1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda
  4. >
  5. „Designed by Dawid Ryski” – kolejny polski artysta projektuje dla Hermèsa

„Designed by Dawid Ryski” – kolejny polski artysta projektuje dla Hermèsa

Apaszka Hermèsa zaprojektowana przez Dawida Ryskiego jest dostępna w pięciu wersjach kolorystycznych. (Fot. materiały prasowe)
Apaszka Hermèsa zaprojektowana przez Dawida Ryskiego jest dostępna w pięciu wersjach kolorystycznych. (Fot. materiały prasowe)
Pracować dla takiej marki modowej jak Hermès to wyjątkowe wyróżnienie. Ten legendarny dom mody ceni bowiem i promuje najwyższą jakość, a w swoich projektach wykorzystuje prace wybitnych współczesnych artystów z całego świata.

W ostatnim czasie do elitarnego grona ilustratorów, których prace zdobią jedwabne i kaszmirowe chusty, apaszki, szaliki i krawaty z logo Hermèsa, dołączył Dawid Ryski, polski grafik, autor ilustracji prasowych, plakatów, murali oraz okładek książek i płyt.

Jego prace, zamieszczone w albumie prezentującym ilustracje współczesnych polskich artystów, zwróciły uwagę osoby związanej z domem mody Hermès. Tak nawiązała się współpraca, której efektem jest męska apaszka ze wzorem przedstawiającym dwa pojazdy – zabytkowy powóz konny i wyścigowy bolid. Co ciekawe, na rysunku pojawiają się również pies i… deskorolka. Trzyma ją na kolanach mężczyzna powożący pojazd konny – Monsieur Saint-Honoré (nazwisko nawiązuje do Rue du Faubourg Saint-Honoré w Paryżu, gdzie mieścił się gabinet założyciela i gdzie do dziś znajduje się najbardziej znany butik marki).

Apaszkę Hermèsa zaprojektowaną przez Dawida Ryskiego można kupić Stanach Zjednoczonych, we Francji i w Azji. (Fot. materiały prasowe) Apaszkę Hermèsa zaprojektowaną przez Dawida Ryskiego można kupić Stanach Zjednoczonych, we Francji i w Azji. (Fot. materiały prasowe)

Apaszka zaprojektowana przez Dawida Ryskiego nosi nazwę „First & Chic”, jest wykonana z tkaniny będącej mieszanką kaszmiru i jedwabiu. Dzięki pokaźnym rozmiarom (100 x 100 cm) otuli miękko szyję, chroniąc przed jesienną słotą – choć aspekt praktyczny w przypadku apaszki Hermèsa to sprawa raczej drugorzędna.

Apaszka projektu Dawida Ryskiego dostępna jest w pięciu kolorach i można ją kupić w Stanach Zjednoczonych, we Francji oraz w Azji. Kosztuje 870 dolarów.

Apaszka Hermèsa zaprojektowana przez Dawida Ryskiego jest dostępna w pięciu wersjach kolorystycznych. (Fot. materiały prasowe) Apaszka Hermèsa zaprojektowana przez Dawida Ryskiego jest dostępna w pięciu wersjach kolorystycznych. (Fot. materiały prasowe)

Nie tylko jakość, ale i kultura pracy

Wspominając współpracę z Hermèsem, Dawid Ryski docenia wyjątkową kulturę pracy, która polega nie tylko na miłej atmosferze, ale przede wszystkim na tym, że artyście zapewnia się pełen komfort pracy: nikt nie ponagla, nie stawia deadline'u. Pozwala mu się spokojnie pracować nad projektem – w tym przypadku od momentu pierwszych szkiców do ukończenia projektu upłynęły prawie 3 lata. Jak podkreśla artysta, sam proces przygotowania do druku oraz sam druk trwały prawie rok.

Dawid Ryski to nie pierwszy polski artysta zaproszony do współpracy przez Hermèsa. Od kilku lat z tym domem mody współpracuje Jan Bajtlik, który stworzył wiele pięknych wzorów apaszek, szalików i innych przedmiotów, w tym słynną chustę z motywem Warszawy Animapolis z kolekcji wiosna–lato 2019, która trafiła do sprzedaży na całym świecie.

Apaszki to jeden z flagowych produktów domy mody Hermès, który powstał w 1837 roku i słynie z luksusowych produktów: akcesoriów ze skóry, perfum, biżuterii i kolekcji prêt-à-porter. Miłośników marki i apaszek może zainteresować książka „The Hermès Scarf: History and Mystique”, która prezentuje historię apaszek Hermèsa i przedstawia zdjęcia najciekawszych wzorów. Kultowe modele apaszek Hermèsa nosiły takie ikony mody, jak Jackie Kennedy, Grace Kelly czy Audrey Hepburn, a także współczesne artystki, jak Madonna czy Kim Kardashian.

Dawid Ryski (Fot. archiwum prywatne) Dawid Ryski (Fot. archiwum prywatne)

Dawid Ryski (urodzony w 1982 roku), z wykształcenia architekt krajobrazu. Obecnie mieszkający i pracujący w Puławach. Autor licznych ilustracji prasowych („The New York Times”, „The Washington Post”, „The Wall Street Journal”, „The New York Observer”, „L’Optimum”) oraz wielu plakatów koncertowych (Franz Ferdinand, Turnstile, Editors, Nomeansno, Twin Shadow, Enter Shikari). Ponadto zajmuje się projektowaniem murali, okładek do płyt i książek oraz grafik dla firm odzieżowych. Współpracował m.in. z: Diptyque, Apple, VISA, Saucony, Eurovision Music Contest, HBO, Skanska, Gestalten, British Council, Ikea, Converse, Lagom Design, Sony Music.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze