1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Kiedy optymizm szkodzi?

Kiedy optymizm szkodzi?

123rf.com
123rf.com
Powszechnie uważa się, że optymizm przynosi same korzyści, bo podnosi naszą życiową energię. Jednak nadmierny optymizm może być problemem, zwłaszcza w odniesieniu do spraw finansowych.

Naukowcy z Duke University odkryli, że ludzie których poziom optymizmu jest bardzo wysoki, częściej niż inni nie są ostrożni jeśli chodzi o podejście do finansów. Nie potrafią oni bowiem planować w sposób długo planowy i działać w sposób rozsądny.

Manju Puri i David Robinson, profesorowie z Duke University, opublikowali w Journal of Financial Economics raport, w którym wyjaśniają różnice między optymistami a optymistami ekstremalnymi, co dostarcza nam istotnych informacji na temat psychologicznych mechanizmów, działających na ekonomiczny styl życia. Ekstremalni optymiści stanowią 5 procent optymistów. W małych dawkach optymizm może prowadzić do podejmowania mądrych decyzji finansowych, w skrajnych przypadkach dzieje się wręcz odwrotnie. Jak rozpoznać te dwie grupy?

Optymiści:

  • mają większą wydajność pracy, więc często dłużej pracują,
  • potrafią robić inwestycje,
  • zdarza im się zapisywać na co wydają pieniądze,
  • spłacają karty kredytowe na czas,
  • mają przekonanie, że ich dochody będą rosnąć,
  • działają w kierunku zapewnienia sobie emerytury,
  • często żyją w związku małżeńskim.
Skrajni optymiści:
  • pracują mniej godzin,
  • nie robią inwestycji,
  • nie planują wydatków,
  • nie płacą rachunków i debetów na czas,
  • nie znają swojego stanu posiadania,
  • nie myślą o swojej przyszłości finansowej,
  • częściej są singlami.
Naukowcy twierdzą, że to badanie może pomóc ludziom zrozumieć i przezwyciężyć cechy osobowości, które mogą negatywnie wpływać na ważne decyzje finansowe. - Jeden lub dwa kieliszki czerwonego wina dziennie są zdrowe – mówi Robinson. - Ale nie cała butelka. Tak samo jest z optymizmem. Być trochę optymistycznym jest naprawdę korzystne, ale zbyt wiele tej cechy może prowadzić do pewnych naprawdę złych wyborów ekonomicznych.

Źródło: Duke University

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze