Oczy przed komputerem

123RF.com

Poranna joga dla oczu

Najpierw zamrugajmy szybko parę razy, potem mając oczy otwarte, wykonajmy następujące ruchy gałkami: góra−dół, lewo−prawo, po skosie z góry od lewej do dołu po prawej, po skosie z góry po prawej do dołu po lewej, następnie − zgodnie z ruchem wskazówek zegara i przeciwnie. Wyciągnijmy przed siebie prawą rękę, zbliżajmy ją stopniowo do twarzy, cały czas patrząc na czubek palca wskazującego (potem to samo z lewą ręką). Popatrzmy na czubek nosa, a następnie do góry w kierunku punktu między brwiami (trzeciego oka). Na koniec mocno zamknijmy oczy, a potem rozluźnijmy się. Rozgrzejmy dłonie, pocierając je o siebie, i przyłóżmy na 1−2 min do oczu, tak by poczuć ciepło płynące z dłoni. Ten cykl ćwiczeń powtórzmy rano 12 razy. Jeśli w ciągu dnia poczujemy, że oczy są przemęczone, wykonajmy go ponownie, zwłaszcza „kompres z dłoni”, który szybko regeneruje oczy i je wzmacnia.

Pracownia Dobrego Zdrowia, ul. Racławicka 28, Warszawa, tel. (22) 409 03 54, www.yogamedica.pl, oraz Jiva Ayurveda Polska, tel. (22) 751 97 97, www.jiva.com, www.ajurweda.pl

Dr n. med. Ocz Batyn, specjalista chorób wewnętrznych i medycyny orientalnej

Medycyna mongolska dostrzega zależność między zmysłem wzroku a krążeniem krwi w organizmie i jego ogólną kondycją. Dzieje się tak ze względu na związek oczu z wątrobą − są nawet nazywane „kwiatem wątroby” (jeśli organ ten jest zdrowy i dobrze pracuje, to także oczy są zdrowe, lśniące). Na stan oczu mają wpływ przede wszystkim cechy dziedziczne, uwarunkowania biologiczne oraz styl życia. Zauważono np., że kobiety, u których menopauza pojawiła się zbyt wcześnie (przed 40. rokiem życia) lub bardzo późno, miewają kłopoty z oczami, co przypisuje się zaburzeniom hormonalnym. Oczom nie służą również dieta wysokotłuszczowa, nadmiar witamin A, E i K, alkohol, papierosy, niektóre leki (m.in. uspokajające, sterydowe, pigułka antykoncepcyjna) oraz brak ruchu i wielogodzinna praca przy komputerze. W efekcie przybywa ludzi noszących okulary i chorych na jaskrę czy zaćmę. Aby przerwać to błędne koło, trzeba zadbać, by poziom cholesterolu i ciśnienie krwi nie przekraczały norm, każdego wieczoru pół godziny spacerować, a przede wszystkim unikać stresu i negatywnych emocji.

Radzę też codziennie poćwiczyć oczy: zamykamy je i wodzimy nimi zgodnie z ruchem wskazówek zegara i odwrotnie, potem z góry na dół, z dołu do góry, w lewo, prawo (po dziesięć razy). Następnie otwieramy oczy i powtarzamy ćwiczenie. Doskonałym regenerującym zabiegiem jest patrzenie w filiżankę (białą porcelanową) wypełnioną czystą wodą. Najpierw patrzymy dwojgiem oczu, potem jedno zasłaniamy, wstrząsamy naczyniem, by powstały fale, i wpatrujemy się w nie. Potem drugie oko. Ten zabieg to nie magia. Odbite promienie świetlne drażnią oko i pobudzają do pracy naczynia krwionośne. Na koniec opłukujemy powieki chłodną przegotowaną wodą. Wieczorem intensywnie masujemy i uciskamy spód pierwszego i drugiego palca u lewej stopy (receptory prawego oka) i u prawej (receptory lewego).

Jeśli mimo naszych wysiłków stan oczu nie ulegnie poprawie, radzę pójść do okulisty oraz do lekarza medycyny orientalnej.

Oczy na spacerze

Medycyna mongolska uznaje czas między 11.40 a 13.40 za najkorzystniejszy dla zmęczonych narządów, w tym także oczu. Porę tę nazywa czasem konia. Koniecznie trzeba wtedy się zrelaksować, wyjść na chwilę z biura, pomyśleć o czymś przyjemnym. Zamknijmy oczy i zwróćmy twarz ku słońcu. Najpierw będziemy widzieli różne odcienie czerwonego i pomarańczowego (to znak, że oczy są jeszcze zmęczone), a potem pojawi się kolor biały, co będzie oznaczało, że oczy odpoczęły.

Dr Ocz Batyn przyjmuje w Gabinecie Pomocy Zdrowotnej w Warszawie przy ul. Bednarskiej 26/1, tel. (22) 826 97 76 oraz 0-603 33 60 95; e-mail: ochbatyn@yahoo.com