Więc dlaczego nie chcesz spać? Sposoby na sen naszego dziecka

sposoby na sen dziecka
123rf.com

Któż nie pamięta tej słynnej kołysanki w wykonaniu Adolfa Dymszy? Nucą ją co noc rodzice, umęczeni trwającym godziny rytuałem usypiania maluchów. Też masz ten problem? Czytaj dalej.
Głęboki dziecięcy sen to nie tylko szansa na złapanie oddechu od rodzicielstwa, ale też świadectwo zdrowia malucha. Annette Kast-Zahn i Hartmut Morgenroth, autorzy książki „Każde dziecko może nauczyć się spać”, przeprowadzili badania, które jednoznacznie świadczą o tym, że sen dziecka ma bezpośrednie przełożenie na czerpanie radości z macierzyństwa, poziom stresu u mamy i relacje między opiekunami dziecka. Nic dziwnego, że rodzice są zdolni zrobić dosłownie wszystko, żeby ich pociechy wreszcie usnęły: nosić je godzinami na rękach, kłaść się na podłodze koło ich łóżeczek, włączać w nocy pralkę lub odkurzacz, przeczytać za jednym razem wszystkie baśnie Andersena. Tymczasem zaburzenia snu u dzieci to niezwykle rzadki problem, odpowiedzialność za nasze nieprzespane noce ponoszą najczęściej silnie utrwalone złe nawyki, które my sami u dzieci wykształciliśmy. Pora je zmienić!

Noc jest od spania

Dziecko potrzebuje około pięciu miesięcy, żeby na dobre przyzwyczaić się do nocnego i dziennego rytmu życia, ale nauka odróżniania tych pór doby powinna się zacząć natychmiast po urodzeniu. Dlatego w nocy nie powinniśmy: śpiewać dziecku, bawić się z nim, wymyślać rozmaitych atrakcji czy przedłużać czynności higienicznych. Najlepiej mówić szeptem: „Jest noc, kochanie, teraz wszyscy śpią”. To zdanie skierowane jest do dziecka, ale i do rodziców, żeby nie zapomnieli, że w nocy także mamy i tatusiowie powinni się wyspać. Noc to nie dzień – to istotna informacja, którą powinniśmy maluchowi konsekwentnie przekazywać.