Braki kadrowe dotykają w Polsce wielu szkół. Według danych Ministerstwa Edukacji i Nauki w roku szkolnym 2024/2025 brakowało ok. 8,5 tys. nauczycieli na pełen etat. Liczba zatrudnionych pedagogów spadła z 525 tys. do 511 tys. w ciągu zaledwie jednego roku, a to ponad 2,7% ubytku kadry. Co zrobić, by odwrócić ten trend?
W wyniku dużego zapotrzebowania na nauczycieli miejsca pracy w szkołach stają się propozycją stabilnego zatrudnienia, a sami pedagodzy – pracownikami na wagę złota. Kogo dokładnie brakuje? Barometr Zawodów z 2025 r. mówi jasno – polskie szkoły czekają na nauczycieli praktycznej nauki zawodu, nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz nauczycieli szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych.
Deficyty kadrowe w szkołach specjalnych nie są dziełem przypadku. Jak wynika z informacji MEN, w ciągu ostatniej dekady liczba dzieci i młodzieży z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wzrosła o 130%. By stawić czoło temu wyzwaniu, szkoły potrzebują edubohaterów – pedagogów specjalnych, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem będą w stanie dostosować proces edukacyjny do możliwości uczniów doświadczających różnych trudności.
Co ważne, od września 2022 r., zatrudnienie pedagoga specjalnego jest obowiązkowe we wszystkich przedszkolach i szkołach (ogólnodostępnych i integracyjnych), w których jest więcej niż 50 uczniów. To pokazuje, że niemal w każdej szkole znajdzie się miejsce dla superbohatera edukacji.
Edukacja włączająca staje się kluczowym kierunkiem polityki oświatowej państwa. Krajowy system szkolnictwa znajduje się obecnie w fazie transformacji, której celem jest stworzenie przestrzeni edukacyjnej otwartej na każdego ucznia – niezależnie od jego możliwości, ograniczeń czy specjalnych wymagań rozwojowych. By dążyć do jego spełnienia, szkoły potrzebują wykwalifikowanych i wyspecjalizowanych pedagogów specjalnych zdolnych wydobywać potencjał uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Poniżej opisujemy studia skierowane przede wszystkim do nauczycieli (absolwentów pedagogiki posiadających przygotowanie pedagogiczne), którzy pragną uzyskać uprawnienia do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w placówkach oświatowych.
Te studia podyplomowe zapewniają kompetencje do pracy z dziećmi o różnych stopniach niepełnosprawności intelektualnej. Fundamentem oligofrenopedagogiki jest rewalidacja, czyli proces, który krok po kroku odbudowuje i kształtuje umiejętności uczniów z różnych obszarów: od sprawności umysłowych, przez zdolności poznawcze, aż po umiejętności praktyczne i społeczne.
Na studiach (trwających 3 semestry) słuchacze uczą się m.in. jak organizować zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w każdym stopniu, poznają metodykę ich nauczania i sposoby prowadzenia terapii. Ważną umiejętnością jest także nauka diagnozowania i analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji.
Studia z pedagogiki resocjalizacyjnej (3 semestry) kształcą pedagogów, których misją jest pomoc młodzieży, która zeszła na społeczny margines lub znalazła się po niewłaściwej stronie prawa. Celem resocjalizacji jest wyposażenie młodego człowieka w kompetencje społeczne, emocjonalne i zawodowe, czyli zasoby, które będą podstawą do powrotu na stabilne tory codziennego funkcjonowania.
Podczas tych studiów słuchacze nabywają umiejętności z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej, socjoterapii oraz prawno-społecznych uwarunkowań procesu resocjalizacji w pracy pedagoga. Omawiane zagadnienia mają na celu uwrażliwienie na wczesne symptomy zaburzeń rozwoju społecznego i interpersonalnego oraz na podejmowanie działań profilaktycznych w stosunku do dziecka i jego rodziny. Nabyte kompetencje umożliwiają pracę dydaktyczną w zróżnicowanej grupie, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pedagogów specjalnych będzie stale rosnąć z uwagi na rosnącą liczbę uczniów, dla których edukacja musi być planowana w sposób bardziej spersonalizowany. Ten trend zauważa Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego, która poprzez swoją kampanię edukacyjną Prawdziwy bohater nie potrzebuje peleryny zwraca uwagę na wpływ nauczycieli i pedagogów na kształtowanie postaw młodego pokolenia oraz przygotowanie go do wejścia w dorosłość.
Uczelnia ma w swojej ofercie 20 propozycji studiów z zakresu pedagogiki specjalnej, które – aby ułatwić słuchaczom zachowanie balansu między pracą, nauką i prywatnymi obowiązkami – odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Oznacza to całodobowy dostęp do platformy e-learningowej, na której znajdują się materiały dydaktyczne opracowane przez ekspertów z branży edukacyjnej.
Zapisów online na wybrane studia podyplomowe można dokonywać na stronie studia-online.pl, wówczas gdy przy ich nazwie widnieje informacja o otwartej rekrutacji. Liczba miejsc może być ograniczona, a o przyjęciu może decydować kolejność zgłoszeń.
Nie każdy bohater nosi pelerynę, ale każdy nauczyciel ma supermoce. Teraz jest najlepszy moment na zdobycie kolejnych – wybierając studia podyplomowe, możesz otrzymać rabat do 40% na kolejne, tańsze studia.