Co czwarta osoba w Polsce będzie zmagała się z jakąś formą zaburzeń psychicznych, do których zalicza się depresja – tak wynika z badań Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie*. Szerzenie świadomości i gotowość do mówienia o zdrowiu psychicznym są więc szczególnie ważne, dlatego w Światowy Dzień Walki z Depresją Answear.com wraz z Fundacją Można Zwariować rusza z nową akcją edukacyjną: „Zadbaj o to, co jest w środku”.
Projektowi edukacyjnemu „Zadbaj o to, co jest w środku” przyświeca hasło „Można zwariować i zwrócić się o pomoc”. Często skupiamy się na tym, co na zewnątrz, zapominając, jak ważne jest to, co w środku. Osoby z depresją żyją wśród nas – spotykamy je na ulicy, w pracy, w szkole, w naszych domach. A przecież każdy z nas może zwariować. To bardzo ważne, żeby pamiętać, że nasz dobrostan psychiczny, nasze samopoczucie mają wielkie znaczenie i kiedy zmagamy się z problemami zdrowia psychicznego, powinniśmy zwrócić się o pomoc do specjalistów.
– Chociaż w świecie mody coraz więcej mówi się o ciałopozytywności i samoakceptacji, to wciąż zbyt mało uwagi poświęca się kwestiom zdrowia psychicznego i depresji, która według WHO do 2030 roku będzie najczęściej występującą chorobą na świecie. Edukacja i normalizacja tego tematu są więc niezmiernie ważne – mówi Anna Szwec, Marketing Coordinator Answear.com.
W ramach inicjatywy powstała specjalna strona internetowa https://zwrotopomoc.answear.com, na której znajduje się seria filmów edukacyjnych z rozmowami ze specjalistami na tematy związane ze zdrowiem psychicznym i depresją.
Ponadto poprzez dodanie do przesyłek z zamówieniami złożonymi 23.02. w sklepie internetowym „Formularzy zwrotu o pomoc” z QR kodem przenoszącym do strony oraz książeczką edukacyjną o zdrowiu psychicznym marka angażuje także swoich klientów, którzy dzięki temu mogą skorzystać z pomocy ekspertów. Akcję wspierają w social mediach również znane gwiazdy i influencerzy, dla których temat zdrowia psychicznego nie jest obojętny i potrafią o nim mówić otwarcie. Akcja funkcjonuje na Instagramie pod hasztagiem #zwrotopomoc.
W ramach działań w mediach społecznościowych zaproszeni do akcji twórcy otrzymali specjalną przesyłkę zawierającą m.in. wyjątkowy proporczyk z grafiką stworzoną przez Zuzę Tokarską i kodem QR odsyłającym do strony stworzonej na potrzeby kampanii. Materiał, z którego wykonany jest proporczyk, pochodzi z drugiego obiegu, a ideą jest podanie go dalej, tak by znalazł się w miejscach, w których jest potrzebny. (Fot. materiały prasowe)
Mówienie o swoich problemach psychicznych ma znaczenie w wychodzeniu z depresji. Jeśli otworzymy się przed innymi, opowiemy o swoim samopoczuciu, możemy poczuć bezpieczeństwo i przynależność. Dzięki temu stworzymy wokół siebie środowisko przyjazne i bliskie.
Otwartość na tematy związane z problemami psychicznymi ma też wpływ na innych. Im więcej rozmawiamy o zdrowiu psychicznym, tym bardziej przestaje ono być tematem tabu. Jeśli będą do nas docierać informacje, że osoby borykające się z takimi problemami są wśród nas, to po pewnym czasie nauczymy się, że zaburzenie psychiczne to nic dziwnego.
– Kwestia problemów zdrowia psychicznego bezpośrednio dotyczy aż ¼ populacji, a pośrednio dotyczy nas wszystkich. Zaburzenia psychiczne są demokratyczne i na jakimś etapie życia mogą spotkać każdego z nas. Warto wtedy wiedzieć, jak prosić o pomoc i jak ją dawać. Świadomość, a także odpowiednia reakcja i nastawienie mają w tym przypadku ogromne znaczenie. Formularz zwrotu o pomoc oraz książeczka pomagają zrozumieć istotę zdrowia psychicznego, wskazują odpowiednie kroki, dzięki którym możemy pomóc sobie, ale też innym osobom w naszym otoczeniu. Wbrew pozorom mimo zmagań z problemami psychicznymi na co dzień można z nimi bardzo dobrze funkcjonować. Dzięki udaniu się do lekarzy specjalistów i otrzymaniu pomocy od wykwalifikowanych osób naprawdę możemy żyć pełnią życia – podkreśla Cleo Ćwiek z Fundacji Można Zwariować.
Kampania powstała we współpracy z agencją kreatywną Feeders, która odpowiada za koncept kreatywny.
*Źródło: https://ezop.edu.pl/wp-content/uploads/2021/12/EZOPII_Rozpowszechnienie.pdf