fbpx

Wewnętrzny krytyk – ćwiczenia

Wewnetrzny krytyk
123rf.com

W głowie każdego człowieka pojawia się od czasu do czasu myśl „Jestem beznadziejny” lub „Ja zawsze wszystko psuję”. To często komunikaty, które słyszeliśmy w dzieciństwie, a które teraz bezwiednie powtarzamy za naszym wewnętrznym krytykiem.
Negatywne opinie pojawiają się w naszych głowach automatycznie. Pierwszym krokiem do wzmocnienia samooceny jest zauważenie działania wewnętrznego krytyka i zatrzymanie go. Następnym etapem jest przeciwstawienie się mu poprzez wymyślenie prawdziwego pozytywnego zdania na swój temat. Zdanie to będzie stanowić przeciwwagę dla zdania krytycznego.

Przykład:

„Zupełnie zawaliłam ostatnią prezentację wyników badań dla klienta.” – „Być może tym razem nie poszło mi najlepiej, bo poświęciłam na przygotowanie mało czasu, ale moje trzy prezentacje w zeszłym tygodniu przyniosły firmie dodatkowe zamówienia”.

Wewnętrzny krytyk odzwierciedla to, jak traktowano nas w przeszłości. Dlatego następnym krokiem powinno być lepsze traktowanie samego siebie.

1. Dbaj o siebie jak o najlepszego przyjaciela.

Śpij tyle czasu, ile potrzebujesz, zdrowo się odżywiaj, uprawiaj sport. Spraw, by twoje posiłki były chwilą przyjemności i odpoczynku. Jeśli nie zdążasz zjeść śniadania, postaraj się wstać kwadrans wcześniej. Może przekonasz się, że warto. Jeśli wychodzisz z biura na lunch z koleżanką, która rozmawia przez ten czas o stresującej sytuacji w pracy, poproś ją o zmianę tematu lub zacznij chodzić sama. Możesz też zabrać ulubioną książkę.

2. Znajdź czas na przyjemność i relaks.

Zrób coś miłego: idź do kina, na spacer, uprawiaj ogród (może być cudzy), zapisz się na kurs wizażu czy walki mieczem – rób to, co pozwoli ci się zrelaksować.

3. Wykonuj zajęcia, w których możesz wykorzystać swoje zdolności.

Jeśli dobrze malujesz, namaluj coś dla siebie, stwórz obraz i ofiaruj go przyjaciołom. Przypomnij sobie, co ci sprawiało radość w dzieciństwie – może warto do tego wrócić.

4. Wymyśl, w jaki sposób możesz nagradzać się za najmniejsze choćby sukcesy.

Jeśli w pracy udało ci się przeprowadzić trudną rozmowę, wieczorem wybierz się z przyjaciółmi do ulubionej restauracji i podziel się swoją radością.

5. Twórz listę swoich mocnych stron – cech i umiejętności, które w sobie cenisz.

Postaraj się uzupełniać tę listę przynajmniej raz na kilka tygodni. Zaglądaj do niej w chwilach zwątpienia. Możesz też zbierać dokumentację swoich sukcesów w formie zdjęć i innych pamiątek. Trzymaj je w widocznym miejscu.

6. Posiądź codziennie jedną nową umiejętność lub rozwijaj posiadane zdolności.

7. Zapytaj kilka najbliższych i zaufanych osób, co w tobie lubią i za co cię cenią.

8. Spędzaj czas z ludźmi, z którymi dobrze się czujesz. Unikaj osób, które źle cię traktują.

9. Spraw, by miejsce, w którym mieszkasz, odpowiadało twoim potrzebom.

Niezależnie od tego, czy masz dom z ogrodem, czy wynajmujesz z bratem małe mieszkanie, oswój przestrzeń, by czuć się tam jak u siebie. Zaaranżuj ją w taki sposób, by choć kawałek miejsca należał jedynie do ciebie. Trzymaj tam swoje rzeczy, postaw ulubione zdjęcia

10. Rób rzeczy, o których wiesz, że poprawią twój komfort życia.

Posprzątaj mieszkanie, pójdź do kosmetyczki na manicure, zapisz się na basen…

Te czynności prowadzą do lepszego myślenia o samym sobie. Zacznij od wcielenia jednej z tych rad w życie i pamiętaj o nagrodzeniu się za to.