1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie
  4. >
  5. Hashimoto i niedoczynność tarczycy – co powinniśmy spożywać według ajurwedy?

Hashimoto i niedoczynność tarczycy – co powinniśmy spożywać według ajurwedy?

Czy wiesz, że wszystko, co jesz, wpływa zarówno na twoje ciało, jak i na umysł? To jedna z podstawowych zasad w ajurwedzie. (Fot. iStock)
Mianem choroby w ajurwedzie określa się stan, w którym doświadczamy nawet najmniejszych zmian funkcjonowania organizmu. Dzieje się tak, gdy któraś z dosz (wata, pitta lub kapha) wychodzi z równowagi, czyli jest jej za dużo. Jednym z podstawowych sposobów na przywrócenie równowagi jest odpowiednia dieta – trzeba tylko wiedzieć, co jeść i pić, a także – jakie stosować przyprawy. Wskazówek udziela Przemek Wardejn, konsultant ajurwedyjski.

Czego powinniśmy jeść więcej, a czego mniej przy zwykłej niedoczynności tarczycy?

Więcej:

  • wodorosty
  • rzodkiewka
  • buraki
  • marchewka
  • jęczmień
  • ryby
  • płatki owsiane
  • ziemniaki
  • banany
  • mleko
  • fasolka mung
  • ogórek
  • sok z trzciny cukrowej
  • lekkostrawne produkty mleczne
  • olej kokosowy
  • produkty zawierające witaminę A
  • dynia
  • warzywa liściaste
  • orzechy włoskie
  • algi morskie
  • wodorosty do sushi
  • kiełki
  • herbata imbirowa
  • herbaty ziołowe
  • żółtka jajek
  • drożdże
  • podroby
  • jagody goji
  • nasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6

Mniej:

  • rzepak (olej rzepakowy – poniżej 0,5 l dziennie)
  • kapusta
  • kiełki brukselki
  • brokuły
  • kalafior
  • słodkie ziemniaki
  • kukurydza
  • kasza jaglana
  • soja
  • jedzenie zawierające konserwanty
  • biała mąka
  • cukier
  • węglowodany (poza tymi w ziemniakach i produktach pełnoziarnistych)
  • ciastka
  • słodycze
  • produkty wysokokaloryczne
  • ryż (ewentualnie można jeść ryż niełuskany)
  • kawa
  • czarna herbata
  • napoje gazowane
  • alkohol

Czego powinniśmy jeść więcej, a czego mniej przy hashimoto?

Więcej:

  • aloes
  • czarna porzeczka
  • marchew
  • olej kokosowy
  • cykoria
  • granat
  • słodkie ziemniaki
  • jabłko (pieczone)
  • melon
  • kolendra (świeża)
  • sok z żurawiny
  • jarmuż
  • sałata czerwonolistna
  • czosnek
  • kumin
  • czarny pieprz
  • imbir
  • asafoetida
  • czarnuszka
  • kefir
  • jogurt (najlepiej fermentowany 24–29 godzin)
  • wodorosty
  • jogurt kozi
  • kimchi
  • grzyb herbaciany
  • nattō
  • wszystkie owoce i warzywa (poza tymi, które wyszczególnione są w „Mniej”)
  • kapusta kiszona
  • kiszonki
  • kiełki
  • siemię lniane
  • nasiona konopi
  • nasiona chia
  • kurkuma
  • chili
  • trawa pszeniczna
  • otręby
  • pełnoziarniste pieczywo
  • brązowy ryż
  • sok pomarańczowy

Mniej:

  • pożywienie przetworzone
  • mąka
  • rafinowany cukier
  • jogurt
  • drożdże
  • kwaśne owoce
  • pomidory
  • gluten
  • zboża
  • nabiał (pasteryzowany, homogenizowany)
  • olej (rafinowany)
  • jedzenie „ciężkie”
  • skrobia
  • rośliny strączkowe
  • słodziki
  • kapusta
  • kiełki brukselki
  • brokuł
  • kalafior

Napary na tarczycę

Wiesiołek – nasiona lub ziele wiesiołka zalej wrzątkiem, zaparzaj pod przykryciem 10 minut i odcedź. Wiesiołek równoważy poziom hormonów w organizmie, ale stosuje się go przede wszystkim przy niedoczynności tarczycy. Najlepiej wypijać 2–3 szklanki naparu dziennie.

Melisa – ma bardzo kojące właściwości. Zwykle stosuje się ją przy nadczynności tarczycy, pomocniczo przy zrywach (gniew) emocjonalnych. Zaparzać jedną łyżkę (saszetkę) zioła w szklance wrzątku około 7 minut. Pić co najmniej raz dziennie. Najlepiej przed snem.

Imbir – napar imbirowy jest jednym z najbardziej korzystnych napojów dla człowieka. Oprócz tego, że doskonale poprawia trawienie, oczyszcza organizm z toksyn, to jest także wskazany przy niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto. Poprawia krążenie, przez co dodaje energii i wzmacnia naturalną odporność organizmu. Zalej wrzątkiem pokrojony w drobne paski i obrany ze skórki kawałek (około 10 g) świeżego korzenia imbiru. Możesz dodać (pokruszoną) laskę cynamonu cejlońskiego i kilka nasion goździka. Przed podaniem wciśnij trochę cytryny. Taki napar możesz popijać przez cały dzień.

Pokrzywa – dzięki dużej zawartości jodu doskonała przy niedoczynności tarczycy. Wystarczy zalać 1–2 łyżki pokrzywy (lub 1–2 saszetki) i parzyć pod przykryciem 5–10 minut. Spożywać 2 razy dziennie.

Lukrecja jest ziołem, które działa przeciwzapalnie, ale także redukuje poziom autoagresji, hamuje rozwój niektórych typów raka tarczycy oraz reguluje poziom hormonów. Dlatego mogą ją spożywać osoby zarówno z nadczynnością, jak i z niedoczynnością tarczycy oraz z chorobą Hashimoto. Dodaj 4 łyżki lukrecji na 0,5 litra wody, doprowadź do wrzenia. Wyłącz gaz, przykryj garnek i zaparzaj przez 10 minut. Odcedź. Wypijaj 2–4 szklanki dziennie.

Napar z lukrecji i imbiru doskonałe połączenie dwóch ziół, które spożywane razem wzajemnie wzmacniają swoje właściwości. Proponowane zwłaszcza osobom z niedoczynnością tarczycy. Do 2 litrów wody wsyp ¼ kubka korzenia lukrecji i pokrojony w plasterki (nieobrany ze skórki) korzeń imbiru długości palca. Doprowadź do wrzenia, zmniejsz gaz do minimum i pod przykryciem zaparzaj około 10 minut. Wypijaj 3–4 szklanki dziennie.

Co powinno zniknąć z twojego płynnego menu? Napoje gazowane, soki z kartonu, napoje słodzone cukrem lub syropem glukozowo-fruktozowym, alkohol, w większych ilościach kawa i herbata z teiną. Aby nie uszczuplać swoich rezerw energetycznych, najlepiej zrezygnuj z napojów zawierających kofeinę (lub pij ich jak najmniej).

Warto wiedzieć

Ciągle ci zimno, masz problemy trawienne i wahania nastroju? Nawet wiosną i latem powinieneś unikać picia zimnych napojów. Najlepiej noś przy sobie termos z ciepłą wodą z cytryną i imbirem lub naparem z tulasi. Możesz często sięgać po rozgrzewające i poprawiające trawienie napary ziołowe (jak na przykład herbatka z goździkami, kuminem i koprem włoskim) lub napary (na przykład z pokrzywy, bo jest krwiotwórcza i moczopędna, a obrzęki to częsty problem osób z niedoczynnością).

Cierpisz na hashimoto? Najwyższy czas, abyś zadbał o swoją florę bakteryjną jelit. W tym celu możesz codziennie pić wodę z dobrej jakości kiszonek (najlepiej domowych; świetny jest płyn z pikli nuka), kwas buraczany, kombuchę (grzyb herbaciany), naturalne maślanki i kefiry (jeśli nie masz nietolerancji laktozy, która może towarzyszyć przewlekłemu zapaleniu tarczycy).

Więcej w książce: „Zdrowa tarczyca. Twoja droga do równowagi hormonalnej” Karoliny i Macieja Szaciłło

W książce „Zdrowa tarczyca” znajdziesz:

  • kompleksowe, odpowiednio zbilansowane jesienno-zimowe oraz wiosenno-letnie menu dla osób z niedoczynnością tarczycy oraz chorobą Hashimoto;
  • techniki oddechowe, medytacje, zabiegi olejowe, które przyśpieszą powrót do zdrowia i pomogą je zachować;
  • informacje o toksynach zawartych m.in. w kosmetykach, środkach czystości, jedzeniu.
Zdrowa tarczyca Karolina i Maciej Szaciłło Zobacz ofertę promocyjną
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze