Wsparcie w komponowaniu menu dla Twojego dziecka

Poznaj innowacyjne narzędzie, dzięki któremu układanie prawidłowej diety najmłodszych członków rodziny będzie łatwiejsze!

 

 Coraz więcej Polaków interesuje się zdrowym stylem życia. Do układania planów treningowych zatrudniamy trenerów personalnych, a rozpisanie jadłospisu i dostosowanie go do naszych potrzeb zlecamy dietetykom. Jednocześnie wielu z nas pełni na co dzień rolę żywieniowca własnej rodziny. Decydujemy o codziennym jadłospisie, o nabywanych produktach oraz sposobie ich przyrządzania i podawania. Szczególnym wyzwaniem może być uwzględnienie w nim całej rodziny potrzeb najmłodszego pokolenia. Na szczęście mamy dziś do dyspozycji wiele narzędzi i rzetelnych źródeł wiedzy, wspierających nas w tym niełatwym zadaniu.

Różnorodność na talerzu, regularność posiłków, odpowiednia wartość energetyczna – to podstawowe zasady komponowania zdrowej i zbilansowanej diety. Równie ważny jest bilans mikro- i makroelementów, jakość i bezpieczeństwo żywności oraz odpowiednia podaż wody. W wypadku najmłodszych to także podręczna instrukcja prawidłowego przebiegu procesu programowania żywieniowego. Trwa on przez cały okres 1000 pierwszych dni życia, liczony już od chwili poczęcia. Jest niepowtarzalny i… niemal w pełni zależny od wiedzy i działań rodziców.

Naukowe dowody

Przez pierwsze lata kształtuje się wzorzec funkcjonowania metabolizmu, który bardzo trudno jest „przeprogramować” w późniejszym czasie. Młody organizm jest w tym okresie bardzo wrażliwy na wszelkie czynniki środowiskowe. Niedobory lub nadmiary określonych składników w diecie są dla niego równie szkodliwe i mogą prowadzić do nieprawidłowej masy ciała oraz chorób przewlekłych, takich jak nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca.

O tym, jak trudno jest trzymać się wczesnodziecięcych zaleceń żywieniowych, świadczą najlepiej niezbite dane: aż 75% polskich dzieci po 1. roku życia spożywa zbyt dużo cukru, a 83% z nich otrzymuje posiłki dosalane, które nie są wskazane dla tak małych dzieci. Ponad jedna trzecia maluchów ma nieprawidłową masę ciała. W wieku poniemowlęcym niemal wszystkie dzieci (94%) otrzymuje niewystarczającą ilość witaminy D wraz z dietą, a 43% ma niedobory wapnia. Wszystko to są świadectwa błędów żywieniowych, popełnianych najczęściej z niewiedzy lub braku świadomości na temat wagi odżywiania w trakcie 1000 pierwszych dni życia.

Gdzie szukać wiedzy?

Tymczasem wiedza na temat żywienia najmłodszych jest rzetelnie gromadzona i aktualizowana przez interdyscyplinarny zespół specjalistów z wiodących ośrodków klinicznych i badawczych w kraju. Przygotowany wykaz obejmuje kompleksowe zalecenia żywieniowe dla dzieci od chwili narodzin aż do ukończenia przez nie 3. roku życia. W obrazowy sposób przedstawia je kalendarz żywienia dziecka w 1000 pierwszych dni (0-36 miesiąc). Można go pobrać bezpłatnie ze strony https://1000dni.pl/kalendarz-zywienia, w razie potrzeby wydrukować i powiesić w widocznym miejscu, aby towarzyszył nam w pierwszych latach życia dziecka.

Bo przygoda z właściwym żywieniem nie powinna zakończyć się wraz z pierwszymi urodzinami, gdy maluch zaczyna regularnie towarzyszyć nam przy dorosłym stole. Warto pamiętać, że dziecko – choć coraz bardziej błyskotliwe i zaskakujące swoimi „dorosłymi” stwierdzeniami, to nadal nie mały dorosły. Organizm dwulatka nadal jest bardzo wrażliwy na sposób odżywiania i należy unikać podawania mu „dorosłej” żywności.

Sposób żywienia najmłodszych warto konsultować, w razie potrzeby, z zaufanym pediatrą i dietetykiem dziecięcym. Można też skontaktować się ze specjalistami z jednego renomowanych ośrodków pediatrycznych, takich jak Instytut Matki i Dziecka, czy Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. W większych szpitalach położniczych i dziecięcych można też często skorzystać z bezpłatnych programów edukacyjnych dla rodziców.

Narzędzia na jedno kliknięcie

Cenne wskazówki możemy też jednak zdobyć bez wychodzenia z domu. Aktualne publikacje na temat żywienia najmłodszych znajdziemy na stronach internetowych wspomnianych już instytutów. Na przykład IMiD opracował modelowe talerze żywienia kobiet w ciąży i małych dzieci. Można je znaleźć w zamieszczonych na stronie www.1000dni.pl poradnikach żywienia: kobiet w ciąży, niemowląt i dzieci w wieku od 1. do 3. roku życia. Na portalu Instytutu Żywności i Żywienia dostępna jest z kolei aktualna Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Cele długofalowe

Rodzinny dietetyk to zawód na całe życie. Ale i równie długoletnia inwestycja w zdrowie najmłodszych. Dlatego warto już dziś uczynić ze zdrowego żywienia nasz rodzinny styl życia i wypracować dobre nawyki. Celebrować wspólne posiłki, dbać o różnorodność w ich komponowaniu i spożywanie ich w radosnej, rodzinnej atmosferze. Bardzo ważna jest ich regularność i stałe pory spożywania poszczególnych posiłków. Wspólne wypracowanie kilku dobrych nawyków sprawi, że przekazanie ich dzieciom nie będzie wymagać niemal żadnego wysiłku. Stanie się to naturalną koleją rzeczy, bo maluchy najskuteczniej przyswajają sobie te zachowania prozdrowotne, które obserwują na co dzień u rodziców i w których od dzieciństwa uczestniczą.

 

Otrzymujesz tę wiadomość ponieważ Twój adres został zapisany w naszej bazie osób zainteresowanych informacjami z Wydawnictwa Zwierciadło. aby nie otrzymywać wiadomości z grupy mailingowej Zwierciadlo.pl, wypisz się z niej, odwiedzając ten link