Dobry prezent musi być dopasowany do osoby obdarowywanej,
trafić w jej gusta, nie w nasze. Najważniejsze to zidentyfikować potrzebę
i kupić to, co najlepiej na nią odpowiada.
Święta to czas kupowania za dużo, nadkonsumpcji, nadprodukcji. Jedzenia, ale też rzeczy, czasem takich, które nie powinny nawet powstać, a co dopiero zostać komuś podarowane. By nie dewastować naszej pękającej już w szwach planety, prezenty warto wybierać dobrze. Te niepotrzebne są zmartwieniem, hałasem wizualnym, bałaganem, który zaśmieca nasze najbliższe otoczenie, w rezultacie lądują na śmietniku, stając się egzemplifikacją marnotrawstwa zarówno pieniędzy, jak i zasobów Ziemi.
Nieprzypadkowo mówi to osoba zajmująca się zawodowo tworzeniem rzeczy. Pytanie, jak projektować przedmioty i sprzęty lepsze, mądrzejsze, minimalnie obciążające środowisko, jest dla mnie codziennością od wielu lat. Projektowanie to bardzo odpowiedzialna rola, w której nie chodzi o wygląd, tylko o szeroko pojętą atrakcyjność produktu, ale też opłacalność oraz wpływ na środowisko naturalne. Również jako konsumenci powinniśmy zamontować sobie przy zakupach taki krytyczny filtr.
Bliskim podarujmy doznania, a nie przedmioty. Najlepiej takie, z których będziemy cieszyli się wspólnie, które coś w nas zbudują, zostaną w pamięci. Dla mnie najlepszy prezent to obecność, bycie razem, wspólny wyjazd, wypad na koncert, do teatru. Czas, którego nie da się kupić, ale który można komuś podarować.
A jeżeli już chcemy ofiarować rzecz, zadbajmy, by była dopasowana do osoby obdarowywanej, by trafiła w jej gusta, nie w nasze. Najważniejsze to zidentyfikować potrzebę i kupić to, co najlepiej na nią odpowiada. Jednym słowem wręczajmy bliskim w prezencie rzeczy faktycznie im potrzebne oraz wybierajmy je tak, by były najlepsze w swojej kategorii, dobre dla nas, ludzi, i dla planety. Święta to świetny moment na taką refleksję.
Tomek Rygalik, projektant prowadzący Studio Rygalik specjalizujące się w projektach architektonicznych i wzorniczych dla najlepszych marek. Współtwórca kreatywnego kampusu Sobole, założyciel marki Tre Product, edukator o otwartym umyśle i wszechstronnym doświadczeniu, doktor sztuki prowadzący pracownię projektowania na ASP w Warszawie.