1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. "Anders, ja i jego 23 inne kobiety" - jeden z najmocniejszych filmów 16. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity

"Anders, ja i jego 23 inne kobiety" - jeden z najmocniejszych filmów 16. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity

Gdy Nahid przesunęła palcem w prawo na ekranie smartfona, nie spodziewała się tego, co ją czeka. 49-letni Anders, przystojny tenisista, okazał się zainteresowany nią, 57-letnią kobietą. Ich pierwsze randki były wspaniałe, kolejne jeszcze lepsze. Okazało się, że nie jest jedyna.

Gdy Nahid przesunęła palcem w prawo na ekranie smartfona, nie spodziewała się tego, co ją czeka. 49-letni Anders, przystojny tenisista, okazał się zainteresowany nią, 57-letnią kobietą. Ich pierwsze randki były wspaniałe, kolejne jeszcze lepsze. Nahid poznała przyjaciół Andersa, co wróżyło poważniejszy związek. Jej wątpliwości zaczął budzić fakt, że pod zdjęciami mężczyzny na Facebooku pojawia się wiele poufałych komentarzy innych kobiet. Postanowiła do nich napisać. Okazało się, że nie jest jedyna.

"Anders, ja i jego 23 inne kobiety" to film dokumentalny szwedzkiej reżyserki irańskiego pochodzenia, Nahid Persson, która zdecydowała się opowiedzieć... własną historię, a Anders zgodził się zostać bohaterem jej filmu.

Film jest zgrabną metaforą tego, jak współczesne randkowanie w sieci zderza się ze staroświecką ideą miłości romantycznej, i który będzie można obejrzeć w ramach 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Jest to największy festiwal filmowy w Polsce, miejsce spotkań, refleksji i emocji dla wszystkich.

16. edycja Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dn. 10-24 maja w sześciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Lublinie, Gdyni, Bydgoszczy i po raz pierwszy w Katowicach. W Warszawie, Wrocławiu i Lublinie festiwal odbędzie się w dniach 10-19 maja, w Gdyni 15-24 maja, w Katowicach 12-19 maja, a w Bydgoszczy 11-19 maja. Pokazom kinowym towarzyszą spotkania z gośćmi oraz debaty i koncerty.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
  1. Kultura

Millennium Docs Against Gravity wirtualnie. Prezentujemy program części online

(Fot. materiały prasowe Millenium Docs Against Gravity)
(Fot. materiały prasowe Millenium Docs Against Gravity)
Część online 17. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity startuje już 19 września. Wszystkie filmy widzowie będą mogli oglądać na specjalnie odmienionej z tej okazji stronie festiwalu. 

W ramach tegorocznej edycji Millennium Docs Against Gravity do 18 września zostanie zaprezentowanych niemal 150 filmów na ponad 1000 pokazach w siedmiu miastach w Polsce: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Lublinie, Bydgoszczy i Poznaniu. Następnie od 19 września do 4 października potrwa część online, podczas której będzie można obejrzeć ponad 100 wyjątkowych filmów dokumentalnych z całego świata, w tym siedem z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących, trzy pokazywane wyłącznie w części online festiwalu oraz największe hity poprzednich edycji festiwalu. Seanse odbędą się na stronie mdag.pl. Ponadto w social mediach festiwalu zorganizowane będą sesje Q&A z największymi twórcami kina dokumentalnego, warsztaty, panele dyskusyjne oraz część muzyczna.

Część online festiwalu będzie niezapomnianą podróżą przez całą naszą planetę, przynoszącą wiedzę, ale dającą też możliwość wspólnego współodczuwania świata. Dlatego hasłem tegorocznej edycji, inspirowanym mową noblowską Olgi Tokarczuk, jest "z czułością do świata".

Bilety i karnety będzie można kupować od 19 września, od 8:00 rano, kiedy wystartuje część online. Wszystkie filmy będą dostępne przez cały czas, bez ograniczeń.

Dostęp do konkretnego filmu będzie można wykupić na karcie filmu w postaci e-biletu w cenie 9,50 zł. E-bilet umożliwia obejrzenia filmu przez 24 godziny od zakupu. Po naciśnięciu "odtwórz" użytkownicy będą mieć 4 godziny na obejrzenie filmu.

E-karnet umożliwia obejrzenie filmów od 19 września od godz. 8:00 do 4 października 2020 r. do godz. 23:59. Po naciśnięciu "odtwórz" będziesz mieć 4 godziny na obejrzenie filmu. E-karnet na 5 filmów będzie kosztował 42 zł, na 10 filmów 79 zł, a 14 filmów będzie można kupić za 98 zł.

Filmy dostępne będą wyłącznie na terytorium Polski.

Pełny program części online 17. Millennium Docs Against Gravity

A gdyby to była miłość (Si c'était de l'amour), reż. Patric Chih Akcja (Akcja), reż. Iwo Kondefer Alfabet (Alphabet), reż. Erwin Wagenhofer Analogowy wizjoner (An Impossible Project), reż. Jens Meurer Andriej Tarkowski. W świątyni kina (Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer), reż. Andrey A. Tarkovsky Antoha MC. 2 x 2 = 5 (Пятка-носок), reż. Maxim Tomash Bezlitosny Mike Wallace (Mike Wallace is Here), reż. Avi Belkin Blizny (Blizny), reż. Agnieszka Zwiefka Buddyjskie karaoke (Sing Me a Song), reż. Thomas Balmes Co nas nie zabije (Sans Frapper), reż. Alexe Poukine Cunningham. Choreograf współczesności (Cunningham), reż. Alla Kovgan Czerwony nos, puste kieszenie (Bloody Nose, Empty Pockets) reż. Bill Ross, Turner Ross Davos. Centrum świata (Das Forum), reż. Marcus Vetter Dla Samy (For Sama), reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts - dostępna wersja z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących Dlaczego podskakuję (The Reason I Jump), reż. Jerry Rothwell Dom Pierre'a Cardina (House of Cardin), reż. P. David Ebersole, Todd Hughes Dramatyczny rok (Aasta täis draamat), reż. Marta Pulk Dziewczynka (Petite Fille), reż. Sébastien Lifshitz Ekstaza (Ecstasy), reż. Moara Passoni Epicentrum (Epicentro), reż. Hubert Sauper Euforia istnienia (The Euphoria of Being), reż. Réka Szabó Forman vs. Forman (Forman vs. Forman), reż. Helena Třeštíková, Jakub Hejna Fotograf wojny (Photographer of War), reż. Boris Benjamin Bertram Gangi Berlina (Another Reality), reż. Noel Dernesh, Olli Waldhauer Gdy opadnie pył (Once The Dust Settles), reż. John Appel Grubaski na front (Fat Front), reż. Louise Unmack Kjeldsen, Louise Detlefsen - dostępna wersja z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących iHuman (iHuman), reż. Tonje Hessen Schei - dostępna wersja z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących Influencer. W pogoni za lajkami (Jawline), reż. Liza Mandelup Iyengar. Człowiek, joga i droga ucznia (IYENGAR: the Man, Yoga, and The Student's Journey), reż. Jake Clennell Jak Bóg szukał Karela (Jak Buh hledal Karla), reż. Vít Klusák, Filip Remunda Jak przetrwać zarazę (How to Survive a Plague), reż. David France Jaskinia (The Cave), reż. Feras Fayyad Jeszcze zdążę, reż. Aleksandra Kutz Jiro śni o sushi (Jiro Dreams of Sushi), reż. David Gelb Jovanna dla klimatu (JovannaForFuture), reż. Mirjam Marks Kapitał w XXI wieku (Capital in the Twenty-First Century), reż. Justin Pemberton Kobieta (Woman), reż. Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova Kochankowie i dyktator (The Lovers and the Despot), reż. Robert Cannan, Ross Adam Kołysanka Maxa Richtera (Max Richter's Sleep), reż. Natalie Johns Komedia romantyczna (Romantic Comedy), reż. Elizabeth Sankey Konfucjańskie marzenia (孔子梦), reż. Mijie Li Kosmiczne psy (Space Dogs), reż. Elsa Kremser, Levin Peter Kraina Miodu (Honeyland), reż. Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska - dostępna wersja z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących Król rejsu (King of the Cruise), reż. Sophie Dros Książę i Dybuk, reż.Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski - dostępna wersja z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących Księgarnie Nowego Jorku (The Booksellers), reż. D.W. Young Kubrick o Kubricku (Kubrick by Kubrick), reż. Grégory Monro Kwiaty dwóch Korei (그림자꽃), reż. Seung-Jun Yi La Mami (La Mami), reż. Laura Herrero Garvin Lis to lizał (Don’t Give A Fox), reż. Kaspar Astrup Schröder Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci (Lo and Behold, Reveries of the Connected World), reż. Werner Herzog Mafia to już nie to, co kiedyś (La Mafia non é più quella di una volta), reż. Franco Maresco Malarka i złodziej (The Painter and the Thief), reż. Benjamin Ree Margiela o Margieli (Martin Margiela: In His Own Words), reż. Reiner Holzemer Marina Abramović: artystka obecna (Marina Abramovic: The Artist Is Present), reż. Matthew Akers Marzycielki miast (Rêveuses de Villes), reż. Joseph Hillel Matka (Mother), reż. Kristof Bilsen Miasto smogu (Yao Wang Fan Xing), reż. Meng Han Między nami, reż. Dorota Proba Mój Rembrandt (My Rembrandt), reż. Oeke Hoogendijk My Generation (My Generation), reż. David Batty - dostępna wersja z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących Na horyzoncie morze jest błękitne (Swimming Out Till The Sea Turns Blue), reż. Jia Zhang-ke Na wiarę. „Egzorcysta" Williama Friedkina (Leap of Faith: William Friedkin on "The Exorcist”), reż. Alexandre O. Philippe Nastolatki (Adolescentes), reż. Sébastien Lifshitz TYLKO ONLINE: Ninosca (Ninosca), reż. Peter Torbiörnsso Nomada. Na tropie Bruce'a Chatwina (Nomad: In the Footsteps of Bruce Chatwin), reż. Werner Herzog Nowy Bauhaus (The New Bauhaus – The Life and Legacy of Moholy-Nagy), reż. Alysa Nahmias Ostatni samiec na Ziemi (The Last Male on Earth), reż. Floor van der Meulen Planeta 2.0 (Spaceship Earth), reż. Matt Wolf TYLKO ONLINE: Pociąg do życia (This Train I Ride), reż. Arno Bitschy Pogrzeb Stalina (State Funeral), reż. Siergiej Łoźnica Powiedz tak lub nie, reż. Pawel Hejbudzki Poza ringiem (Ringside), reż. Andre Hörmann Robolove (Robolove), reż. Maria Arlamovsky Rozterki pożądania (The Dilemma of Desire), reż. Maria Finitzo TYLKO ONLINE: SM (MS), reż. Suzanne Raes Solo (Solo), reż. David Michôd / Jennifer Peedom Spróbujmy skoczyć do studni, reż. Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz Strażnicy lasu (Wood), reż. Monica Lăzurean-Gorgan, Michaela Kirst, Ebba Sinzinger Stroiciel Himalajów (Piano to Zanskar), reż. Michal Sulima - dostępna wersja z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących Szukając Gilles'a Carona (Histoire d'un Regard), reż. Mariana Otero Tajemnice Showgirls (You Don't Nomi), reż. Jeffrey McHale Tarantino: bękart kina (QT8: The First Eight), reż. Tara Wood Teraz albo nigdy (Now), reż. Jim Rakete Tony Halik, reż. Marcin Borchardt Tymczasem na Ziemi (Samtidigt på jorden), reż. Carl Olsson Ulica Gentryfikacji 1 (The Street), reż. Zed Nelson W kręgu (Südamering), reż. Margit Lillak W obiektywie popkultury (That Click), reż. Luca Severi W obronie prawa (The Fight), reż. Elyse Steinberg, Josh Kriegman, Eli Despres Wakacje z bronią (Sommerkrieg), reż. Moritz Schulz Ważniejsza od królów (The Kingmaker), reż. Lauren Greenfield Wesołych Świąt, Yiwu (Merry Christmas, Yiwu), reż. Mladen Kovačević Wiara (Faith), reż. Valentina Pedicini Wiara i furia (Fé e Fúria), reż. Marcos Pimentel Wieloryb z Lorino, reż. Maciej Cuske Wierzymy w dinozaury (We Believe in Dinosaurs), reż. Clayton Brown, Monica Long Ross Witamy w Czeczenii (Welcome to Chechnya), reż. David France Wyrzutki (Rotjochies), reż. Maasja Ooms Wysłuchaj (Listen), reż. Astrid Bussink Z wnętrza, reż. Cezary Grzesiuk, Kystian Kamiński, Tomasz Szwan Zatoka cieni (Sea of Shadows), reż. Richard Ladkani Zawód: basista Stonesów (Quiet One), reż. Oliver Murray Ziemia jest niebieska jak pomarańcza (The Earth is Blue as an Orange), reż. Iryna Tsilyk Zimowy biwak (Talvinen järvi), reż. Petteri Saario (…) ale piękne (But Beautiful), reż. Erwin Wagenhofer #hejt (#bullyingstory), reż. Eef Hilgers 16 wschodów słońca dziennie (16 Sunrises), reż. Pierre-Emmanuel Le Goff

Pełne opisy i zwiastuny filmów dostępne są na stronie mdag.pl.

  1. Kultura

Filmy o ekologii, które warto obejrzeć podczas Millennium Docs Against Gravity

„Planeta 2.0E”, reż. Matt Wolf (Fot. materiały prasowe)
„Planeta 2.0E”, reż. Matt Wolf (Fot. materiały prasowe)
Zobacz galerię 4 Zdjęcia
Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity wystartował 4 września. W programie tradycyjnie znalazły się dokumenty poświęcone ochronie środowiska – trzy z nich polecamy szczególnie.

„Zatoka cieni”, reż. Richard Ladkani

Zacznę od austriackiego filmu „Zatoka cieni”, który z powodzeniem można by nazwać thrillerem ekologicznym. Opowiada o walce z meksykańskimi kartelami, które kontrolują nielegalne połowy w Zatoce Kalifornijskiej. Kilogram pęcherzy pławnych totoab (ta morska ryba należy do gatunków krytycznie zagrożonych wyginięciem) może na czarnym rynku osiągnąć cenę nawet 100 tys. dolarów!

„Zatoka cieni”, reż. Richard Ladkani (Fot. materiały prasowe) „Zatoka cieni”, reż. Richard Ladkani (Fot. materiały prasowe)

„Teraz albo nigdy”, reż. Jim Rakete

Drugi polecany tytuł to niemiecki „Teraz albo nigdy”, którego bohaterami jest piątka młodych ludzi z różnych kontynentów. Starają się oni powstrzymać dalszą dewastację środowiska. Najbardziej znaną z nich jest młoda Szwedka Greta Thunberg, inicjatorka międzynarodowych strajków klimatycznych młodzieży, które odbyły się także w Polsce. Poza nią w filmie pojawia się również m.in. bangladeski noblista w dziedzinie pokoju, który przeciwdziałanie skutkom kryzysu klimatycznego łączy ze strategią zrównoważonego rozwoju.

„Teraz albo nigdy”, reż. Jim Rakete (Fot. materiały prasowe) „Teraz albo nigdy”, reż. Jim Rakete (Fot. materiały prasowe)

„Planeta 2.0E”, reż. Matt Wolf

I na koniec dokument w dokumencie, czyli opowieść o futurologicznym projekcie z początku lat 90. XX wieku. Grupa zaangażowanych ekologicznie Amerykanów zamknęła się na dwa lata w samowystarczalnym obiekcie „Biosfera 2”. Oprócz archiwaliów w filmie znalazły się współczesne wypowiedzi uczestników eksperymentu.

„Planeta 2.0E”, reż. Matt Wolf (Fot. materiały prasowe) „Planeta 2.0E”, reż. Matt Wolf (Fot. materiały prasowe)

  1. Kultura

Rusza Millennium Docs Against Gravity. Polecamy 5 filmów, które warto zobaczyć

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Między nami" (Fot. materiały prasowe)
Zobacz galerię 6 Zdjęć
Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity startuje już 4 września. Projekcje odbędą się w siedmiu miastach w Polsce, a cała edycja przybierze hybrydową formę. Sekcji "Historie intymne" tradycyjnie patronuje miesięcznik "Zwierciadło". 

Millennium Docs Against Gravity to największe święto filmu dokumentalnego w Polsce. Tegoroczna edycja pod hasłem "Z czułości do świata" jest pierwszym tak dużym wydarzeniem filmowym zorganizowanym w kinach po ciężkim okresie zastoju spowodowanego pandemią koronawirusa. Festiwal rusza już 4 września i przyjmie formę hybrydową: od 4 do 18 września zostanie zaprezentowanych niemal 150 filmów na ponad 1000 pokazach w siedmiu miastach w Polsce (Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Lublinie, Bydgoszczy i Poznaniu), a następnie od 19 września do 4 października potrwa część online. Polscy oraz zagraniczni goście spotkają się zatem z publicznością na żywo oraz wirtualnie.

Festiwalowe filmy podzielono na 15 sekcji. Sekcja "Historie intymne", której patronem jest miesięcznik "Zwierciadło", z bliska przygląda się wyjątkowym bohaterom kina dokumentalnego. Tytuły wchodzące w jej skład to także niepowtarzalna okazja do obserwacji zmieniających się współcześnie różnorodnych form życia prywatnego. Poniżej przedstawiamy kilka festiwalowych pozycji, na które w szczególności warto zwrócić uwagę.

"Król rejsu"

Wśród pasażerów romantycznego rejsu po bajkowych Karaibach znalazł się baron Ronald Busch Reisinger z Inneryne, ekstrawagancki mężczyzna należący rzekomo do szkockiej arystokracji. Bohater filmu odczuwa silną potrzebę opowiadania o sobie innym pasażerom i robi wszystko, by go zauważyli. Obserwujemy, jak rozmawia z zakochanymi parami, bogatymi rodzinami, ciężko pracującą obsługą statku i emerytami. Ronald paraduje po statku w swoim feudalnym stroju, kilcie i królewskiej czapce. Pierwsze wrażenie nie jest najlepsze – wydaje się być arogancki i dumny ze swojego statusu, bogactwa oraz ekstrawaganckiego życia. Mimo że Reisinger szybko staje się duszą towarzystwa, pod jego krzykliwą powłoką skrywa samotność i niepewność.

Kadr z filmu 'Król rejsu' (Fot. materiały prasowe) Kadr z filmu "Król rejsu" (Fot. materiały prasowe)

"Rozważania o zdradzie"

Co to znaczy żyć w stałym związku? Eskalacja szczęścia czy raczej wyzwanie? Film pokazuje relacje między niewiernością, płcią i małżeństwem, łącząc 50 wywiadów z kolażem materiałów archiwalnych. Mężowie, żony i kochanki opowiadają o seksie, miłości, przyjaźni, zdradzie i tęsknocie, eksplorując temat niewierności w związku. Film odsłania pejzaż ludzkich odczuć składający się z intymności, pożądania i monotonii oraz bada głód zaspokajania ludzkich potrzeb poprzez akty wzajemnego zobowiązania się partnerów wobec siebie, a następnie odstępstwa od takich deklaracji. Reżyserka filmu Bara Jichova Tyson wprowadza do filmu intrygujące osobiste elementy, ujawniając wątki własnego romansu z przeszłości, a także ukazując jak rodziła się jej relacja z aktualnym partnerem.

Kadr z filmu 'Rozważania o zdradzie' (Fot. materiały prasowe) Kadr z filmu "Rozważania o zdradzie" (Fot. materiały prasowe)

"Kobieta"

Co to znaczy być kobietą? 2000 kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości. To intymny i emocjonalny portret kobiet, a także pean na rzecz ich wewnętrznej siły, odporności, zdolności do przeciwstawiania się przeciwnościom losu i pozytywnej zmiany świata pomimo trudności, jakie napotykają.

Kadr z filmu 'Kobieta' (Fot. materiały prasowe) Kadr z filmu "Kobieta" (Fot. materiały prasowe)

"Rozterki pożądania"

Ile wiemy o łechtaczce? Jaka jest jej biologiczna i społeczna rola? Na czym polega złożony świat kobiecej przyjemności? Film odkrywa i obala mity na temat kobiecego pożądania, ukazując starcie między polityką płci i polityką seksualności, a także relacje pomiędzy ciałem i władzą. Bohaterkami są kobiety: Rebecca, Jasmine, Umnia, Coriamma i Yixin. Jedna ​​nigdy nie miała orgazmu, druga czerpie swoją seksualną siłę z pracy jako striptizerka, trzecia docieka dlaczego w tradycyjnym islamskim małżeństwie ogranicza się przyjemność seksualną kobiet, czwartej seks pozwala odkryć samą siebie, a kolejna w dzień studiuje ekonomię, a w nocy występuje jako stand-uperka. Losy tych kobiet zespolone są z rozważaniami na temat kobiecego pożądania.

Kadr z filmu 'Rozterki pożądania' (Fot. materiały prasowe) Kadr z filmu "Rozterki pożądania" (Fot. materiały prasowe)

"Między nami"

„Między nami” to intymny portret trzech związków. Pary decydują się podjąć szczerą rozmowę, zainicjowaną zestawem pozornie prostych pytań. Powoli tworzy się przestrzeń dla wymiany skrywanych emocji i wyznań. Film jest niepozbawionym humoru obrazem współczesnej miłości, wnikliwie przygląda się znaczeniu bliskości i obecności drugiego człowieka.

Kadr z filmu 'Między nami' (Fot. materiały prasowe) Kadr z filmu "Między nami" (Fot. materiały prasowe)

  1. Zwierciadło poleca

"Jeszcze zdążę" - poruszający film Aleksandry Kutz o miłości i dobrym życiu

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Jeszcze zdążę" (Screen: YouTube @OLA KUTZ POWER, Jeszcze zdążę / Timebusters)
Dokument w reżyserii Aleksandry Kutz, do którego zdjęcia realizowano przez cztery lata w Puckim Hospicjum, założonym przez ks. Jana Kaczkowskiego zostanie zaprezentowany publiczności po raz pierwszy 5 września 2020 roku w Warszawie, podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity.

„Jeszcze zdążę” to film o pięknym życiu. O dobrym życiu. Bohaterowie dokumentu Aleksandry Kutz uczą nas czym ono naprawdę jest, czym mogłoby być, gdybyśmy tylko zatrzymali się na chwilę: żeby popatrzeć, porozmawiać, przytulić się, odetchnąć. Może wtedy okazało się, że do szczęścia potrzeba nam o wiele mniej, niż sądzimy? Że wszystko, co naprawdę ważne jest tuż obok, w zasięgu ręki? To także film o miłości. Bo kiedy człowiek kocha zaczynają dziać się cuda. Autorka bezwzględności choroby przeciwstawia miłość, troskę i uważność. Śmierć jest tragedią, ale jej świadomość może być także trampoliną do pełniejszego, radośniejszego doświadczania każdego darowanego nam dnia. Na początek wystarczy, jak mówi jedna z bohaterek: “Być otwartym i uśmiechać się codziennie do życia”.

Reżyserka przez wiele miesięcy spotykała się i rozmawiała z odchodzącymi i ich bliskimi. Nie bała się trudnych pytań, nie unikała bolesnych emocji. W tej historii jest miejsce na żal, złość, strach, ale i na śmiech, na ulgę, na zaskakujące, niezwykłe doświadczenie prawdziwej wewnętrznej wolności.

Inspiracją do stworzenia filmu był przyjaciel Aleksandry Kutz, Jacek Szymczak, który sam był Podopiecznym Puckiego Hospicjum. Stworzenie filmu o miłości było ich wspólnym marzeniem, które po śmierci kolegi musiała zrealizować sama. Choć nie jest to typowa produkcja o uczuciach, z pewnością ich w niej nie brakuje.

Film jest elementem prowadzonej przez Puckie Hospicjum kampanii „Ostatnie Chwile Szczęścia”. Ma ona na celu pokazanie, że – jak mówił ks. Jan Kaczkowski – „umieranie to etap życia, który można wypełnić sensem”. Kampania „Ostatnie Chwile Szczęścia” to także zwrócenie uwagi na to, jakie są marzenia i pragnienia w obliczu śmierci. Dzięki darczyńcom hospicjum te marzenia stają się możliwe, a podążając za Anną, Urszulą, czy Józefem my sami zaczynamy doceniać wagę drobnych gestów i najprostszych przyjemności.

Festiwal Millenium Docs Against Gravity, podczas którego będzie można obejrzeć film „Jeszcze zdążę”, odbędzie się w dniach 4-18 września w siedmiu miastach w Polsce: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Lublinie i Bydgoszczy. Część z filmów zostanie także zaprezentowana online - od 19 września do 4 października.

Premiera filmu „Jeszcze zdążę” obędzie się 5 września o godz. 16:00 w warszawskiej Kinotece (po filmie odbędzie się spotkanie autorskie).

Kolejne projekcje: 06.09 - Katowice, kino Światowid, godz. 16:30 (spotkanie autorskie) 07.09 - Warszawa, Kinoteka, godz. 16:45 07.09 - Wrocław, Dolnośląskie Centrum Filmowe, godz. 17:15 09.09 - Warszawa, kino Iluzjon, godz. 20:45 14.09 - Gdynia, GCF, godz. 19:15

  1. Kultura

Serial "Cień i kość" powróci z drugim sezonem

Archie Renaux jako Malyen Oretsev i Jessie Mei Li jako Alina Starkov w serialu
Archie Renaux jako Malyen Oretsev i Jessie Mei Li jako Alina Starkov w serialu "Cień i kość". (Fot. materiały prasowe Netflix)
Gratka dla miłośników fantasy, których tej wiosny zachwycił nowy serial Netflixa "Cień i kość". Produkcja, oparta na bestsellerowych powieściach Leigh Bardugo o uniwersum Griszów, doczeka się drugiego sezonu.

Pierwsza część opowieści o uniwersum Griszów w ciągu 28 dni od premiery została obejrzana w ponad 55 milionach gospodarstw domowych. Serial znalazł się w zestawieniu TOP 10 w 93 krajach na całym świecie i zajął pierwsze miejsce w 79 krajach, w tym w Australii, Brazylii, Niemczech, Rosji, Hiszpanii, RPA i USA. Po jego premierze trylogia "Cień i kość" oraz składająca się z dwóch części powieść "Szóstka wron" powróciły na listy bestsellerów na całym świecie i przez ponad miesiąc utrzymywały się na pierwszym miejscu listy bestsellerów "New York Timesa". Niewątpliwy sukces wróżył kontynuację serialu - teraz jest to już oficjalne. „Cień i kość” doczeka się drugiego sezonu, a poinformowali o tym członkowie jego obsady.

- Piszę o uniwersum Griszów już od prawie dziesięciu lat, więc jestem zachwycona, że będziemy mogli kontynuować tę przygodę. Jest tak wiele miejsc, które ledwo zdążyliśmy odwiedzić i nie mogę się doczekać, aby przedstawić widzom więcej świętych, żołnierzy, bandytów, złodziei, książąt i szeregowców, którzy sprawiają, że ten świat jest tak zabawny do odkrywania. To będzie prawdziwa magia widzieć, jak nasza genialna, utalentowana obsada się powiększa - mówi autorka książek i producentka wykonawcza serialu Leigh Bardugo.

Drugi sezon serialu „Cień i kość” ma składać się z ośmiu godzinnych odcinków. Jessie Mei Li (Alina Starkov), Archie Renaux (Malyen Oretsev), Freddy Carter (Kaz Brekker), Amita Suman (Inej), Kit Young (Jesper Fahey), Ben Barnes (Generał Kirigan), Danielle Galligan (Nina Zenik) i Calahan Skogman (Matthias Helvar) ponownie wcielą się w swoje role. Dodatkowe szczegóły dotyczące castingu zostaną podane w późniejszym terminie.

"Cień i kość" miał swoją premierę na platformie Netflix w kwietniu tego roku. Serial jest osadzony w rozdartym wojną świecie, a jego główną bohaterką jest osierocona w dzieciństwie Alina Starkov, szeregowa żołnierka, która odkrywa w sobie nadzwyczajną moc mogącą być kluczem do wyzwolenia jej kraju. Ogromne zagrożenie ze strony Fałdy Cienia wisi nad krajem, a Alina zostaje odcięta od wszystkiego, co znała do tej pory, aby odbyć szkolenie wojskowe jako żołnierka elitarnej armii władających magią Griszów. Opanowanie nowych zdolności przychodzi jej z trudem i stopniowo zdaje sobie sprawę, że sojusznicy i wrogowie są dwiema stronami tej samej monety i nic nie jest tym, na co wygląda w tym niezwykłym świecie. Toczy się konflikt między niebezpiecznymi przeciwnikami, wśród których znajduje się także szajka charyzmatycznych przestępców. Przetrwanie będzie wymagało czegoś więcej niż tylko magii.