Pinterest – barometr gustu i estetycznych nastrojów w czasie rzeczywistym – opublikował dane, które pokazują, co dziś naprawdę nas fascynuje. Od wypranej z buntu wersji grunge’u po niesłodką wanilię i klasykę w wersji 2.0 – wszystko wskazuje na to, że tej jesieni idziemy w stronę wyrafinowania podszytego autoironią.
Powściągliwe preppy
Według danych Pinteresta, tej jesieni najmodniejsze są rzeczy, które mogłyby trafić do garderoby bohaterów „Plotkary” albo „Clueless”. Styl preppy, czyli połączenie amerykańskiej elegancji z akademickim luzem, odnotował wyraźny wzrost popularności. Pinterestowy wzrost zainteresowania klasycznym tailoringiem, wyprasowanymi koszulami, swetrami z dekoltem w serek czy spódnicami w kratę pokrywa się z tym, co było widać na pokazach: u Bally czy Khaite, gdzie uniwersyteckie motywy zestawiono ze skórą, futrem, przeskalowaniem.
Motyw w kropki powraca, ale nie pod szyldem retro. Jest graficzny, bywa wręcz ostry. Zamiast słodkich sukienek na niedzielny spacer – futra z nadrukiem à la Fendi, długie wieczorowe suknie w wersji Balmain, minimalistyczne dodatki z jednym akcentem. Grochy pojawiają się na przezroczystych warstwach, jedwabnych apaszkach, a nawet jako nadruki na butach. Co ciekawe, trafiają też do mody męskiej – pojawiają się na koszulach i dodatkach, jako subtelne przełamanie klasyki.
Wanilia dla dorosłych
Perfumy też ulegają sezonowej reinterpretacji. Najwyraźniej widać to na przykładzie wanilii – która pojawia się w towarzystwie oudu, ambry, róży damasceńskiej, akcentów dymnych. Do popularnych, acz nieoczywistych połączeń wliczają się też jabłko z kadzidłem, karmel z drzewem sandałowym, migdał z przyprawami. Pinterestowe dane pokazują wzrost zainteresowania nie tylko nutami, ale też ich komponowaniem: „layering scent combos” to obecnie jeden z najszybciej rosnących terminów.
Grunge w wydaniu glamour
To, co jeszcze dekadę temu byłoby nie do pomyślenia, teraz króluje w wyszukiwarkach Pinteresta: clean grunge. Sam termin może budzić konsternację (czy grunge nie powinien być brudny?), ale dane nie kłamią – wyszukiwania tej frazy wzrosły o ponad 600%. W praktyce „czysty grunge” to miękko rozblendowane smoky eye, przygaszone kolory w stylu espresso, jagodowo-brązowe usta i satynowe wykończenie skóry.
Nie tak słodkie lata 60.
Pinterestowe wykresy nie kłamią: Zetki marzą o powrocie do lat 60. Wyszukiwania haseł takich jak „60s babydoll aesthetic” wzrosły u tej grupy wiekowej o ponad 4000%, a „1960s evening gown” aż o 5928%. Fason baby doll, koronki, kokardki, koszule nocne noszone zamiast sukienek – tablice użytkowniczek zdominował ultradziewczęcy, ale jednocześnie uwodzicielski styl.
Ostre cięcie
Zainteresowanie krótkimi fryzurami – zwłaszcza pixie – rośnie od kilku sezonów, ale w ostatnich miesiącach przybrało na sile. Pinterest odnotował wzrosty wyszukiwań fraz „chic pixie” (+2435%), „asymmetrical pixie bob” (+1119%) i „dark brown pixie haircut” (+946%). Inspiracje są różne: od Florence Pugh i Ramy Duwaji po minimalistyczne edytoriale i zdjęcia z lat 90.