fbpx

Dobry start – inspiracje na styczeń

Dobry start - inspiracje na styczeń
Podpowiadamy, jak zapewnić sobie dobry start w nowy rok. (Fot. iStock)

To, jaki będzie 2020 rok, zależy od wielu zmiennych, ale głównie od ciebie i tego, jak czujesz się sam ze sobą. Trenerka Dagmara Gmitrzak podsuwa praktyki, które pomogą ci ustalić, co jest dla ciebie najważniejsze. Inne dodadzą ci nowej energii i sprawią dużo radości.

Ćwiczenie 1. Małe i wielkie cele

Pozwól swojej wyobraźni wybrać marzenia, które ostatnio zaniedbywałeś. Niech staną się twoimi celami. Zanim je wyznaczysz, krótka powtórka z tego, jak definiować cele. Powinny być dla ciebie atrakcyjne, wywoływać pozytywne emocje i skojarzenia. Poza tym powinny być możliwe do osiągnięcia, ale niezbyt proste w realizacji. Warto je zapisać, bo jak dowodzą badania, osoby, które zapisały swoje cele i określiły przybliżoną datę ich realizacji, łatwiej je osiągały.
Zatem wybierz jeden cel, z którym chcesz pracować, i odpowiedz sobie na następujące pytania: Jak wygląda moja rzeczywistość w chwili, kiedy myślę o tym celu? Jak wygląda rzeczywistość, w której cel zostaje zrealizowany? Co jest pomostem, który może mi pomóc połączyć obie rzeczywistości? Jakie działania w kierunku realizacji zamierzenia mogę podjąć w ciągu 24 godzin, jakie w ciągu tygodnia, a jakie w ciągu miesiąca? Aby zwiększyć pewność, że wybrany cel służy ścieżce twojego rozwoju, wykonaj następujące ćwiczenie: Usiądź wygodnie i zamknij oczy. Zrób kilka spokojnych wdechów i wydechów. Teraz wyobraź sobie zrealizowany cel i siebie w tej nowej rzeczywistości. Jak wyglądasz? Co wyraża twoja twarz? Co czujesz? Jeśli odczuwasz niepokój, smutek, czujesz się nieswojo, zapytaj siebie: dlaczego tak jest? Może obawiasz się zmiany życiowej, która będzie konsekwencją realizacji twojego celu. A może nie jest to najlepszy moment na jego realizowanie. Sprawdź, jakie masz odczucia wobec pozostałych celów.

Ćwiczenie 2. Wyjdź z inicjatywą

Czy wiesz, że słowo „sukces” pochodzi z łacińskiego successus, co oznacza podejście, wspinanie się? Sukces łączy się z działaniem, z podjęciem inicjatywy, nie z efektem. Pomyśl o trzech rzeczach, które chcesz zrealizować od dawna, ale hamuje cię lęk przed porażką. Wielu rzeczy nie robimy tylko z obawy, że nie wyjdą nam tak jak zakładamy, a przecież plan doskonały nie istnieje. Życie daje nam zawsze możliwości do realizacji zamierzeń, jednak nie mamy wpływu na wynik naszych działań. Otwórz się na ciekawość. Spytaj siebie: Co się stanie, kiedy podejmę to wyzwanie? Co się wydarzy, kiedy zrobię ten pierwszy krok? Jak świat zareaguje, gdy wyjdę z inicjatywą? Zrobienie kroku w stronę celu to już sukces, po nim mogą przyjść kolejne.
Oto pytania pomocne na etapie przygotowywania się do realizacji celów: Gdzie mogę znaleźć inspirację? Kto może mi pomóc w realizacji? Czego muszę się nauczyć?
Ile pieniędzy potrzebuję na realizację danego celu? Jakie wewnętrzne zasoby i umiejętności mogę wykorzystać? Mała podpowiedź: badania prowadzone przez Erika Pepera z San Francisco State University wykazały, że kiedy stoimy lub siedzimy z kręgosłupem prostym (nie garbimy się, klatka piersiowa jest otwarta) – myślimy bardziej pozytywnie, nasza energia witalna się podnosi, jesteśmy bardziej pewni siebie i bardziej zmotywowani do działania. Dzieje się tak, ponieważ nasz mózg dostosowuje się do ruchu ciała, a z kolei pozycja ciała wpływa na działanie mózgu. Zatem planuj z prostym kręgosłupem!

Ćwiczenie 3. Odkryj swoje dary i talenty

Amerykańska pisarka Elizabeth Gilbert powiedziała: „Jeśli żyjesz, to znaczy, że jesteś istotą kreatywną”. Czy to nie jest cudowna perspektywa? Z kolei Indianie z Ameryki Północnej mówią, że każdy z nas przychodzi na świat z twórczymi zdolnościami, które mogą mieć bardzo pozytywny, wręcz uzdrawiający wpływ na innych. Nazywają te dary „medicine power”. Ja też wierzę, że każdy ma w sobie symboliczną „skrzynię ze skarbami” i to od nas zależy, czy będziemy jej szukać, czy zaczniemy poznawać nasze zasoby, talenty i umiejętności. Być może jednym z nich jest inspirujące przemawianie, uważne słuchanie, pisanie, zapamiętywanie albo rozśmieszanie? Pomyśl, w jaki sposób możesz lepiej korzystać ze swojego daru. Możesz też zajrzeć do mojej książki: „Obudź swoją kreatywność” (wyd. Sensus).

Ćwiczenie 4. Bądź jak Frida Kahlo

Meksykańska malarka Frida Kahlo z powodu poważnego wypadku w młodości przez całe życie zmagała się z cierpieniem. Mimo to kochała malowanie i dzięki tej pasji łatwiej jej było znieść chorobę oraz niełatwy związek z Diego Riverą, także malarzem, znanym muralistą. Frida może być symbolem kobiecej siły, wytrwałości, ale również ekspresji twórczej i oryginalności. „Jedyne, co wiem, to że maluję, bo jest mi to potrzebne. A maluję to, co mi przychodzi do głowy i więcej się nad tym nie zastanawiam” – mawiała malarka. Jeśli w styczniu poczujesz smutek czy osamotnienie, sięgnij po pędzel. Kup podstawową paletę farb akrylowych, kilka płócien małej i średniej wielkości. Zanim zaczniesz malować, zadaj sobie pytanie: Co teraz czuję? Daj się poprowadzić swojej kreatywności – spontanicznie pociągaj pędzlem, intuicyjnie wybieraj kolory i maluj kształty. Przelej na płótno wszystko to, co czujesz. Po namalowaniu obrazu nie oceniaj swojego dzieła. Jeśli chcesz, namaluj drugi obraz. Przelej na płótno swoje pragnienia i potrzeby. Obraz będzie ci przypominał, że warto zacząć je spełniać.

ZAMÓW

E-WYDANIE

Ćwiczenie 5. Mindfulness mówienia

Styczeń to świetny czas, by zacząć trening uważności oparty na pogłębieniu świadomości wypowiadanych słów. Dzięki niemu zauważysz, jakimi słowami „karmisz” swoje plany i cele. Aby wziąć udział w praktyce, potrzebujesz notatnika, w którym codziennie będziesz zapisywać: Ile razy narzekasz na pogodę, politykę, polską rzeczywistość? Ile razy kogoś skrytykowałeś, bezpośrednio lub za jego plecami? Ile razy powiedziałeś komuś szczery komplement? Ile razy powiedziałeś do siebie coś pozytywnego? Jakie słowa najczęściej wypowiadasz? Czy stosujesz jakieś powiedzonka? Jakie są twoje pierwsze słowa zaraz po przebudzeniu? Ile razy dziennie mówisz: dziękuję? Czy powiedziałeś dziś komuś: przepraszam? Po siedmiu dniach zrób małe podsumowanie. Jeśli chcesz, kontynuuj praktykę uważności na słowa przez kolejne tygodnie.

Ćwiczenie 6. Delfinoterapia w domu

Widok delfinów wywołuje w nas pozytywne odczucia: radość, odprężenie i uśmiech na twarzy. Delfiny są terapeutami dla dzieci autystycznych, ludzi chorujących na depresję i nerwicę lękową. Symbolizują radość życia, cieszenie się chwilą obecną, zabawę i kontakty towarzyskie. W wielu rdzennych kulturach delfin kojarzony jest z intuicją, światem snów, miłością i seksualnością (delfiny odczuwają przyjemność ze zbliżeń seksualnych). Dlatego za każdym razem, kiedy doświadczysz spadku nastroju czy zwątpisz w siłę swoich celów i postanowień – patrz na zdjęcia tych pięknych ssaków. Możesz także obejrzeć film „Wielki błękit” ze wspaniałą muzyką Erica Serry.

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>