fbpx

10 sposobów, jak odbić się od dna

10 sposobów, jak odbić się od dna
123rf.com

Dno może być różnie rozumiane. Zwykle jest to moment, kiedy wydaje nam się, że gorzej już być nie może. Przeżywamy ból z powodu zdrady, rozstania, poważnych problemów finansowych, śmierci bliskiej osoby. Dnem mogą być związane z tymi wydarzeniami stany depresyjne. Jak z nich wyjść?
1. Pozwól sobie na przeżycie żalu

Odważ się rozpaczać z powodu straty. To jest konieczne, żeby poczuć dno, od którego będziesz mogła się odbić. Ten proces będzie miał swoje przypływy i odpływy, raz będziesz się lepiej, raz gorzej. Poddaj się temu, bądź w kontakcie ze swoimi uczuciami.

2. Miej świadomość, że nie jesteś wyjątkiem – sięganie dna jest rzeczą ludzką

Jest w nas tendencja, żeby wstydzić się swojej złej formy z powodu trudności życiowych. Tymczasem prawie każdy z nas chociaż raz znajduje się w takiej sytuacji, że wydaje mu się, że sięga dna. Taka świadomość pomaga na nie zejść.

3. Nie opieraj się, opór jest daremny

Każda próba uniknięcia trudnych uczuć tylko nasila kryzys. Ucieczki w działanie, używki, angażowanie się w nową relację działają na krótką metę. Opieranie się czemuś, co próbuje się wewnątrz nas wydarzyć na poziomie uczuć, jest szkodzeniem sobie. Jeśli jakiemuś procesowi opierasz się, nasilasz negatywne emocje. Dlatego, gdy przyjdą trudne uczucia, oddychaj głęboko i pozwalaj sobie je poczuć w ciele.

4. Pozostań w kontakcie z innymi ludźmi

To naprawdę nie jest dobry czas, aby całkowicie wycofać się z życia. Możesz bardzo potrzebować dotykać swojego dna w samotności (to naturalne i potrzebne), ale staraj się choć trochę czasu spędzać z przyjaciółmi. Postawa społeczna nie tylko pomaga poczuć się lepiej, ale stwarza też większą przestrzeń na przetwarzanie zdarzeń i rozwiązywanie problemów. Poprzez kontakt z innymi ludźmi zyskujemy inny punkt odniesienia.

5. Ćwicz życzliwość dla innych ludzi

Coraz więcej badań dowodzi, że życzliwość wzmacnia nasze poczucie własnej wartości i zbliża do drugiego człowieka. Kiedy sama przechodzisz kryzys, ćwicz się w aktach dobroci.

6. Nie śpiesz się

Nikt z nas nie przepada za przeżywaniem bólu, dlatego podejmujemy działania, które go uśmierzą. Miej świadomość, że czas leczy rany.

7. Pamiętaj o tym, że masz w sobie naturalną odporność

Badania udowadniają, że większość z nas potrafi dość szybko odbić się od dna. Mamy w sobie moc, żeby przeżyć traumę. Zaufaj swojej wewnętrznej sile.

8. Spędzaj więcej czasu z ludźmi, jeśli jesteś ekstrawertykiem, często bądź sam, jeśli introwertykiem

Ekstrawertycy w dużej mierze czerpią energię życiową z kontaktów z ludźmi. Jeśli tak jest w twoim przypadku, nie żałuj sobie spotkań towarzyskich. Introwertycy zaś lepiej czują się, gdy spędzają czas sam na sam ze sobą. Jednak i jednym i drugim, zwłaszcza w czasie kryzysu, potrzebna jest równowaga między tymi dwoma sposobami spędzania czasu.

9. Raz w tygodniu pomyśl o tym, za co jesteś wdzięczna

Wdzięczność naprawdę pomaga, ale codzienna lista w czasie, kiedy próbujesz odbić się od dna, może być zniechęcająca. Badania pokazują, że praktykowanie uczucia wdzięczności raz w tygodniu przynosi korzystne rezultaty. Zmienia się perspektywa w spojrzeniu na świat.

10. Nie pozwól, aby emocjonalne demony miały nad tobą władzę

Negatywne emocjonalne stany są jak demony, które przejmują stery statku zwanego życiem. Naszym zadaniem jest sterować nim razem z demonami na pokładzie. W czasie odbijania się od dna może ci się wydawać, że jesteś zbyt słaba, żeby z nimi wygrać. Smutek, żal, rozpacz, lęk mogą cię przytłaczać tak bardzo, że nie widzisz możliwości wygrania z nimi. Nie walcz zatem z tymi uczuciami. Przyjmij je (co nie będzie oznaczało, że je lubisz), a one oddadzą ster, by twój statek popłynął w kierunku uzdrowienia.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze