Jak opanować złość? – ćwiczenia

Sposoby na gniew
123rf.com

Zdarza ci się, że ogarnia cię złość lub dopada atak gniewu? Nie wiesz, jak sobie z tym poradzić? Oto kilka prostych rad, jak złagodzić gniew i sprawić, że będzie pojawiał się rzadziej

Sposoby na gniew
123rf.com

Profilaktycznie:

1. Ruszaj się! Chodź na spacery, urządzaj wycieczki rowerowe lub zapisz się na basen. Aktywność fizyczna zwiększa poziom zadowolenia z życia, redukuje stres i napięcie, łagodzi przykre emocje.

2. Słuchaj muzyki. Muzyka także wpływa na podniesienie nastroju w szybkim czasie. Jeśli w czasie jej słuchania jeszcze tańczysz, podwajasz ten efekt.

3. Naucz się technik relaksacyjnych na bazie pracy z oddechem.Jeśli chcesz naprawdę osiągnąć efekty, poświęć na to co najmniej 1o minut dziennie.

W chwilach złości:

1. Czy wiesz, jakie sygnały wysyła twoje ciało w chwilach złości? Może spróbujesz je zaobserwować? Boli cię żołądek i głowa, a może masz trudności z wzięciem głębszego wdechu? Pamiętaj, że im szybciej odbierzesz sygnał płynący z twojego ciała, tym szybciej możesz zareagować. W ten sposób zmniejsza się ryzyko, że wybuchniesz.

2. Gdy jesteś zła, usiądź i spisz myśli i uczucia, które się w tobie pojawiają. Możesz napisać do kogoś list, stworzyć wiersz albo ułożyć tekst piosenki. Gdy skończysz, możesz wyrzucić bądź zachować to, co stworzyłaś. Pisanie często sprawia, że nastrój się poprawia. Kiedy człowiek analizuje, nazywa swoje emocje i stopniowo daje im upust, nie mają szans urosnąć. Pisanie możesz zastąpić rysowaniem.

3. Możesz też spisać na gorąco wszystkie myśli i uczucia, które tobą targają, a następnie każde z nich zastąpić łagodniejszym stwierdzeniem.

4. Rozmawiaj o swoich uczuciach z osobą, której ufasz. Z jej pomocą możesz dotrzeć do istoty tego, co wywołało w tobie złość. Taka osoba pomoże ci także w odkryciu konstruktywnych rozwiązań.

5. Przeszkadzaj sobie.Jeśli prześladuje cię jakaś przykra myśl, spróbuj zająć czymś uwagę –włącz telewizor, zacznij czytać książkę albo idź do kina.

6.Kiedy jesteś wściekła, zapytaj siebie: „Czy jestem tak zła, że nie mogę myśleć?”, lub: „Czy jestem tak zła, że mogłabym kogoś uderzyć?”. Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiesz twierdząco, wycofaj się z sytuacji. Poinformuj drugą osobę, że jesteś zbyt zła, by rozmawiać w tym momencie. Odejdź lub przerwij rozmowę telefoniczną i daj sobie czas, by się uspokoić.