fbpx

Praktyka jogi: skłon do przodu – Paschimottanasana

Radek Polak

Gdy potrzebujemy szybkiej kuracji antystresowej, Paschimottanasana jest asaną idealną. Jej działanie spowoduje, że umysł się wyciszy, ukoją się nerwy, a my doznamy wewnętrznej równowagi.

Ważne jest, aby ciało zrelaksowało się głęboko, szczególnie barki, kark i szyja, ponieważ tam trzymamy najwięcej napięcia. Emocjonalnie ta pozycja pozwala nam również na praktykowanie stanu, w którym niczego nie kontrolujemy, tzw. „poddania się”.

Instrukcje:

  • Usiądź na podłodze i wyprostuj nogi
  • Chwyć za palce u stóp lub połóż  dłonie na kostkach (ewentualnie w miejscu, gdzie możesz najdalej dosięgnąć, bez zginania kolan)
  • Weź głęboki wdech przez nos i podczas wydechu  zrób skłon do przodu zaczynając od bioder,  potem połóż klatkę piersiową, na końcu zniż głowę
  • Rozluźnij barki do dołu, kręgosłup, kark i szyję 
  • Podczas wdechu lekko podnieś się, prostując  kręgosłup
  • Przy wydechu znów zrób skłon do przodu, świadomie rozluźniając mięśnie pleców i kręgosłup
  • Nie nadwyrężaj ciała, lecz podczas wydechu rozluźniaj je tak, aby każdy skłon był odrobinę głębszy
  • Nigdy nie rób tego skłonu na siłę i nie pozwól, aby ciało napinało się podczas tego ćwiczenia, lecz pozwól, aby się rozluźniło i rozciągało

Korzyści:

  • Rozluźnia kręgosłup, barki, ramiona, ścięgna podkolanowe
  • Pomaga przy bólach głowy
  • Stymuluje trawienie, pracę nerek, wątroby
  • Pomaga przy wysokim ciśnieniu, przy problemach ze snem
  • Wycisza umysł, działa antydepresyjnie
  • Zmniejsza poczucie zmęczenia
  • Łagodzi negatywne skutki miesiączki i menopauzy
  • Poprawia trawienie

Przeciwwskazania:

  • Astma, biegunka
  • Problemy z plecami oraz rwą kulszową

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze