fbpx

5 prostych zasad praktyki uważności

5 prostych zasad praktyki uważności
123rf

 

Psychiczne i fizyczne korzyści z medytacji i praktyki uważności są nie do przecenienia. Przede wszystkim jest to redukcja skutków stresu i życie zgodne ze sobą, w uważności na swoje wnętrze.

Wydawać się może, że w codziennej bieganinie, w natłoku obowiązków i zadań do wykonania, praktyka uważności jest niemożliwa do wprowadzenia w życie. Może jesteś przekonana, że nie można znaleźć czasu na medytacje, ćwiczenia oddechowe czy kontrolę myśli. Tymczasem praktyka uważności nie wymaga osobno poświęconego czasu i jakichś skomplikowanych rytuałów czy umiejętności. Chodzi raczej o wyćwiczenie w sobie dobrych nawyków uważności, które będą ci towarzyszyć właściwie przez cały czas, nie zakłócając rytmu funkcjonowania, tylko nadając życiu inną, lepszą jakość. Według Jona Kabata Zina w praktyce uważności ważnych jest 5 zasad.

1. Świadome oddychanie. Wystarczy, że przez 5-10 minut dziennie zwrócisz uwagę na swój oddech. Obserwuj swój naturalny oddech przez ten krótki czas. Możesz to robić w każdej wygodnej pozycji siedzącej czy leżącej.

2. Kontakt z oddechem podczas wykonywania różnych czynności. Postaraj się „wiedzieć”, że oddychasz, gdy idziesz, czytasz książkę, rozmawiasz z kimś. Po prostu jak najczęściej uświadamiaj sobie, że wdychasz i wydychasz powietrze. Wracaj do teraz.

3. Wprowadź świadomość do rutynowych czynności. Już od momentu otworzenia oczu rano, bądź świadoma, co robisz i jak się przy tym czujesz oraz co myślisz. Bierzesz prysznic, zmywasz naczynia, robisz zakupy, odpowiadasz na e-maile, bądź w pełni zaangażowana i świadoma siebie.

4. Przenieś świadomość do ciała. Praktyka uważności polega na tym, żeby wyćwiczyć kontakt z tym, co „mówi” ciało. Bycie świadomym wszystkich jego sygnałów to odbieranie wiadomości od naszej duszy, która w ten sposób do nas „przemawia”. Dobrze wiedzieć, że na jakieś sytuacje czy ludzi reagujemy delikatnym skurczem w żołądku czy odprężeniem mięśni.

5. Podejmij decyzję o tym, co w praktyce uważności jest dla ciebie najważniejsze i co chcesz rozwijać. Kiedy już opanujesz podstawowe zasady bycia uważną, zastanów się, co najbardziej ci pomaga. Może świadome oddychanie rozwiniesz w medytację, może w utrzymywaniu świadomości ciała pomoże ci joga? Sięgnij do książek o praktyce uważności i poszukaj czegoś specjalnie dla siebie.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>