fbpx

Iwona Kozak: Zdrowy układ

Iwona Kozak: Zdrowy układ
123rf.com

To nie przypadek, że słowo „hormon” jest tak bliskie słowu „harmonia”. Hormony mają ogromną moc i mogą równie dobrze nasze poczucie harmonii zburzyć, jak i pomóc w jego osiągnięciu.
Stres, niezdrowe odżywianie, toksyczne substancje i emocje zakłócają subtelną gospodarkę hormonalną i destruktywnie wpływają na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Najczęstsze symptomy to stany napięcia przedmiesiączkowego, wzrost wagi, wypadanie włosów, problemy z cerą, stałe przemęczenie, osteoporoza, alergie, stany lękowe, depresja, nagłe zmiany nastroju.

Jak holistycznie zatroszczyć się o gospodarkę hormonalną?

1. Jedzmy lekkostrawne posiłki, pełnoziarniste kasze, ryż, fasolkę (np. mung i cieciorkę) i świeże warzywa. Wyeliminujmy żywność przetworzoną, zmniejszmy ilość spożywanych serów, mięsa, cukru i kofeiny; nie przejadajmy się.

2. Włączmy do codziennej diety kwasy omega 3 i 6, występują one np. w oleju lnianym, pestkach dyni, słonecznika, siemienia lnianego i wiesiołka.

3. Praktykujmy jogę dwa razy w tygodniu lub wykonujmy codziennie dziesięć powitań słońca. To stymuluje pracę poszczególnych gruczołów i pomaga w zbalansowaniu wydzielanych hormonów. „Ośmiotygodniowy program zintegrowanej terapii jogą bardziej niż same ćwiczenia fizyczne zmniejsza symptomy menopauzy, stresu, stanów neurotycznych (np. depresyjnych, odczucia złości, poczucia winy)” – takie podsumowanie badań naukowych opublikował „The Journal of the North American Menopause Society”. Jeśli nie mamy dostępu do zajęć jogi, codziennie uprawiajmy ulubiony sport lub wybierzmy się na 30-minutowy szybki spacer.

4. Nasz organizm potrzebuje głębokiego odpoczynku, więc pamiętajmy, aby sen był wystarczająco długi.

ZAMÓW

E-WYDANIE

5. Medytacja i oddech wpływają antystresowo i oczyszczająco, pomagają uwolnić toksyczne emocje. Medytujmy chociaż dziesięć minut dziennie. Możemy też zacząć od wykonania dziesięciu głębokich oddechów, wydłużając w miarę praktyki każdy wdech i wydech.

6. Kierujmy myślami tak, aby były pozytywne i życzliwe, wtedy dodadzą nam energii, zwiększą pewność siebie i wewnętrzną moc.

7. Nauczmy się wyrażać emocje konstruktywnie i na bieżąco. Toksycznych uczuć pozbywajmy się dzięki medytacji i prawidłowemu oddechowi.

8. Używajmy naturalnych kosmetyków. Według organizacji David Suzuki Foundation niektóre składniki w nich zawarte mogą przyczynić się do zachwiania pracy układu endokrynologicznego. Są to m.in.: BHA (butylowany hydroksyanizol), BHT (butylowany hydroksytoluen), parabeny, sole aluminium, parafiny, silikony, triclosan.

9. Dbajmy o higienę osobistą. Bezpośrednio przed kąpielą wsmarowujmy w ciało pół łyżeczki oleju kokosowego.

10. Chrońmy głowę. Nośmy czapkę w chłodne dni, a w słoneczne przebywajmy w cieniu. Przysadka mózgowa steruje pozostałymi gruczołami dokrewnymi i dlatego według ajurwedy musimy szczególnie dbać o to, aby nie przegrzewać i nie przechładzać głowy.

11. Stosunki seksualne odbywajmy tylko wtedy, gdy mamy na nie autentyczną ochotę.

12. Żyjmy w zgodzie ze sobą – według ajurwedy kobiety, które w pełni się akceptują i zajmują tym, co daje im poczucie spełnienia i radości, łagodniej przechodzą zarówno miesiączkę, jak i menopauzę.

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>