się w atmosferę spotkania. Dlaczego nie? Można w kilka osób, np. w ramach własnego zespołu, wymienić się prezentami albo przygotować najbliższym współpracownikom kartkę, w której podziękujemy im za rok pracy. Wielka impreza nie jest przeszkodą do tego, żeby dobrze się bawić w gronie ulubionych kolegów. Nie musisz prowadzić kurtuazyjnych rozmów i nieszczerze uśmiechać się do ludzi, z którymi na co dzień nie masz żadnego kontaktu. Ale możesz spojrzeć tak: przez cały rok pracujemy na to, by dobrze się czuć w firmowym towarzystwie, a wigilia jest swoistym testem naszych umiejętności interpersonalnych. Nie można zrzucić wszystkiego na firmę, szefa, kulturę organizacyjną, zasady. Ci, którzy potrafią budować relacje, będą to robić niezależnie od miejsca i towarzystwa, w którym się znajdą. Dla nich firmowe party będzie przyjemnością i okazją do świętowania, a nie przykrym obowiązkiem.

Zmień perspektywę i nie złość się

Na koniec o prezentach. Mój syn dostał w szkolnej loterii mikołajkowej skarpetki i był niezadowolony, bo wolał choćby czekoladę. Tyle że on jest jeszcze dzieckiem i na razie jego życzeniowe podejście jest dopuszczalne. Ale tylko do pewnego momentu. Teraz uczy się i dojrzewa do tego, by wyjść poza czubek własnego nosa i dziecięcy punkt widzenia.

Nie rozumiem, jak można się obrażać na to, co otrzymało się od kogoś w prezencie. Jeśli upominek jest nietrafiony, po prostu przekaż go dalej. Dostałeś 50-złotowy bon na zakupy w drogerii? Wspaniale, kup choćby proszek do prania. Albo oddaj go nastoletniej córce czy siostrzenicy, która na pewno się ucieszy. Denerwuje cię, że firma organizuje wystawne imprezy, a pensje są za niskie? Zmień nastawienie: przecież milej jest zjeść wykwintną kolację w pięknym miejscu niż śledzia z podrzędnego cateringu przy stole w sali konferencyjnej... Potraktuj świąteczne spotkania jako bonus i miły gest, zamiast podliczać wydatki swojego pracodawcy.

Aneta Pietrzak: coach, właścicielka firmy HR Consulting, doradza firmom w zakresie zarządzania talentami i edukacji profesjonalnej menedżerów.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
  1. Materiał partnera

Kosmetyki męskie idealne na prezent

 (Fot. materiały partnera)
(Fot. materiały partnera)
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Znalezienie idealnego produktu do pielęgnacji na prezent dla mężczyzny może przyprawić o zawrót głowy. Ilość dostępnych w sprzedaży kosmetyków męskich sprawia, że łatwo zagubić się w poszukiwaniu tego najlepszego.

Szukanie prezentu na urodziny czy święta nie musi zajmować wiele czasu - wystarczy, że postawisz na naturalne kosmetyki dla mężczyzn. Zastanawiasz się, jak wybrać najlepsze? Potrzebujesz inspiracji na doskonały prezent? Zobacz, dlaczego panowie potrzebują własnych kosmetyków i wybierz te, które sprawdzą się najlepiej.

Czy męskie kosmetyki różnią się od damskich?

Męskie i damskie ciało różni się od siebie pod wieloma aspektami. Te aspekty mają wpływ na dobór kosmetyków. Wśród nich wyróżnić można m.in. zróżnicowaną grubość skóry czy ilość owłosienia. Męska skóra twarzy jest zdecydowanie grubsza niż kobieca, więc do jej nawilżenia potrzebne są bardziej skoncentrowane kosmetyki, o głębszym działaniu. Narażona jest ona również na częstsze podrażnienia, związane np. z goleniem czy niekorzystnymi warunkami pracy. To wszystko sprawia, że skład męskich kosmetyków powinien różnić się od elementów zawartych w damskich produktach do pielęgnacji ciała.

Na skórze panów, z racji na jej grubość i elastyczność, zdecydowanie później pojawiają się pierwsze zmarszczki niż na kobiecej twarzy. Późniejsze starzenie się męskiej skóry nie oznacza jednak, że panowie nie potrzebują ochrony przed zmarszczkami oraz czynnikami, które wpływają na ich pojawianie się. Wybierając produkty kosmetyczne na prezent warto pamiętać, że powinny one przede wszystkim zapobiegać, a w związku z tym - zabezpieczać skórę twarzy, m.in. przed promieniowaniem UV czy zanieczyszczeniami powietrza. Zmarszczki pojawiają się również przez nadmierne przebywanie w obrębie promieniowania niebieskiego i czerwonego, np. w czasie pracy przy komputerze lub w kuchni przy sprzętach AGD, a także w rezultacie intensywnego stresu czy braku wystarczającej ilości snu. Miej to na uwadze, jeśli planujesz zakup kremu do twarzy dla mężczyzn na prezent.

Jakie kosmetyki męskie kupić na prezent?

(Fot. materiały partnera) (Fot. materiały partnera)

Podstawowym błędem, jaki można popełnić przy wyborze kosmetyków męskich, jest kierowanie się ich ceną. Nie kupuj produktów do pielęgnacji ciała tylko dlatego, że są w promocji. Może się bowiem okazać, że ich skład opiera się na samych sztucznych elementach, takich jak składniki syntetyczne, ulepszacze zapachu i wyglądu, a te zaś mogą wywoływać niepożądane reakcje alergiczne. Postaw na kosmetyki naturalne, które w swoim składzie nie zawierają takich elementów i mogą to zagwarantować odpowiednimi certyfikatami jakości. Zestaw kosmetyków męskich stworzony z najlepiej wyselekcjonowanych ziół i jagód to gwarancja skuteczności i zadowolenia obdarowanego. Kosmetyki dla mężczyzn  znajdziesz w linii Natura Siberica Men. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji od marki Natura Siberica, które warto wręczyć jako prezent.

Męskie kosmetyki pod prysznic

Higiena osobista to podstawa funkcjonowania w świecie, która nie może obejść się bez odpowiednich produktów do kąpieli. Prezent w formie żelu pod prysznic czy szamponu zawsze się sprawdzi ze względu na swoją praktyczność. Ważne jest jednak to, by produkty te dobrać do obdarowywanej osoby. Kosmetyki ekologiczne z linii Natura Siberica Men cechują się różnym działaniem. Wśród nich znajdziesz kosmetyki wegańskie w formie np. orzeźwiającego żelu pod prysznic czy szamponów: przeznaczonych do pielęgnacji włosów ze skłonnością do łupieżu, energetyzujących lub aktywatorów wzrostu włosów. Szeroki wybór pozwala na dopasowanie produktu do potrzeb danej osoby, dzięki czemu zyskasz pewność, że wybrany prezent będzie trafiony.

Pielęgnacja twarzy

(Fot. materiały partnera) (Fot. materiały partnera)

Jeśli szukasz sposobu na zachęcenie swojego mężczyzny do dbania o skórę twarzy, kosmetyki Siberica w tym pomogą. Podaruj mu pobudzający żel do mycia twarzy Bear hug, orzeźwiający peeling Tiger's paw lub coś spośród kosmetyków ekologicznych do golenia, np. piankę-maskę 2w1 The Mammoth bądź chłodzący żel po goleniu Yak and yeti. Jako prezent możesz podarować również naturalny krem do twarzy. Natura Siberica Men proponuje kremy: ochronny Wolf Code, tonizujący Wolf power, przeciwzmarszczkowy Bear power i liftingujący pod oczy Eagle Look.

Bez względu na to, co wybierzesz, możesz mieć pewność, że jakość produktów Natura Siberica Men będzie doskonała. Liczne certyfikaty i rosnąca popularność wskazuje, że warto wybrać kosmetyki naturalne z tej linii na prezent. Postaw na sprawdzoną formę upominku i skomponuj zestaw ekologicznych produktów do pielęgnacji.

  1. Kuchnia

Czekoladowa magia świąt z E.Wedel

 Mocno mleczna czekolada od E.Wedel w dwóch świątecznych wariantach smakowych: z karmelizowanymi migdałami i cynamonowa z wafelkami (3,99zł/90g).
Mocno mleczna czekolada od E.Wedel w dwóch świątecznych wariantach smakowych: z karmelizowanymi migdałami i cynamonowa z wafelkami (3,99zł/90g).
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Są takie smaki i zapachy, które momentalnie przywołują na myśl magiczną atmosferę świąt Bożego Narodzenia. Cynamon, pomarańcza, orzechy czy piernik to aromaty dobrze znane nam z wigilijnego stołu. Teraz znajdziemy je również w świątecznej ofercie specjalnej E.Wedel. 

Atmosferę rodzinnego ciepła panującą podczas bożonarodzeniowych spotkań świetnie dopełniają przeróżne słodkości. Pierniki, makowce i serniki to klasyka gatunku, jednak coraz częściej na wigilijnym stole króluje również czekolada oraz przeróżne wariacje na jej temat. Produktami, które od lat cieszą się popularnością i zaufaniem klientów są przysmaki od E.Wedel, które gwarantują nie tylko najwyższą jakość wyrobu, ale również niepowtarzalny smak. Bożonarodzeniowa oferta specjalna marki skrywa wiele zaskakujących czekoladowych nowości, które będą nie tylko świetnym upominkiem pod choinkę dla bliskich lub przyjaciół, ale umilą również czas podczas świątecznych przygotowań. Co więcej, bogactwo oferty sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie - zarówno starsi, jak i młodsi.

Na słodki prezent – nowe smaki i świąteczne wersje klasyków

Bazą limitowanej oferty jest oryginalna wedlowska czekolada - aksamitna i rozpływająca się w ustach. Jej mleczną, mocno mleczną i gorzką wersję wzbogacono w tym roku wyjątkowymi dodatkami: karmelizowanymi migdałami, kawałkami śliwek z cynamonem, cząstkami pomarańczy, ciasteczkami oraz cynamonem z wafelkami. Gwarantujemy, że smaki te zaspokoją podniebienia nawet najbardziej wyrafinowanych koneserów słodyczy.

Mocno mleczna czekolada od E.Wedel w dwóch świątecznych wariantach smakowych: z karmelizowanymi migdałami i cynamonowa z wafelkami (3,99zł/90g). Mocno mleczna czekolada od E.Wedel w dwóch świątecznych wariantach smakowych: z karmelizowanymi migdałami i cynamonowa z wafelkami (3,99zł/90g).

Hitem jest też Ptasie Mleczko®, które zawsze dobrze sprawdza się jako upominek, szczególnie ten gwiazdkowy. Kultowe wedlowskie pianki dostępne w świątecznej ofercie marki występują w dwóch odsłonach: waniliowo-czekoladowej i waniliowo-cynamonowej. Z kolei klasyczne waniliowe oraz śmietankowe wersje dostępne są w dwóch wariantach świątecznych opakowań: standardowym, z nawiązującą do Bożego Narodzenia grafiką oraz w pudełku z okienkiem, przez które zobaczymy smakołyki udekorowane świątecznym wzorem.

Klasyczne wersje Ptasiego Mleczka® w świątecznej odsłonie (12,99zł/360g). Klasyczne wersje Ptasiego Mleczka® w świątecznej odsłonie (12,99zł/360g).

W ofercie znajdziemy również znane wszystkim czekoladowe Baryłki z delikatnym alkoholowym nadzieniem (Advocat, Irish Cream, Whisky, Mojito i Cherry), a także Baryłki w zupełnie nowej wersji, z aromatem espresso, mocha i cappuccino. To czekoladowe marzenie każdego konesera wybornej kawy!

Kultowe wedlowskie Baryłki dostępne są w dwóch wariantach smakowych: klasycznym i kawowym. (25,99zł/300g). Kultowe wedlowskie Baryłki dostępne są w dwóch wariantach smakowych: klasycznym i kawowym. (25,99zł/300g).

E.Wedel poleca na święta również ręcznie dekorowany bożonarodzeniowymi motywami z białej czekolady Torcik Wedlowski, klasyczną Mieszankę Wedlowską zapakowaną w świąteczną puszkę-bombkę, praliny w dwóch wariantach smakowych (masło orzechowe lub toffee i orzeszki ziemne), a także, dla smakoszy owocowo-korzennych aromatów, Chałwę Królewską z cząstkami pomarańczy o smaku świątecznego piernika.

Ręcznie dekorowany Torcik Wedlowski (12,99zł/250g) zachwyci wszystkich, którzy oprócz smaku, cenią sobie estetykę wykonania. Z kolei klasyczna Mieszanka Wedlowska (30,99zł/408g) w świątecznej puszce-bombce spodoba się tym, którzy cenią sobie praktyczne opakowania, bo kiedy znikną już z niej wszystkie smakołyki, stanie się wyjątkową ozdobą każdego wnętrza. Ręcznie dekorowany Torcik Wedlowski (12,99zł/250g) zachwyci wszystkich, którzy oprócz smaku, cenią sobie estetykę wykonania. Z kolei klasyczna Mieszanka Wedlowska (30,99zł/408g) w świątecznej puszce-bombce spodoba się tym, którzy cenią sobie praktyczne opakowania, bo kiedy znikną już z niej wszystkie smakołyki, stanie się wyjątkową ozdobą każdego wnętrza.

Czekoladowe przysmaki dla najmłodszych

Specjalną linię słodkich gwiazdkowych produktów zadedykowano również najmłodszym. Na opakowaniach czekolad widnieją znane świąteczne postacie: Bałwanek (delikatna czekolada z piankami marshmallow), Renifer (dwukolorowa czekolada mleczno-karmelowa) oraz Pingwinek (mocno mleczna czekolada Chrrrup! z kawałkami chrupiących wafelków).

Wedlowskie świąteczne czekolady dla dzieci (2,19zł/38g) zachwycają nie tylko smakiem, ale też oryginalnymi opakowaniami. Ponadto, dostępne są w wygodnym, kieszonkowym formacie. Nic, tylko schrupać. Wedlowskie świąteczne czekolady dla dzieci (2,19zł/38g) zachwycają nie tylko smakiem, ale też oryginalnymi opakowaniami. Ponadto, dostępne są w wygodnym, kieszonkowym formacie. Nic, tylko schrupać.

Idealnym prezentem pod choinkę dla dzieci, będą też świąteczne zestawy słodkości, np. zestaw najlepszych mlecznych czekolad, albo zestaw czekolad z ulubionymi Czekotubkami, którego dopełnieniem jest świąteczny gadżet, miękka opaska w kształcie rogów Renifera. Taki prezent z pewnością przypadnie najmłodszym do gustu.

Zestaw z miękką opaską na głowę w kształcie rogów Renifera (19,99zł/174g) oraz zestaw czekolad zapakowany w świąteczne pudełko z ażurowym okienkiem (9,99zł/1964g) z pewnością świetnie sprawdzą się jako gwiazdkowy prezent dla najmłodszych. Zestaw z miękką opaską na głowę w kształcie rogów Renifera (19,99zł/174g) oraz zestaw czekolad zapakowany w świąteczne pudełko z ażurowym okienkiem (9,99zł/1964g) z pewnością świetnie sprawdzą się jako gwiazdkowy prezent dla najmłodszych.

Szukasz prezentu dla bliskich? Pamiętaj, że zarówno dorośli, jak i dzieci uwielbiają czekoladową przyjemność!

  1. Kultura

Najlepsze biografie 2020 roku - idealne na prezent pod choinkę

"Serca bicie. Biografia Andrzeja Zauchy", Katarzyna Olkowicz i Piotr Baran, wyd. Rebis, cena: 49,99zł.
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Życiorysy znanych osobistości to często niezwykle barwne opowieści. Z okazji zbliżających się świąt, prezentujemy zestawienie najbardziej wciągających biografii wydanych w 2020 roku, które idealnie sprawdzą się jako prezent na Mikołajki lub pod choinkę. 

"Serca bicie. Biografia Andrzeja Zauchy", Katarzyna Olkowicz i Piotr Baran

'Serca bicie. Biografia Andrzeja Zauchy', Katarzyna Olkowicz i Piotr Baran, wyd. Rebis, cena: 49,99zł. \"Serca bicie. Biografia Andrzeja Zauchy\", Katarzyna Olkowicz i Piotr Baran, wyd. Rebis, cena: 49,99zł.

C'est la vie. Trudno znaleźć lepsze słowa na opisanie życia Andrzeja Zauchy. Żył pełną piersią, ciesząc się każdym dniem. Muzyczny samouk, z zawodu zecer. W młodości kajakarz, trzykrotny mistrz Polski. Ze sportu zrezygnował dla… muzyki. Podczas swojej kariery współpracował z największymi twórcami jazzowymi oraz popularnymi piosenkarzami. Jego tragiczna śmierć poruszyła całą Polskę. Kim był Andrzej Zaucha? W czym tkwi jego fenomen? Jak wspominają go najbliżsi przyjaciele? Odpowiedzi szukajcie w książce autorstwa Katarzyny Olkowicz i Piotra Barana.

"Beata Tyszkiewicz. Portret damy", Anna Augustyn-Protas

'Beata Tyszkiewicz. Portret Damy', Anna Augustyn-Protas, wyd. Burda Media Polska, cena: 49,99zł. \"Beata Tyszkiewicz. Portret Damy\", Anna Augustyn-Protas, wyd. Burda Media Polska, cena: 49,99zł.

Ta książka to nie jest typowy biograficzny zapis faktów z życia słynnej aktorki. To opowieść rozpisana na głosy. Nieznane dotąd fakty przytaczają m.in. Daniel Olbrychski, Juliusz Machulski, Hanna Bakuła czy Iwona Pavlović. Przypominają zdarzenia, obrazy i słowa, które rzucają nowe światło na tę niezwykłą postać i na jej czasy. Kobietę, która dostała od losu urodę i talent. Powszechnie znany portret wielkiej damy nabrał dodatkowego kolorytu, a postać z niego okazała się nadspodziewanie barwna i nieszablonowa.

"Woody Allen. A propos niczego. Autobiografia", Woody Allen

'Woody Allen. A propos niczego. Autobiografia', Woody Allen, wyd. Rebis, cena: 49,99zł. \"Woody Allen. A propos niczego. Autobiografia\", Woody Allen, wyd. Rebis, cena: 49,99zł.

Woody Allen zdaje nam intymną relację ze swojego burzliwego życia. Z gawędziarską pasją opowiada o dzieciństwie, młodości, pracy scenarzysty i reżysera oraz rozpoczęciu kariery komika. Wspomina też swoje małżeństwa, romanse i przyjaźnie. Granie jazzu, książki i sztuki teatralne. Poznajemy jego obsesje, błędy i sukcesy, a także ludzi, których kochał, z którymi pracował i od których się uczył. To niezwykle zabawny, soczysty i błyskotliwy autoportret jednego z największych artystów naszych czasów.

"Szymborska. Znaki szczególne", Joanna Gromek-Illg

'Szymborska. Znaki szczególne', Joanna Gromek-Illg, wyd. Znak, cena: 59,99zł. \"Szymborska. Znaki szczególne\", Joanna Gromek-Illg, wyd. Znak, cena: 59,99zł.

„Czasami jestem podobna do siebie, a czasami nie” – powtarzała. Jaka była naprawdę Wisława Szymborska? Od zawsze budziła emocje. Była bliska także tym, którzy nigdy wcześniej nie czytali poezji. Czytelnicy myśleli o niej jak o przyjaciółce, sąsiadce i doradczyni. To może dziwić, tym bardziej że tak mało pisała i mówiła o sobie. Łączyła w sobie czułość i ironię, surowość i serdeczność, dojrzałość i dziewczęcy urok. Nie dało się jej zaszufladkować. Joanna Gromek-Illg przedstawia intymny portret noblistki.

"Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX", Ashlee Vance

'Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX', Ashlee Vance, wyd. Znak, cena: 49,99zł. \"Elon Musk. Biografia twórcy PayPala, Tesli, SpaceX\", Ashlee Vance, wyd. Znak, cena: 49,99zł.

Steve Jobs chciał waszych pieniędzy. Mark Zuckerberg pomaga wam udostępniać zdjęcia bobasów w sieci. Elon Musk zamierza uratować świat przed zagładą. Przed wami bestsellerowa biografia wizjonera, geniusza, nieznośnego szefa, najbardziej zuchwałego przedsiębiorcy Doliny Krzemowej i jednego z najbogatszych ludzi na ziemi. Każdy start-up w jego rękach zmienia się w złoto. Stworzył PayPala, koncern samochodowy Tesla Motors oraz SpaceX – firmę wysyłającą prywatne rakiety w kosmos. W zaktualizowanym wydaniu książki poznamy najnowsze dokonania Elona Muska i jego plany na przyszłość.

"Intymnie. Moje wspomnienia", Demi Moore

'Intymnie. Moje wspomnienia', Demi Moore, wyd. Agora, cena: 44,99zł. \"Intymnie. Moje wspomnienia\", Demi Moore, wyd. Agora, cena: 44,99zł.

Napisanie tej książki wymagało od Demi Moore wiele odwagi, jednak każda jej strona udowadnia, że akurat odwagi nigdy jej nie brakowało. I że nawet największe gwiazdy miewają w życiu pod górę. Trudne dzieciństwo, próby samobójcze matki, gwałt, trzy małżeństwa, zdrady, uzależnienia, poronienie. Kiedy jej życie się rozpadło, postanowiła stawić czoło przeszłości, żeby móc pójść dalej. To pierwsza tak brutalnie szczera autobiografia Demi Moore.

"Podróże na drugi kraniec świata. Dalsze przygody młodego przyrodnika", David Attenborough

'Podróże na drugi kraniec świata. Dalsze przygody młodego przyrodnika', David Attenborough, wyd. Prószyński Media, cena: 43,99zł. \"Podróże na drugi kraniec świata. Dalsze przygody młodego przyrodnika\", David Attenborough, wyd. Prószyński Media, cena: 43,99zł.

"Podróże na drugi kraniec świata" napisane z charakterystycznym dla sir Davida Attenborough humorem, czarem oraz wielką serdecznością, są niezrównaną relacją z przygód wśród ludzi, miejsc i dziko żyjących stworzeń. Po sukcesie wcześniejszych wypraw przedstawionych w programach "Zoo Quest" młody David Attenborough pod koniec lat 50. XX wieku wyruszał w dalsze podróże do różnych regionów świata. Jak napisał New York Times, "to wspaniała książka dla każdego, kto chce w pośredni sposób podróżować niczym staromodny łowca przygód i stara się zrozumieć, jak zmieniła się nasza postawa wobec dzikiej przyrody."

"Osiecka. Tego o mnie nie wiecie", Beata Biały

'Osiecka. Tego o mnie nie wiecie', Beata Biały, wyd. W.A.B, cena: 46,99zł. \"Osiecka. Tego o mnie nie wiecie\", Beata Biały, wyd. W.A.B, cena: 46,99zł.

Przed wami osobiste wywiady z przyjaciółmi i znajomymi Agnieszki Osieckiej, z których wyłania się niezwykły obraz jej zagadkowej osobowości. O artystce opowiadają m.in. Maryla Rodowicz, Krystyna Janda, Urszula Dudziak i Daniel Olbrychski. Z rozmów wyłania się postać pełna sprzeczności, która dla każdego miała inną twarz. "Była jak lustro, w którym odbija się świat. Kiedy po jej śmierci to lustro rozpadło się na tysiące kawałeczków, każdy z nas zachował swój kawałek i widzi Agnieszkę w taki sposób, w jaki sam postrzega świat".

"Hłasko. Proletariacki książę", Radosław Młynarczyk

'Hłasko. Proletariacki książę', Radosław Młynarczyk, wyd. Czarne, cena: 44,99zł. \"Hłasko. Proletariacki książę\", Radosław Młynarczyk, wyd. Czarne, cena: 44,99zł.

Marek Hłasko, ikona polskiej literatury. Wiedział, jak wywołać zainteresowanie i podtrzymać uwagę. Znał wszystkich i wszyscy znali jego. Jego narzeczoną była Agnieszka Osiecka, jego opowiadaniami interesowali się filmowcy, był o krok od zrobienia kariery w Hollywood. Żył szybko i intensywnie. Wszystkie doświadczenia przekuwał w literaturę. Radosław Młynarczyk dekonstruuje legendę, demaskuje kreacje, obala mity. Tropi wątki autobiograficzne w utworach i pokazuje, że zarówno prawda, jak i zmyślenia są tu równie pociągające.

"Żona pianisty", Halina Szpilman i Filip Mazurczak

'Żona pianisty', Halina Szpilman i Filip Mazurczak, wyd. Mando, cena: 42,90zł. \"Żona pianisty\", Halina Szpilman i Filip Mazurczak, wyd. Mando, cena: 42,90zł.

Halina i Władysław Szpilmanowie po raz pierwszy spotkali się w 1948 roku na dansingu w Krynicy. Nie zamienili wtedy ze sobą ani słowa. Kiedy zobaczyli się rok później w tym samym miejscu, on był już pewny, że zostanie jego żoną. Dzieliły ich pochodzenie, wiek, przeżycia wojenne. Połączyła wielka miłość. Ostatnia rozmowa, której przed śmiercią udzieliła Halina Szpilman, pokazuje nie tylko prywatne życie jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, ale także historię jego żony, wybitnej lekarki, zaangażowanej działaczki, kobiety walczącej o prawa człowieka.

  1. Moda i uroda

Pomysły na stylowe prezenty świąteczne, które zachwycą wielbicielki mody

 fot. materiały prasowe Sadva
fot. materiały prasowe Sadva
Zobacz galerię 2 Zdjęć
W tym roku Święta nie będą takie jak zwykle. Ale jedno się nie zmieni - chęć spędzenia tego magicznego okresu wśród najbliższych, w zdrowiu i spokoju. Dla wszystkich, którzy myślą o tym, jak umilić ukochanym osobom świąteczny czas, przedstawiamy ciekawe pomysły na prezenty pod choinkę - zwłaszcza dla miłośniczek i miłośników mody, którzy tęsknią za eksperymentowaniem z najnowszymi trendami. 

Biżuteria to dość oczywisty wybór na prezent, ale zawsze trafiony. Bogata i efektowna to nieodłączny dodatek każdej odważnej kobiety, która lubi bawić się modą i tworzyć niepowtarzalne stylizacje. Jedną z najciekawszych kolekcji, w której zakochałyśmy się od pierwszego wejrzenia była specjalna, autorska linia "Freedom" stworzona przez Martynę Wojciechowską dla marki W. Kruk. W jej nowej odsłonie nie zabraknie oryginalnych motywów, symbolizujących wolność -  skrzydeł i szponów jastrzębia, wilczej głowy oraz róży wiatrów. Nowością są beadsy, które stanowią główny element wykorzystywany do tworzenia własnych kompozycji biżuteryjnych. Do beadsów stworzono dwa warianty dopasowanej bransolety – srebrną oraz, po raz pierwszy w kolekcji, wykonaną ze skórzanych rzemieni. Modele zaproponowane przez markę to idealny prezent dla kobiety indywidualistki, która uwielbia podkreślać swój unikalny styl.

W Święta w końcu możemy się wystroić! Choć tegoroczne będą różnić się od dotychczasowych spotkań, warto na chwilę przenieść się do magicznego świata i pozwolić sobie na odrobinę przyjemności. Tego dnia pofolgujmy sobie stawiając na wyjątkowe stylizacje, takie jak np. pochodzące z najnowszej kolekcji Deni Cler inspirowanej sztuką nowoczesną. Modern Art to kolekcja nie tylko dla tych, które traktują modę jak sztukę (projekty inspirowane były wystawami m.in. prezentowanymi w nowojorskim MoMie, londyńskim Tate, czy w muzeum Guggenheima w Bilbao), ale także dla których ważna jest harmonia z otoczeniem i środowiskiem naturalnym (podkreślają to użyte w kolekcji najwyżej jakości naturalne tkaniny oraz perfekcyjne fasony ubrań, tworzących uniwersalne, lecz zgodne z najnowszymi trendami stylizacje). W kolekcji znajduje się też mnóstwo perełek, które ucieszą bliskie wam kobiety.

Wyrafinowane i eleganckie - perły to idealny pomysł na prezent. My polecamy zwłaszcza te prezentowane przez markę Sadva - klasyczne, zainspirowane vintage idealnie dopełniające stylizację. Choć perły ostatnio przeżywają renesans - nie tylko jako element biżuterii, ale również innych dodatków i akcesoriów, to właśnie w tradycyjnym wydaniu sprawdzą się najlepiej. Jak to mawiała Jackie Kennedy - "Perły są zawsze odpowiednie" - także na prezent!

fot. materiały prasowe Sadva fot. materiały prasowe Sadva

Piękna, elektryzująca kolekcja marki Patrizia Pepe to coś, czego tak bardzo nam obecnie brakuje. Energia, siła, nonszalancja - podczas świąt i okresu karnawałowego, który w tym roku będzie dość specyficznym czasem, chcemy błyszczeć i zwracać na siebie uwagę! Mieszanka emocji i wibracji odzwierciedla odważnego ducha kobiety Patrizia Pepe. Dopasowany, satynowy smoking jest noszony na gołą skórę. Super miękki kardigan idealnie komponuje się z cekinowymi spodniami i dodatkami z laminowanej skóry. Czarny aksamit podkreśla błyszczące refleksy, a przezroczysta tiulowa sukienka zdobiona jest srebrnymi geometrycznymi wzorami. Nowości od Patrizia Pepe to także dobry pomysł na prezent - oryginalna biżuteria, klasyczne kopertówki to strzał w dziesiątkę dla tych, które lubią eksperymentować z modą.

Zbliżające się Święta to czas pełen magii, ciepła i niezapomnianych chwil, dzielonych z najbliższymi. I to właśnie one stały się głównym tematem świątecznej kampanii Lasocki, Winter Stories, prezentowanej przez CCC. Najnowsza kolekcja Lasocki skierowana jest dla osób w każdym wieku, posiadających różne style. Choć spójna, potrafi połączyć klasyczną elegancję (szpilki, czółenka, oksfordki) z panującymi na wybiegach trendami, jak wysokimi, sięgającymi kolan kozakami czy masywnymi, ciężkimi botkami. Każdy znajdzie w niej coś dla siebie - zarówno ci najmłodsi, jak i najstarsi.

Jedne z najwygodniejszych dresów, jakie kiedykolwiek miałyśmy na sobie to te, które w swojej ofercie ma marka Mosquito. Wykonane z niezwykle przyjemnego weluru, lekkie, wygodne, w kilku wariantach kolorystycznych powodują, że w domu siedzi nam się łatwiej i przyjemniej. My zupełnie straciłyśmy głowę dla tych w kolorze bordowym oraz klasycznym, czarnym, który z powodzeniem łączymy także z innymi częściami garderoby. Dla tych, które chcą choć na chwilę zrzucić dresy, proponujemy utrzymane w najnowszych trendach sukienki, które idealnie sprawdzą się nie tylko jako stylizacja na świąteczną kolację, ale również jako pomysł na prezent.

 

Idealny prezent dla tych, którzy nie lubią wybierać pomiędzy modą a wygodą. Sportowe ubrania i dodatki dla aktywnych kobiet, które nawet w domu wiedzą, jak spożytkować energię sprawdzą się także pod choinką. Świetnie wyprofilowane modele do biegania Under Armour Phantom 2.0 to wyższa funkcjonalność w trzech obszarach: amortyzacji, dopasowania i współpracy z aplikacją UA MapMyRun, która dopasowuje trening do twoich aktualnych możliwości. Under Armour dopinguje w ten sposób wszystkie nas do działania - pracy nad lepszą kondycją i sylwetką także w czasach pandemii.

Jedna z najstarszych marek produkujących odzież wierzchnią, czyli Woolrich zaprezentowała linię Woolrich Classic, którą oddaje hołd flanelowej koszuli stworzonej w 1850 roku. Punktem wyjścia było obszerne archiwum marki: tkaniny i wzory zostały przekształcone i dostosowane do współczesnych trendów, co doprowadziło do powstania ośmiu nowych koszul idealnych jako prezent dla tych, którzy cenią sobie wygodę i doskonałą jakość.

Kolejna odsłona pereł - tym razem w wydaniu jednej z naszych ulubionych marek - Solar. Minimalistyczne, idealnie komponują się ze stylizacjami casualowymi, jak i na specjalne okazje. Oprócz pereł, w kolekcji biżuterii od Solar znajdziemy także szkliste bransolety i bogato zdobione naszyjniki, lśniące kolczyki o wydłużonej formie i kaskadowych elementach, czy złote, klasyczne kolczyki, które uzupełnią świąteczną stylizację. Piękną broszkę podarować można natomiast osobie lubiącej odrobinę ekstrawagancji.

Uwielbiamy Jenny Ferry za najmodniejsze modele butów i oryginalne akcesoria w przystępnych cenach. Nowa, specjalna linia Jenny Fairy „Soft Volume” dla CCC składa się z pięciu dużych i małych torebek o spójnej konstrukcji z charakterystycznymi marszczeniami. Kształtami nawiązują do najmodniejszych modeli ostatnich sezonów, noszonych między innymi przez influencerkę Caro Daur czy modelkę Rosie Huntington-Whiteley. Torebki są praktyczne, ponadczasowe, jednocześnie oryginalne i przykuwające uwagę. Nosimy je nie tylko do koktajlowych sukienek, prostych zestawów, ale również do wielkich, puchowych kurtek. Taki prezent to idealny pomysł dla wszystkich lubiących podążać za trendami.

Wspieranie polskich, wartościowych marek to dla nas obecnie jeden z priorytetów, o którym warto pamiętać także podczas planowania świątecznych zakupów. Jedną z nich jest Far Far Łódź - polski producent odzieżowy szyjący w Łodzi. Far Far Łódź to rodzinna firma – pierwszą sukienkę stworzyła założycielka marki Anna Kurczewska, która zaangażowała swoją rodzinę w życie i rozwój tej wyjątkowej firmy odzieżowej. Wybierając sukienki, swetry, spodnie lub spódnice marki wybieramy produkty uszyte zgodnie z 30-letnią tradycją procesu produkcyjnego, który zaczyna się od doboru odpowiedniej tkaniny, poprzez odszycie wzoru i pierwszą przymiarkę. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, zwłaszcza jeśli cenimy najwyższą jakość materiałów i transparentność procesu produkcji.

  1. Psychologia

Krótka rozmowa o kupowaniu

W obecnych czasach skuteczność reklamy subtelnie oddziałującej na nieuświadamiane procesy psychologiczne, omijającej filtr krytycznego myślenia – jest daleko silniejsza niż tylko informująca o zaletach produktu. (Fot. iStock)
W obecnych czasach skuteczność reklamy subtelnie oddziałującej na nieuświadamiane procesy psychologiczne, omijającej filtr krytycznego myślenia – jest daleko silniejsza niż tylko informująca o zaletach produktu. (Fot. iStock)
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Z Jakubem Traczykiem, psychologiem marketingu – o przedświątecznej gorączce zakupów rozmawia Katarzyna Droga.

Przedświąteczne zakupy przypominają  prawdziwe polowanie. Przy czym najlepsi łowcy to kobiety. Czyżby odzywał się w nas prehistoryczny gen myśliwych? Nie wiązałbym przedświątecznej gorączki zakupowej z dawnymi instynktami. Jest to raczej zjawisko jak najbardziej współczesne i cywilizacyjne. Tu działa mechanizm społecznego dowodu słuszności. Większość ludzi odczuwa silną potrzebę unifikacji ze światem i istnienia w grupie – a tym samym poddania się jej zwyczajom. Normą społeczną podczas okresu świątecznego są zakupy, obdarowywanie najbliższych. Chcemy w tym uczestniczyć, aby nie czuć się wykluczonymi z rzeczywistości. Unifikacja z grupą zaspokaja potrzebę współistnienia w przestrzeni społecznej. Jesteśmy zadowoleni, że dotyczy nas wszystko to, co ludzi dookoła, a człowiek dąży do samozadowolenia. Co do płci – raczej chodzi o to, że kobiety zdecydowanie więcej kupują. Badania zachowań konsumenckich Polaków pokazują, że to głównie panie są odpowiedzialne za codzienne zakupy, tak więc to do nich jest kierowana cała misterna kampania marketingowa.

W grudniu jak nigdy działa magia prezentu. Kupujemy podarunki, a nie artykuły „potrzebne”. Dlaczego szukamy ich z taką pasją i przyjemnością? Tu działać może reguła wzajemności. Mamy w pamięci otrzymane prezenty, wiemy, że w święta zostaniemy obdarowani, więc odzywa się w nas potrzeba odwzajemnienia podarunku. Rzecz, której nie kupilibyśmy wcale lub którą kupilibyśmy za mniejsze pieniądze, ląduje w koszyku wraz z przeświadczeniem, że dobrze odwdzięczymy się bliskim za to, co od nich otrzymamy.

Ale pieniędzy tracić nie lubimy. A właśnie przed świętami popadamy w szał wydawania. I to w jak najlepszym nastroju! Właśnie dlatego handlowcy tak wiele wysiłku wkładają w to, by stworzyć w sklepach przyjemną atmosferę. Ponieważ żyjemy w czasach ogromnej ilości różnorodnych produktów, specjaliści od marketingu doskonale zdają sobie sprawę, że na decyzje kupujących wpływa nie świadomy wybór, lecz subtelna sugestia skierowana do, często nieuświadamianych, emocji czy afektu. Podczas zakupów towarzyszy nam muzyka, zapachy, specjalne dekoracje i światła. Nie przypadkiem. Aromat wanilii, cytrusów, choinki sprawia, że pozytywny nastrój udziela się kupującym, a będąc w dobrym humorze życzliwiej patrzymy na ofertę, wszystko bardziej nam się podoba i jesteśmy skłonni więcej wydać… Oto właśnie poddaliśmy się wpływowi zabiegów marketingowych w sferze zmysłów i w przestrzeni.

W przestrzeni, czyli… Wystrój sklepów, ułożenie produktów na półkach w supermarketach, to przemyślana konstrukcja. Przestrzeń wielkich magazynów jest zorganizowana z myślą o intensyfikacji sprzedaży. Na przykład alejki, czyli ścieżki konsumentów, są zaprojektowane tak, że zanim dotrzemy do artykułów pierwszej potrzeby, przemierzamy trasę pomiędzy półkami, z których kuszą atrakcyjne, choć w tej chwili zupełnie zbędne towary. I – w dobrym nastroju – dajemy się skusić! Wychodzimy zaopatrzeni w produkty, których nie mieliśmy w planach, ale były „po drodze”.

Po co nam słynne „przydasie” – czyli czemu kupujemy coś, czego pewnie nigdy nie użyjemy… To zależy, czy chodzi o produkt całkowicie dla nas nowy, nowej marki, czy taki, wobec którego uważamy się za klientów lojalnych. W pierwszym przypadku możemy impulsywnie dokonać zakupu w odpowiedzi na wspomniane wyżej zabiegi marketingowe. W drugim – czujemy się zobligowani do zakupu. Oczywiście, zjawisko „kupowania na zapas” bywa uwarunkowane przez czynniki osobowościowe lub temperamentalne. Do tego dochodzi tzw. efekt awersji do strat. Z perspektywy kupującego lepiej połączyć kilka strat w jedną większą, niż doświadczać każdej z osobna. O wiele więc łatwiej pogodzić się z wydatkiem 200 zł na zakup dwóch sztuk jakiegoś produktu, niż narazić się na dwukrotną stratę 100 zł, kupując dwie sztuki tego produktu w krótkim odstępie czasu.

Działa też reklama. Czy dziś jesteśmy mniej podatni na spoty o sielankowych rodzinach? Z pewnością. W obecnych czasach skuteczność reklamy subtelnie oddziałującej na nieuświadamiane procesy psychologiczne, omijającej filtr krytycznego myślenia – jest daleko silniejsza niż tylko informująca o zaletach produktu. Dlatego twórcy reklam kierują komunikaty do podświadomości, działają na zmysły – znów – smaku, słuchu. A jeśli kobiety są bardziej wrażliwe na zapach, dźwięk, dotyk, to mogą być też bardziej podatne na takie właśnie zabiegi.

Dlaczego czasem wybieramy droższe produkty? Manipulacja cenami to prawdziwa sztuka. Bywa, że mając w głowie zakodowaną wyższą cenę produktu, sugerujemy się zmniejszoną chwilowo ofertą – kupujemy skuszeni „okazją”, a potem, kiedy porównamy ceny z innych sklepów lub z oferty internetowej, okazuje się, że i tak przepłaciliśmy. I tu działają emocje, impulsywne odczucie, że coś cennego możemy zdobyć taniej – warto uświadomić sobie ten mechanizm, ochłonąć, porównać.

Takim dziełem sztuki konstruowania ceny jest słynna „polka”, czyli 9,99 zamiast 10 złotych. Czemu się na to nabieramy? Patrząc na ceny, zwracamy większą uwagę na wartości po lewej stronie od przecinka, a informację o tym, co dalej, ignorujemy. W jakiś sposób jesteśmy skupieni jedynie na wartości złotych, nie groszy. Zbadano też, że, kupując, podejmujemy decyzje w kontekście odczucia straty lub zysku. W kontekście zysku wolimy być pewni, że coś zdobędziemy, a w kontekście straty – zaryzykować. Silniejsze jest uczucie przykrości wywołane stratą niż przyjemność spowodowana zyskiem czy oszczędnością. Dlatego 9,99 złotych to dla nas wciąż 9 złotych, co oszczędza zmartwień, a daje poczucie zysku, nie starty. I tak wydajemy 10 złotych bez grosza.

Jak zachować rozsądek w kupowaniu? Zalecam rozwagę i świadome niepoddawanie się emocjom chwili. Racjonalizacji wydatków sprzyja zaplanowanie ich stosownie do budżetu, jakim dysponujemy, i wiedza o ofercie rynku. Dobrą metodą jest podzielenie zakupów na kilka etapów: najpierw rekonesans po sklepach, zanotowanie cen, porównanie, a po powrocie do domu skonfrontowanie ich z cenami w Internecie. Potem analiza: czego potrzebuję najbardziej i dopiero powrót po określone produkty. Chodzi o to, by uniknąć decyzji impulsywnych – one najczęściej prowadzą do wydatków, których później żałujemy, czego nikomu w święta nie życzę.

Jakub Traczyk psycholog marketingu ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu. Zajmuje się m.in. badaniami percepcji, oceny i podejmowania zachowań ryzykownych. Współpracuje z agencjami badań rynkowych i marketingowych.