fbpx

Instalacja „Maszyna czasu” Aleksandry Wasilkowskiej na warszawskim Dworcu Centralnym

Materiały prasowe

Aleksandra Wasilkowska wciąga widzów w bezpośrednie uczestnictwo w swoich projektach. To ludzie współtworzą zdarzenia i przestrzeń jej projektów, często przypadkowo lub balansując na granicy ryzyka.

W minionym roku jej instalacja „Emergency Exit”, stworzona wraz z Agnieszką Kurant, reprezentowała Polskę na Biennale Architektury w Wenecji przyprawiając o drżenie łydek wszystkich, którzy zdecydowali się skorzystać z tytułowego wyjścia awaryjnego – skoku w nieznane. Tak zakwestionowany został porządek bezpieczeństwa nakazany architekturze przez prawo.

Tym razem Wasilkowska wykorzystując pozostałości dawnej informacji wizualnej remontowanego Dworca Centralnego w Warszawie buduje czasoprzestrzenny tunel unoszący chętnych ku górze. Jak pisze autorka:

„Czas jaki mija pomiędzy dwoma zdarzeniami nie jest jednoznacznie określony, lecz zależy od obserwatora i jego układu odniesienia. Instalacja ‚Time Machine’ to wprawienie dwóch ciał w ruch. Podróżujący uwięzieni w maszynie przemierzają czasoprzestrzeń hali dworca, a czas ich podróży jest nieznany. Podróżujesz więc na własne ryzyko”.

„Time Machine / Maszyna czasu” inauguruje działalność Galerii Open – projektu Dworca Polskiego, otwierającą przestrzenie dworców kolejowych na sztukę. Projekt jest częścią starań Warszawy o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Grzegorz Piątek, kierownik artystyczny Warszawa ESK 2016 mówi:

„Wierzymy, ze sztuki można doświadczać w mieście na każdym kroku, że nie musi ona być czymś, co dzieje się w wyznaczonym miejscu o wyznaczonej godzinie. Żeby obejrzeć ‚Time Machine’ nie trzeba iść do muzeum i kupić biletu. Instalacja stoi na dworcu, przez który rocznie przetacza się 20 milionów ludzi. Każdy może trafić na ‚Time Machine’ przypadkiem i dać się porwać. Ten projekt to jednocześnie symbol zwrócenia Dworca Centralnego warszawiakom. Kiedyś go podziwiano, potem się go wstydziliśmy. Teraz, po remoncie, znów możemy być z niego dumni.”

Kurator: Jarosław Trybuś.

Instalację można oglądać od 12 czerwca do 2 lipca 2011 w hali głównej Dworca Centralnego w Warszawie.