2 listopada 2015 rozpoczął się projekt edukacyjny „Motywator” wspierający rozwój kompetencji poznawczych i motywacji uczniów gimnazjów w Warszawie. Projekt ma za zadanie pomóc młodzieży w usprawnieniu zdolności do koncentracji, a następnie w pracy nad sobą i poprawą samooceny. Uczniowie i nauczyciele mają bezpłatny dostęp do „Motywatora”.
Szybkie tempo życia w świecie realnym i cyfrowym oraz przeciążenie informacyjne stanowią wyzwanie dla procesu uczenia się i efektywnego wykonywania obowiązków. Nawet młode osoby narzekają na problemy z koncentracją i zapamiętywaniem informacji oraz realizacją założonych celów. Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z Uniwersytetem SWPS oraz Neurogrą przygotowało edukacyjny projekt motywacyjny, „Motywator”. Treningi dostępne na platformie internetowej Motywatora mają formę angażujących gier komputerowych, które są na bieżąco personalizowane pod kątem potrzeb i wyników osiąganych przez danego uczestnika. Dzięki udziałowi w treningach mogą nabywać umiejętności związane ze sprawnym selekcjonowaniem informacji, nauczą się wybierać źródła stymulacji, ignorować szum informacyjny, wzmocnią zdolność rejestrowania i przywoływania informacji z pamięci oraz poczucie własnej sprawczości.
Ćwiczenia znajdujące się na platformie motywator.eu powstały w oparciu o serwis Neurogra.pl, narzędzie internetowe oferujące komputerowy trening zdolności intelektualnych. Merytorycznie projekt wspiera współtwórczyni serwisu Neurogra.pl - Anna Wieczorek-Taraday, doktorantka z Interdyscyplinarnego Centrum Stosowanych Badań Poznawczych Uniwersytetu SWPS oraz Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN oraz Maciej Taraday, doktorant Uniwersytetu Jagiellońskiego i wykładowca Uniwersytetu SWPS, zajmujący się badaniem związku inteligencji z pamięcią.
Ważną rolę w projekcie odgrywają nauczyciele, których zadaniem jest wzmacnianie motywacji uczniów do wykonywania treningów oraz wykorzystanie w pracy dydaktycznej wiedzy o sposobach i możliwościach motywowania uczniów. Nauczyciele zostaną przeszkoleni w zakresie wykorzystywania efektów ćwiczeń treningów. Monitorują też, czy młodzi systematycznie przystępują do treningów by osiągnąć zakładane efekty. Treningi dla nauczycieli powstały we współpracy z dr Ewą Jarczewską-Gerc, psychologiem emocji i motywacji z Uniwersytetu SWPS.
Efekty pracy młodzieży nad koncentracją, pamięcią i motywacją będą miały wpływ nie tylko na ich osiągnięcia szkolne, ale także na jakość życia. Wystarczy ćwiczyć kilka razy w tygodniu po 20 min, aby poprawić swoją pamięć i koncentrację – zachęca Olaf Furmanek z Neurogra.pl. Dobra pamięć i umiejętność realizacji celów umożliwiają zaspakajanie potrzeb, usprawniają komunikację z otoczeniem, przekładają się na wzrost poczucia bezpieczeństwa, pewności siebie i dobrą samoocenę.
Więcej informacji o projekcie dla uczniów i nauczycieli na stronie projektu .