1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. VARSOPOLIS TWORZY HISTORIĘ STOLICY

VARSOPOLIS TWORZY HISTORIĘ STOLICY

fot.Damian Jankowski
Zobacz galerię 5 Zdjęć
Pierwsza wakacyjna niedziela w Warszawie, 24 czerwca, pozornie nie różniła się od innych. Stolica obudziła się jednak by zapisać kolejną kartę swojej historii. Samochody klasyczne po raz pierwszy po II Wojnie Światowej przejechały przez Łazienki Królewskie.

Wzdłuż ul. Agrykoli ludzie w spektakularnych strojach, niczym wycięci z innej epoki, cieszyli się obecnością przepięknych zabytkowych aut, odtwarzając atmosferę najlepszych przedwojennych tradycji stolicy. Miasto tętniło rytmem radości i elegancji, w hołdzie dla swojej historii i w aurze ciekawości tego co niesie, nie tylko motoryzacyjna przyszłość.

Rondo główne ul. Agrykoli, otulone wyjątkową wystawą poświęconą historii polskiej motoryzacji w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich, stanowiło centrum wydarzeń rajdowych. Stąd startowały auta zabytkowe, wśród których błyszczały m.in. BMW Dixi (1928), Mercedes W21 model 200 Cabrio (1934) oraz Porsche 912 (1962). Tutaj również odbył się Konkurs Elegancji, oklaskiwany przez warszawską publiczność.

Partnerem strategicznym VARSOPOLIS i Oficjalnym Chronometrażystą VARSOPOLIS Classic Rally była marka Montblanc, która w tym roku obchodzi 160-lecie manufaktury zegarkowej Minerva w Villeret. Historia Minervy ściśle związana jest z produkcją czasomierzy dedykowanym wyścigom samochodowym, przypadających na połowę XX wieku.

W Przejeździe Paradowym przez Łazienki Królewskie wziął udział, znany m.in. z filmu „Miasto 44” czy serialu „Bodo”, jeden z najbardziej popularnych aktorów młodego pokolenia Antek Królikowski, któremu kibicowała mama aktorka Małgorzata Ostrowska-Królikowska w stylizacji w klimacie lat 20-tych.

W rajdzie VARSOPOLIS Classic Rally wystartował natomiast prawdziwy mężczyzna i entuzjasta motoryzacji, uwielbiany przez publiczność, Janusz Chabior.

Przejazd przez Łazienki Królewskie stanowił główny punkt programu dnia i nawiązywał do praktyk przedwojennych wyścigów ulicznych w Warszawie. Fragmentem trasy ostatniego z nich (1938): Agrykola – Myśliwiecka – Piękna (dawniej Piusa XI) – Aleje Ujazdowskie – Agrykola – przejechali również uczestnicy rajdu.

Poprzedniego wieczoru, 23 czerwca, w Teatrze Stanisławowskim w Łazienkach Królewskich odbył się wieczór inauguracyjny VARSOPOLIS – inicjatywy, która stanowi rozwinięcie idei zaprezentowanej podczas ubiegłorocznego spotkania integracyjnego pasjonatów motoryzacji i kolekcjonerów samochodów klasycznych Capital Classic Cars. Galę VARSOPOLIS swoimi występami uświetnili Olga Bończyk oraz pianista Aleksander Dębicz, a na widowni zasiedli m.in. Grażyna Torbicka oraz Rafał Królikowski.

VARSOPOLIS to połączenie najpiękniejszych polskich tradycji związanych z wyścigowymi samochodami w okresie międzywojennym z pasją kolekcjonerów samochodów historycznych. Na ten rok przypada 90-ta rocznica pierwszego startu Polaków, Jana Rippera i Michała Harkawego w Rajdzie Monte Carlo. VARSOPOLIS to święto dla entuzjastów historycznej motoryzacji i wyrafinowanego stylu.

Organizatorzy VARSOPOLIS pragną co roku odtwarzać atmosferę życia przedwojennej Warszawy i entuzjazm jej mieszkańców oraz, przede wszystkim, klimat panujący na wydarzeniach gromadzących pasjonatów rajdów samochodowych Automobilklubu Polskiego.

Przedwojenna Warszawa nie różniła się znacznie od stolic europejskich, takich jak Londyn czy Paryż. Potrafiła cieszyć się życiem i była ważnym miejscem spotkań ludzi kultury, motoryzacji, a także elit rządowych.

Gdyby nie wybuch II Wojny Światowej, to Polska dysponowałaby w 1945 roku kilkusettysięcznym parkiem samochodowym. Obecnie branża motoryzacyjna w Polsce jest drugą największą gałęzią przemysłu i dzięki nowym inwestycjom ma szansę wesprzeć wzrost polskiej gospodarki w kolejnych latach. Organizatorzy mają nadzieję, że cykliczne spotkania VARSOPOLIS mogą stanowić efektywną płaszczyznę komunikacji sukcesów polskiego przemysłu motoryzacyjnego na tle jego związków z pięknymi inicjatywami podejmowanymi w okresie międzywojennym, a także tradycją polskich rajdów i wyścigów ulicznych lat 30-tych XX wieku.

Obok Partnera Strategicznego – marki Montblanc – inicjatywie zaufali: Agencja Rozwoju Przemysłu, Orlen Paliwa, Steinway & Sons, Audi oraz Porsche Inter Auto.

Komandorem rajdu VARSOPOLIS był Piotr Piasecki, a jego agencja BKEV Organizatorem Głównym wydarzenia.

Przyszłoroczna edycja VARSOPOLIS odbędzie się 8 czerwca 2019 roku.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze