fbpx

Przetrwać wiosenne przesilenie

Przetrwać wiosenne przesilenie
123rf.com

Początki wiosny to trudny czas dla organizmu. Wahania temperatur mają bezpośredni wpływ na samopoczucie oraz odporność. Gdy na zewnątrz pogoda płata figle, zaczynamy intensywniej korzystać z wewnętrznych
zasobów, czyli: witamin, minerałów oraz cennych kwasów tłuszczowych. Dodatkowo rośnie apetyt. Jak na bieżąco zasilać organizm?

Nieprzypadkowo druga fala zachorowań przypada właśnie na marzec. Bezpośrednią przyczyną wielu chorób są wirusy i bakterie, liczne w okresie przesilenia. Dobrze odżywiony organizm będzie skutecznie się bronił przed wtargnięciem i rozwojem chorobotwórczych drobnoustrojów. „Niedobory żywieniowe ułatwiają bakteriom przeniknięcie do wnętrza i tworzenie ognisk zapalnych. Ale objawom przesilenia wiosennego łatwo możemy zaradzić. Jak? Wystarczy uzupełnić składniki, których o tej porze roku naszemu organizmowi brakuje najczęściej. Szczególnie ważne dla podniesienia odporności. są: witamina A, E, C, żelazo, cynk, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz ‚słoneczna witamina’ D, na której niedobór jesteśmy szczególnie narażeni w okresie przejściowym. Aby cieszyć się dobrym zdrowiem, powinniśmy zadbać o to, by na naszym talerzu częściej gościły ryby, jajka, mięso, pestki dyni, warzywa – surowe i kwaszone. Warto też wspomnieć o produktach zawierających naturalne antybiotyki takich jak czosnek, cebula, chrzan i rzeżucha, które również wspomagają odporność”, zaznacza Aleksandra Koper, Specjalista ds. żywienia z Fundacji BOŚ.

Warzywa i owoce są cennym źródłem składników pokarmowych. Trzeba jednak uważać, by nie straciły wartości odżywczych w trakcie przygotowywania. Na co zwrócić uwagę?

  • Przede wszystkim wybierajmy owoce świeże i dojrzałe, a nie zwiędnięte i nadpsute.
  • Nie musimy ich obierać, ponieważ tuż pod skórką znajdują się znaczne ilości składników mineralnych i witamin. Warto jednak pamiętać, by je dokładnie umyć tuż przed rozdrobnieniem, ponieważ moczenie i płukanie pokrojonych owoców i warzyw powoduje również wypłukiwanie cennych składników: witaminy C, kwasu foliowego i składników mineralnych. Np. młodej marchewki nie musimy odbierać, wystarczy dokładnie wyszorować ją szczoteczką, opłukać i zjeść jako przekąskę albo przygotować zdrowy sok, bez dodatku cukru.
  • Dodatkowo trzeba chronić warzywa i owoce przed światłem, dlatego najlepiej kroić tuż przed spożyciem albo przechowywać w lodówce.
  • Godne polecenia jest też duszenie warzyw albo gotowanie ich na parze, które zapobiega utracie składników odżywczych.

Przesilenie wiosenne wiąże się ze spadkiem nastroju i formy. Zimą mniej się ruszamy, rzadziej również mamy kontakt z promieniami słonecznymi. Wiosną łatwiej zmotywować się do sportu i ćwiczeń fizycznych. Warto, ponieważ aktywność fizyczna ułatwia powrót organizmu do równowagi.

 

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>