Co jeść, aby mózg pracował optymalnie?

123rf.com

Odpowiednio zbilansowana dieta, w której podstawą są świeże warzywa i owoce, pestki, orzechy, ryby, pełnoziarniste produkty zbożowe, kasze i dobrej jakości tłuszcze, bardzo dobrze wpływa na pracę mózgu.
Jak się okazuje produktów spożywczych, które są sprzymierzeńcami naszego mózgu jest całkiem sporo, a włączenie ich do diety nie wymaga dużego wysiłku.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy omega-3 to nienasycone kwasy tłuszczowe, których lista znanych dobroczynnych właściwości z roku na rok się wydłuża. Udowodniono ich działanie antynowotworowe (Augustsson 2003, Deckere 1999, Cavgill 1995), wpływ na spowalnianie procesów starzenia (Farzaneh-Far 2010), a także chorób związanych z układem krążenia (Christensen 1996, Pignier 2007). Jednak w przypadku mózgu kwasy omega-3 mają szczególne znaczenie, a ich wpływ na zdrowie psychiczne jest ogromny. Przeprowadzone na dużą skalę kanadyjskie badanie (w latach 2005-2009 objęto nim 432 pacjentów) dowiodło, że odpowiednia ilość kwasów omega-3 znacząco zmniejsza objawy depresji u pacjentów hospitalizowanych (Lespérance 2010). Autor badania, dr Lespérance zauważa, że „pomimo dostępności w ostatnich 20 latach wielu nowych leków antydepresyjnych, znaczna część pacjentów nie reaguje właściwie na leczenie” i dodaje:„jest oczywiste, że istnieje potrzeba wprowadzenia dodatkowych form leczenia, stanowiących alternatywę dla leków antydepresyjnych”. Również Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne jako terapię uzupełniającą leczenie farmakologiczne zaleca przyjmowanie 1 g dziennie kwasów omega-3 (EPA + DHA). Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych w Oxford University (Gesch 2002) kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają również poziom agresji.

Niezwykle istotny jest również fakt, że kwasy tłuszczowe omega-3 mają niebagatelny wpływ na funkcje poznawcze, tj. pamięć, koncentrację, percepcję, myślenie i język. Potwierdzają to liczne badania, np. przeprowadzone na grupie 64-latków (Whalley 2003), norweskie badania na 2000 zdrowych osób, które ukończyły 70. rok życia czy holenderskie przeprowadzone na grupie osób, które ukończyły 50. rok życia (Wilczyńska 2012). Wyniki wszystkich tych badań wskazują na pozytywny wpływ kwasu omega-3 na zdolności intelektualne badanych.

Michał Sobieraj, twórca platformy Brainmax.pl, zawierającej specjalne kursy pozwalające trenować funkcje poznawcze mózgu, komentuje: „Rzeczywiście jest tak, że wraz z wiekiem zmniejsza się zdolność przetwarzania i zapamiętywania nowych informacji. Wbrew powszechnym opiniom nie jest to jednak stan, któremu nie można przeciwdziałać. Jest wiele badań wskazujących, że mózg posiada zdolności regeneracyjne, które nie zanikają wraz z wiekiem. Dzięki właściwemu trybowi życia, w którym ogromną rolę odgrywają czynniki takie jak: dieta, odpowiednia ilość snu, aktywność fizyczna, a także ćwiczenia stymulujące mózg, możemy przeciwdziałać procesom starzenia. W kuchni, poza produktami bogatymi w omega-3, warto często sięgać po wodę i borówki amerykańskie. Badacze z University of East London wskazują, że wypicie szklanki wody przyspiesza pracę mózgu aż o 14%, a spożycie porcji borówek amerykańskich, może poprawić dopływ krwi i tlenu do mózgu usprawniając pamięć i koncentrację uwagi nawet na 5 godzin od spożycia porcji”.