Podczas wystawy prezentowany będzie film Karoliny Breguły, "Fire Followers" oraz materiały pokonferencyjne "Formy przestrzenne".
Karolina Breguła o swoim filmie: "Fire-Followers" to opowieść o niewielkim mieście, którego mieszkańcy boją się sztuki. Przez wieki miasto regularnie płonęło. Nowoczesne metody pozwoliły zabezpieczyć je przed pożarami, dzięki czemu jego mieszkańcy wreszcie mogą żyć wolni od obawy, że w każdej chwili może nadejść kolejna katastrofa. Mimo to nie opuszcza ich strach.
Wszyscy spodziewają się pożaru spowodowanego przez szanowanego w mieście historyka sztuki. Mówi się, że jego zdaniem powracające systematycznie niszczycielskie pożary trawiące zasoby muzealnych magazynów stały się naturą lokalnej sztuki i do dzisiaj warunkują jej prawidłowy rozwój. Jeśli nie zostanie zniszczona tradycja, młodzi artyści nie będą w stanie tworzyć.
Mieszkańcy miasta podejrzewają, że historyk sztuki prowadzį tajną organizację mającą na celu wywołanie pożarów, które pochłoną historyczne dzieła. Uważa się, że zagrożone są muzea, galerie i prywatne kolekcje sztuki. Ze strachu o swoje domy ludzie pozbywają się wartościowych dzieł, dzielnice sąsiadujące z instytucjami sztuki coraz bardziej pustoszeją. Wszyscy zabezpieczają się przed spodziewanym wielkim pożarem.
Nie ma żadnych dowodów na istnienie i działalność organizacji, której wszyscy się boją. Mimo to narasta strach i paranoja, rzucając cień na spokojne życie miasta. Sztuka staje staje się nagle palącym tematem."
Relacje pomiędzy rzeźbą a katastrofą to temat drugiego z projektów, które zobaczyć można w Atlasie Sztuki. Artystkę interesuje katastrofa w różnych wymiarach. Katastrofie często towarzyszy nagłość, występuje element zaskoczenia, różna jest skala zniszczeń w następstwie katastrofy, dotyka ona nie tylko ludzi, poza tym jest coś niezwykłego fascynującego w samej katastrofie.
"Formy przestrzenne jako centrum wszystkiego" to propozycja nowego spojrzenia na formy
przestrzenne w obliczu nadchodzącego zagrożenia. Artystka zaprosiła naukowców różnych dyscyplin do udziału w interdyscyplinarnej konferencji poświęconej formom przestrzennym w obliczu katastrofy. Programowana śmierć komórek na przykładzie komórek drewna zilustrowanych formą przestrzenną autorstwa Lecha Kunki, Zmiana lokalizacji form przestrzennych a aktywność
mózgu czy Form przestrzennych analiza matematyczna to wybrane tytuły prezentacji podczas wspomnianej konferencji, która w dniach 14-15 grudnia 2012 roku odbyła się w Elblągu. Sama artystka określa swój elbląski projekt jako "performatywną konferencję naukową". W Atlasie Sztuki pokażemy wybraną dokumentację tego projektu w formie instalacji.
Urodzona w 1979 roku Karolina Breguła to jedna z najciekawszych polskich artystek młodego pokolenia. Jest absolwentką PWSFTviT w Łodzi (studia w latach 2005-2010), wcześniej ukończyła Europejską Akademię Fotografii w Warszawie (2002-2004) oraz Szkołę fotograficzną GFU prowadzoną przez Folkuniversitetet w Sztokholmie (2000-2002). W 2011 roku rozpoczęła studia
doktoranckie w Łódzkiej Szkole Filmowej. Laureatka nagrody Samsung Art Master, stypendystka MKiDN i Funduszu Wyszehradzkiego.
Karolina Breguła, Centrum wszystkiego. Piątek, 11 stycznia br. o godzinie 19.00.